"Trojkat magiczny" - psycho-tortura

1. Data: 2004-05-13 22:30:58

Temat: "Trojkat magiczny" - psycho-tortura
Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Zajrzalem sobie do serwisu psphome...
i wiedziony ciekawoscia kliknalem na ikonie "Trojkat magiczny".
Tresc zadania wydala mi sie poniekad intrygujaca.

Patrze: dwie figury ulozone z tych samych 4-ch elementow,
lecz ich pola roznia sie o 1 - dziwne. Zadanie sugeruje ze figury
sa trojkatami, a to wbrew zasadom logiki, gdyz w takiej sytuacji
co najmniej jedna z 2-ch figur trojkatem nie jest, czyli klamstewko.
Hmmm... dziwny sposob na ukladanie zadan. ;)
Zalecialo mi z lekka malpim poczuciem 'precyzji' przy formulowaniu
madrych inaczej "abstrakcyjnych idei", lecz przede wszystkim
prymitywna, nawet rzeklbym bezszczelnawa sciema.

Nic to, skoro tak to trzeba to wykazac - licze wiec pola elementow
skladowych obu ukladanek: 5, 7, 8 i 12 - to daje w sumie 32.
Ha! Czyli jedna z figur ma pole powierzchni 32, a druga 33, czyli
zadna nie jest trojkatem (jak w temacie) i dlatego pola obu figur
roznia sie o 1.

Na koniec autor zadania zazyczyl sobie podania liczb, ktore maja
wykazac (wg niego) ze poprawnie zadanie zostalo rozwiazane
poprawnie.
Mysle o co chodzi? Jakie znowu liczby?
Ale OK, z mieszanymi uczuciami zaznaczam 5, 7, 8 i 12, cos
tam wypelniam i klikam aby uzyskac wynik... ufff.

"Odpowiedz nieprawidlowa" - glosi dumny napis na 'dyplomie'.
Wow! No tak! Moje 'mentne' przeczucia potwierdzily sie niestety. ;)

Musialem niestety popelnic jakis 'blad'... ale nie wiem jaki.
Klops!
Niezla psycho-tortura.

Czy ktos moglby mi pomoc i oswiecic przy okazji wskazujac
na czym polegal moj 'blad'?
Jesli tak, to bardzo prosze, bo nie ukrywam, ze ciekaw jestem...
niewasko. :)

--
Czarek

1. Data: 2004-05-13 22:45:18

Temat: Re: "Trojkat magiczny" - psycho-tortura
Od: "Luk" <l...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Nie chodzilo o pola, tylko o dlugosci bokow.
2,3,5,8

"Gratulacje! Odpowiedź prwidłowa! Możliwe jest to dlatego, że przedstawiona
figura tak naprawdę jest cworokątem, a nie trójkątem. Sprawdź proporcje
boków małego zielonego i większego czerwonego trójkąta - 2/5 nie jest równe
3/8 - przeciwprostokątna domniemanych trójkątów nie jest linią prostą, to
tylko złudzenie wzrokowe. Pierwsza figura, od góry jest wypukła, a druga
wklęsła. Pole powierzchni różnicy tych wypukłości jest równe polu jednego
kwadratu siatki."

pozdr.
Luk

1. Data: 2004-05-13 22:49:01

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Luk:
> Nie chodzilo o pola, tylko o dlugosci bokow.
> 2,3,5,8
> [...]

Achaaaaaa! No to niezle cuda-wianki. :))))

Dziekuje. :)
Dzieki Tobie zasne znacznie ~spokojniejszy. ;)

--
Czarek

1. Data: 2004-05-13 23:09:33

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ha! Czyli jedna z figur ma pole powierzchni 32, a druga 33, czyli
> zadna nie jest trojkatem (jak w temacie) i dlatego pola obu figur
> roznia sie o 1.

Zapomnialem tu napisac ze pole powierzchni "domniemanego trojkata"
powinno wynosic dokladnie 32,5.

--
Czarek

1. Data: 2004-05-14 07:34:13

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

> "... Sprawdź proporcje boków [...] - 2/5 nie jest równe 3/8 ..."

No wlasnie, i nie jest rowne 5/13 - niesamowite! ;)

> "... Pierwsza figura, od góry jest wypukła, a druga wklęsła.
> Pole powierzchni różnicy tych wypukłości jest równe polu
> jednego kwadratu siatki."

Zadanie w takiej postaci jakiej zostalo przedstawione w serwisie
psphome, jest warte napietnowania (wrecz ~zniszczenia).
BTW humanisci nie powinni ukladac zadan ~logicznych... ;)
moim zdaniem oczywiscie.

--
Czarek

1. Data: 2004-05-14 13:13:08

Od: "PiotrB." <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 14 maja 2004, cbnet w <c80su9$c5l$1@news.onet.pl> napisał(a):

> [...]
> Patrze: dwie figury ulozone z tych samych 4-ch elementow,
> lecz ich pola roznia sie o 1 - dziwne. Zadanie sugeruje ze figury sa

Na tym polega to zadanie. Sam rysunek to sugeruje. Jedni łapią tę
sugestię i kurczową się jej trzymają inni nie. W samej treści zadania
nie ma żadnego przekłamania: "Spójrz na te dwie _figury_".

A zadanie jest stare jak świat. Przerobienie go do takiej postaci
to moja sprawka. Jeśli ma ktoś pomysł na lepsze jego przedstawienie,
czy jakieś poprawki, to chętnie skorzystam. :)

> [...]
> 'precyzji' przy formulowaniu madrych inaczej "abstrakcyjnych idei",
> lecz przede wszystkim prymitywna, nawet rzeklbym bezszczelnawa

Jasne, jasne. Trzeba sobie jakoś wytłumaczyć porażkę.;)

> [...]
> Ha! Czyli jedna z figur ma pole powierzchni 32, a druga 33, czyli
> zadna nie jest trojkatem (jak w temacie) i dlatego pola obu figur

Ciepło, ciepło. Ale brakuje w Twoim wywodzie odpowiedzi na pytanie
"dlaczego?".:) A to jest klucz do sukcesu.

> [...]
> "Odpowiedz nieprawidlowa" - glosi dumny napis na 'dyplomie'.
> Wow! No tak! Moje 'mentne' przeczucia potwierdzily sie niestety. ;)

Za łatwo się poddałeś. Nie Ty pierwszy poleciałeś na skargę na autorów
zadania, zamiast pomyśleć jeszcze raz, przyjrzeć się tym figurom od
innej strony. Był już student matematyki szacownej uczelni i kilku
innych.;) Ale zapewniam, że jest wiele osób, które rozwiązują to
zadanie.

Zdaje się, że umysły "zbyt ścisłe" mają z tym zadaniem problem.
Ale to tyko taka moja luźna obserwacja.

I w tym cały urok zadania. :)

--
PiotrB.

1. Data: 2004-05-14 13:13:50

Od: "PiotrB." <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 14 maja 2004, cbnet w <c81spn$g1q$1@news.onet.pl> napisał(a):

> No wlasnie, i nie jest rowne 5/13 - niesamowite! ;)

Jeszcze nie załapałeś w czym rzecz?;)

> [...]
> psphome, jest warte napietnowania (wrecz ~zniszczenia). BTW
> humanisci nie powinni ukladac zadan ~logicznych... ;) moim zdaniem

Dlaczego? Bo cbnet nie dał rady?;) nie Ty pierwszy:)
To nie jest typowe zadanie logiczne, lecz na kreatywność, na
elastyczność umysłu.:) BTW ja akurat nie jestem humanistą.

--
PiotrB.

1. Data: 2004-05-14 13:44:19

Od: "PiotrB." <n...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 14 maja 2004, cbnet w <c80su9$c5l$1@news.onet.pl> napisał(a):

Nikt nie podał adresu strony. Chodzi o stronę:
http://psphome.dhtml.pl/psychozabawy_trojkat.html

BTW. Jeśli kogoś to interesuje, jest dostępny układ planetarny PSP z
kwietnia: http://PSPhome.DHTML.pl/planetarium2.html
W centrum Kominek z Bluzgaczem.

--
PiotrB.

1. Data: 2004-05-14 14:16:55

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

PiotrB.:
> To nie jest typowe zadanie logiczne, lecz na kreatywność,
> na elastyczność umysłu.:)

Nie wierze wlasnym oczom...

Co miales na maturze z matematyki? Jakas 'panstwowa'? ;)

--
Czarek

1. Data: 2004-05-14 14:18:31

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

PiotrB.:
> [...]
> zamiast pomyśleć jeszcze raz, przyjrzeć się tym figurom od
> innej strony. Był już student matematyki szacownej uczelni i kilku

To moze juz czas aby autorzy 'wydumanego' sformulowania
dla klasycznego zadania uwzglednili te uwagi?

> Ale zapewniam, że jest wiele osób, które rozwiązują to zadanie.

Taaa... z pewnoscia. :))))
Same orly humanistyczne "zapewne". ;)

--
Czarek

program socjoterapeutyczny
jak przekonac zone do wizyty u psychologa...
Teścik - o co w nim chodzi?
Postrzeganie rodzeństwa osoby chorej
Czy Twoi wrogowie są wrogami Twoich przyjaciół ?