Wina

1. Data: 2002-06-05 09:52:05

Temat: Wina
Od: "Lidia" <l...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czesc :-)

Czy moglibyscie podac nazwy (ceny) dobrych win (slodkich, polslodkich,
wytrawnych, bialych, czerwonych).
Mam jeszcze pytanie: czym rozni sie wino polwytrawne od polslodkigo?

K.L.

1. Data: 2002-06-05 10:24:03

Temat: Re: Wina
Od: l...@a...com (Lukasz Madeksza) szukaj wiadomości tego autora

> Czy moglibyscie podac nazwy (ceny) dobrych win (slodkich, polslodkich,
> wytrawnych, bialych, czerwonych).

To temat na pare ksiazek (vide przewodnik Parkera)

> Mam jeszcze pytanie: czym rozni sie wino polwytrawne od polslodkigo?

A to na jeszcze jedna :-)

Ad1. Podaj moze przedzial cenowy, bedzie latwiej. I najlepiej do czego ma byc
pite albo z jakiego kraju. Rynek win jest _ogromny_ i nie da sie po prostu
czegos polecic nie majac jakiegos bardziej sprecyzowanego kryterium wyboru.

Ad.2. Czerwonych win polwytrawnych tak naprawde prawie nie ma, produkuje sie
wlasciwie tylko wytrawne i mozna znalezc "mniej wytrawne".

A tak w wielkim skrocie: zawartoscia cukru (i alkoholu).
W czasie fermentacji cukier zawarty w winogronach jest spalany, wiec wino
slodkie ma mniej alkoholu a wiecej cukru niz wytrawne i krocej tez lezakuje.

Tutaj mozna sie troche o winie dowiedzec:
http://www.wineonline.pl/
http://www.stratsplace.com/wine.shtml
Ciekawy jest szczegolnie slowniczek pojec zwiazanych z winem, w ktorym
umieszczone sa pliki wav z ich wymowa.

Pozdrawiam (musze leciec na uniwerek, jutro napisze wiecej)
--
Lukasz Madeksza
Department of Computer Sciences

Lukasz Madeksza
Techische Universitaet Berlin

1. Data: 2002-06-05 10:44:45

Od: "Lidia" <l...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Lukasz Madeksza" <l...@a...com> wrote in message
> Ad1. Podaj moze przedzial cenowy, bedzie latwiej.

Przedzial cenowy: tak do ok. 30 zl.

I najlepiej do czego ma byc
> pite

pite tak po prostu np. przy ogladaniu filmu, przy pogaduszkach z
kolezankami.

albo z jakiego kraju.

Kraj to: Wlochy, Hiszpania, Portugalia.
Meksyk (i inne kraje Ameryki Poludniowej).

Dziekuje bardzo,
Pozdrawiam,
K.L.

1. Data: 2002-06-05 13:10:09

Od: "Jader" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lidia" <l...@s...pl> napisał w wiadomości
> Mam jeszcze pytanie: czym rozni sie wino polwytrawne od polslodkigo?

Niektórzy twierdzą, że niczym :)

Jader

1. Data: 2002-06-05 13:32:09

Temat: Re: Kardamon
Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

Szukajac dodatkowych informacji na temat kardamonu trafilam na ciekawa
stronke:
http://www.btsnet.com.pl/majkowscy/kuchnia/zielnik/k
ardamon.html
znacie? godna polecenia :-)
barbara

1. Data: 2002-06-05 13:58:15

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> Przedzial cenowy: tak do ok. 30 zl.
>
> I najlepiej do czego ma byc
>
> pite tak po prostu np. przy ogladaniu filmu, przy pogaduszkach z
> kolezankami.
białe: reński lub frankoński Riesling Spätlese
czerwone: frankoński Trollinger lub Blauer Portugieser
ale oba niemieckie ;-)

> albo z jakiego kraju.
>
> Kraj to: Wlochy, Hiszpania, Portugalia.
> Meksyk (i inne kraje Ameryki Poludniowej).

a jaki kraj z powyższych leży w Ameryce Południowej??

Waldek

1. Data: 2002-06-05 14:00:41

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> Niektórzy twierdzą, że niczym :)

słodyczą ;-)

Z tym tylko, że słodkie słodkiemu nie równe i np. takie wino z obszaru
Saale-Unstrut jest tak wytrawne, że skarpety ściąga (ale dobre, jak kto
lubi), niby takie same z Frankonii czy Włoch prawie słodkie.

Ale faktycznie, księgi by o tym pisać.

Waldek

1. Data: 2002-06-05 14:18:01

Od: Lukasz Madeksza <m...@c...tu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Waldemar Krzok wrote:

> białe: reński lub frankoński Riesling Spätlese
> czerwone: frankoński Trollinger lub Blauer Portugieser

Ogolnie warto sprobowac cuvee (czyli win z roznych rodzajow winogron), sa z
reguly tansze niz wina "mono".

Tak szybko: J.P Chenet robi niezle i tanie wina (tutaj 3euro) rose, biale i
cuvee shiraz/cabernet sauvignion
Freixenet rose, Viala (Wloskie. biale, czerwone, rose i biale deserowe, ok
3 euro)
Biale: Niemiecki Grauburgunder (Pinot Grigio), Rheingau Riesling,
Blanchet... Wegierski Tokaj...
Z Hiszpanskich oczywiscie Roja (ale to moze byc drozsze w PL),Wlochy:
Chianti (to na pewno drogie, poza tym wytrawne), Portugalskie Porto.
Australijskie i nowozelandzkie Chardonnay (*super!*) i Shiraz

Unikaj tanich win francuskich (za ta cene znajdziesz na pewno lepszy
produkt z innego kraju). Ludzie czesto "leca" na nazwy typu Bordeaux za 30
zl i potem nie moga tego pic...

Dobra, czas na zajecia...
Konkrety (nazwy winnic i ceny) podam jutro

> a jaki kraj z powyższych leży w Ameryce Południowej??
> Waldek

Waldek! Nie czepiaj sie ;-)))

Pozdrawiam (kiedy bedzie jesien? Teraz za goraco dla mnie...)
--
Lukasz "Mikie" Madeksza

1. Data: 2002-06-05 14:21:47

Od: Lukasz Madeksza <m...@c...tu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

Jader wrote:

> Niektórzy twierdzą, że niczym :)

:-))
i pijaja "siare" :-))

Lukasz "Mikie" Madeksza

1. Data: 2002-06-05 14:28:10

Od: "Lidia" <l...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wielkie dzieki !!!
Musze w najblizszym czasie isc do sklepu i sprawdzic czy sa w nim takie.
Moze kupie jakies :-)

Pozdrowienia,
K.L.

co ze słodkiej smietany?