Wytyczne APA sprawie psychoterapii klientow homoseksualnych i biseksualnych

1. Data: 2002-08-07 21:31:15

Temat: Wytyczne APA sprawie psychoterapii klientow homoseksualnych i biseksualnych
Od: "Adela" <p...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Na stronie (http://www.apa.org/pi/lgbc/publica tions/guidelines.html)
Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne umiescilo wytyczne dla psychologow w
sprawie postepowania z klientami homo badz biseksualnymi. Ponizej zamieszczam
skrot, ktory przetlumaczylam -- zainteresowani poszczegolnymi wytycznymi
znajda szczegolowe objasnienia na ww stronie.
------------
Wytyczne w sprawie psychoterapii klientów homoseksualnych i biseksualnych.

Postawa wobec homoseksualizmu i biseksualizmu

1. Psychologowie rozumieją, że homoseksualizm i biseksualizm nie wskazują na
chorobę psychiczną.
2. Zachęca się psychologów aby zdawali sobie sprawę z tego w jaki sposób ich
nastawienie i wiedza o sprawach homoseksualizmu może mieć znaczenie w ocenie i
leczeniu oraz by szukali konsultacji albo odsyłali klientów do właściwych osób
gdy zajdzie potrzeba.
3. Psychologowie starają się zrozumieć w jaki sposób stygmatyzacja społeczna
(tj. uprzedzenie, dyskryminacja i przemoc) stanowi zagrożenie dla zdrowia
mentalnego i dobrostanu klientów homo i bi- seksualnych.
4. Psychologowie starają się zrozumieć w jaki sposób niepoprawne lub
uprzedzone opinie na temat homoseksualizmu mogą wpłynąć na prezentacje klienta
w leczeniu i procesie terapeutycznym.

Związek i rodzina

5. Psychologowie starają się zdobywać wiedzę o i rozumieć ważność związków dla
homo i biseksualistów.
6. Psychologowie starają się zrozumieć szczególne okoliczności i wyzwania,
które pojawiają się przed homo i bi seksualnymi rodzicami.
7. Psychologowie uznają fakt, że rodziny osób homo i bi seksualnych mogą
zawierać ludzi którzy nie są prawnie lub biologicznie z nimi spokrewnione.
8. Psychologowie starają się zrozumieć w jaki sposób orientacja homo lub
biseksualna danej osoby może mieć wpływ na rodzinę z której się wywodzi i na
związek z tą rodziną.

Kwestie różnorodności

9. Zachęca się psychologów by zdawali sobie sprawę ze szczególnych
okoliczności oraz wyzwań życiowych doświadczanych przez osoby homo i bi
seksualne które są członkami mniejszości narodowościowych, co jest związane z
wielorakimi i często sprzecznymi normami, wartościami i przekonaniami.
10. Zachęca się psychologów by zdawali sobie sprawę ze szczególnych trudności
przed którymi stają osoby biseksualne.
11. Psychologowie starają się zrozumieć szczególne problemy i
niebezpieczeństwa związane z byciem homo lub bi-seksualnym nastolatkiem.
12. Psychologowie biorą pod uwagę różnice pokoleniowe między homo i bi
seksualnymi oraz szczególne trudności których doświadczają starsze osoby homo
i bi-seksualne.
13. Zachęca się psychologów do zdawania sobie sprawy ze szczególnych trudności
doświadczanych przez osoby homo i biseksualne niepełnosprawne fizycznie,
zmysłowo lub/i kognitywnie/emocjonalnie.

Edukacja

14. Psychologowie popierają profesjonalną edukacje i szkolenia w sprawach
dotyczących homo i bi-seksualizmu.
15. Zachęca się psychologów by poszerzali swoją wiedzę i rozumienie homo i
biseksualizmu poprzez kontynuację nauki, szkolenia, superwizje i konsultacje.
16. Psychologowie starają się zapoznać z publikacjami na temat homo i
biseksualizmu w dziedzinach zdrowia psychicznego, edukacji oraz funkcjonowania
w społeczeństwie.

-----------

Moja refleksja: z jednej strony to wspaniale, ze taki dokument jest, a z
drugiej bardzo smutne, bo ktos kto nie przestrega ww kryteriow sam z siebie
(czyli de facto nie traktuje osob homo i biseksualnych jak ludzi z uczuciami,
nastawieniami,problemami ) nie powinien wg. mnie byc wogole psychologiem.
*adela*
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl

1. Data: 2002-08-08 06:01:29

Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller) szukaj wiadomości tego autora

"Adela" <p...@p...fm> writes:

> [...]
> sprawie postepowania z klientami homo badz biseksualnymi. Ponizej zamieszczam
[...ciach..]

> [...]
> nastawieniami,problemami ) nie powinien wg. mnie byc wogole psychologiem.

no coz, prawo polskie, jak juz ktos wspomnial tutaj nie raz, dalekie
jest od stanu normalnego.

na dobra sprawe to nawet nie moznaby wygrac sprawy w sadzie z taka
psychoterapeutka jak tutaj cytowana, no bo jesli biegly bedzie mial
poglady takie jak Dorrit...
--
Nina Mazur Miller
n...@p...ninka.net

1. Data: 2002-08-08 09:27:14

Od: "Hexenmeister" <h...@n...go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Adela" <p...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
uczuciami,
> nastawieniami,problemami ) nie powinien wg. mnie byc wogole psychologiem.

Moja refleksja:
Trakrujac homoseksualizm jako zjawisko normalne a nie stan chorobowy nie
tylko utwierdza sie homoseksualistow w tym stanie, ale rowniez zmniejsza
nacisk na badania nad skuteczna terapia ktora moze ich wyleczyc. Tym samym
pozbawia sie przyszle pokolenia szansy na skorzystanie z metod leczniczych
ktore nigdy nie powstana bo nie leczy sie czegos co nie jest choroba! Mamy
wiec do czynienia z tzw. niedzwiedzia przysluga.

HM

1. Data: 2002-08-08 10:05:11

Od: "Amanita Muscaria" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Hexenmeister" <h...@n...go2.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> nacisk na badania nad skuteczna terapia ktora moze ich wyleczyc
>
> Refleksja moja. Z "leczeniem" homoseksualizmu jest tak, jak byłoby z
"leczeniem" hetero. Idz, sprobuj, niech Cie przerobia. Pomysl sobie, ze
musisz zaczac odczuwac pociag seksualny do wlasnej plci, bo ktos sobie
wymyslil, ze tak bedzie lepiej, normalniej. Mialam cos jeszcze dopisac, ale
sie powstrzymalam.
Magdalena Pawelec

1. Data: 2002-08-08 10:17:04

Od: "Hexenmeister" <h...@n...go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Amanita Muscaria" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> musisz zaczac odczuwac pociag seksualny do wlasnej plci, bo ktos sobie
> wymyslil, ze tak bedzie lepiej, normalniej. Mialam cos jeszcze dopisac,

Nie powstrzymuj sie! Wal smialo.
Niestety robisz dokladnie to samo o co mam pretensje do psychologow
amerykanskich, utrwalasz bledne przekonanie ze homoseksualizm jest czyms tak
samo naturalnym jak zdrowe zachowania seksualne.
Jesli tak to na jakiej podstawie pietnujesz np. pedofili czy zoofili? A moze
to tez sa naturalne, nie wymagajace leczenia zachowania?
I jeszcze jedno: wcale nie twierdze ze leczenie homoseksualizmu psychicznego
jest sprawa latwa! Ale to nie znaczy ze jak cos jest trudne to mamy tego
zaniechac.
Pozdrawiam
HM

1. Data: 2002-08-08 10:31:52

Od: "Tracy" <t...@N...poczta.gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> jest sprawa latwa! Ale to nie znaczy ze jak cos jest trudne to mamy tego

Pedofilia i zoofilia to wykorzystywanie dziecka lub zwierzecia bez swiadomej
zgody osoby wykorzystywanej. Homoseksualizm natomiast jest to relacja doch
osob tej samej plci przy OBOPOLNEJ zgodzie.
Pozatym... szczerze mowiac, z pozycji lesbijki, czyli osoby, ktora Twoim
zdaniem kwalifikowalaby sie na leczenie...
Gdyby ktos mnie teraz poddal leczeniu to bym popelnila samobojstwo. Szczerze.
Tym samym odebranoby mi zdolnosc do kochania i do decydowania, kogo moge i
chce kochac.
Przypuszczam, ze taki sam skutek odniosl duzy procent tego typu zabiegow.
Zainteresowanych odsylam do raportu Amnesty International o leczeniu
homoseksualizmu elektrowstrzasami... Takie pomysly powinno sie leczyc!

1. Data: 2002-08-08 10:32:04

Od: "amnesiac_wawa" <a...@Z...SPAMUpoczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Hexenmeister":

> [...]
tak
> samo naturalnym jak zdrowe zachowania seksualne.

Ustalmy w takim razie jedną rzecz. Czy - wg Ciebie - zadaniem psychologów
jest:
1/ dostosowywanie "jednostki" do określonego wzorca;
czy też:
2/ pomoc w samoakceptacji tejze "jednostki"?

> Jesli tak to na jakiej podstawie pietnujesz np. pedofili czy zoofili? A
moze
> to tez sa naturalne, nie wymagajace leczenia zachowania?

Piętnowanie pedofili jest uzasadnione szkodą osób trzecich. Przeciwko
zoofilom mogą wystąpić obrońcy praw zwierząt. A czyje prawa są naruszane
przez dorosłych homoseksualistów?

> I jeszcze jedno: wcale nie twierdze ze leczenie homoseksualizmu
psychicznego
> jest sprawa latwa! Ale to nie znaczy ze jak cos jest trudne to mamy tego
> zaniechac.

Nie wydaje mi się, aby ktoś postulował zaniechanie takiego "leczenia".
Uważam jednak, że poddawanie presji homoseksualistów_akceptujących_się, aby
uznali swoją przypadłość za rzecz_wymagającą_zmiany jest etycznie wątpliwe.

pozdro
amnesiac

1. Data: 2002-08-08 10:39:27

Od: "Hexenmeister" <h...@n...go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "amnesiac_wawa" <a...@Z...SPAMUpoczta.onet.pl> napisał
w wiadomości
> [...]
> 1/ dostosowywanie "jednostki" do określonego wzorca;
> czy też:
> 2/ pomoc w samoakceptacji tejze "jednostki"?

Pomoc w powrocie do zdrowia. Leczenie urazow psychicznych.

> moze
>
> Piętnowanie pedofili jest uzasadnione szkodą osób trzecich. Przeciwko
> zoofilom mogą wystąpić obrońcy praw zwierząt. A czyje prawa są naruszane
> przez dorosłych homoseksualistów?

Dzieci ktore chca adoptowac?
A co jesli ktos zgodzi sie by po smierci koegzystowac z nekrofilem? Nie ma
niczyjej szkody prawda?

> [...]
aby
> uznali swoją przypadłość za rzecz_wymagającą_zmiany jest etycznie

Na podobnej zasadzie mozna powiedziec ze alkoholik ktory akceptuje sam
siebie nie musi zostac poddany leczeniu. Albo samobojca.

Nie sadzisz ze tu nie chodzi o samoakceptacje tylko o cos glebszego?
Ty proponujesz zminimalizowanie skutkow ubocznych ja natomiast chcialbym
usunac przyczyne ktora takie skutki wywoluje.

Pzdr.
HM

1. Data: 2002-08-08 11:13:09

Od: "amnesiac_wawa" <a...@Z...SPAMUpoczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Hexenmeister":

> Pomoc w powrocie do zdrowia. Leczenie urazow psychicznych.

Czyli - jak rozumiem - wybrałeś opcję nr 1. Problem jednak w tym, że
kryteria zdrowia/choroby zawsze będą arbitralne. Czy analogicznie należy
"leczyć" leworęczność?

> Dzieci ktore chca adoptowac?

Błąd logiczny. Adopcja dzieci w żaden logiczny sposób nie wynika z istnienia
związku homoseksualnego. Analogiczny przykład: z faktu, że jakaś liczba
Sycylijczyków należy do mafii, co jest "społecznie_niekorzystne", nie można
poprawnie wyciągnąć wniosku, że "bycie_Sycylijczykiem" jest
"społecznie_niekorzystne".

> A co jesli ktos zgodzi sie by po smierci koegzystowac z nekrofilem? Nie ma
> niczyjej szkody prawda?

Nie ma, ale to nie jest przedmiotem toczącej się debaty. Pozwolę sobie tylko
zauważyć, że "społeczne przyzwolenie" na nekrofilię jest nieporównywalnie
mniejsze niż na homoseksualizm. Nie słyszałem nawet argumentów
"afirmujących" nekrofilię.

> Na podobnej zasadzie mozna powiedziec ze alkoholik ktory akceptuje sam
> siebie nie musi zostac poddany leczeniu. Albo samobojca.

Nietrafny przykład. Nie ma wątpliwości, że alkoholizm jest destrukcyjny dla
osoby, która mu uległa. To samo można powiedzieć o samobójstwie. Nie mamy
jednak żadnych podstaw do stwierdzenia w analogiczny sposób, że
homoseksualizm jest destrukcyjny dla homoseksualisty, który siebie
akceptuje.

> Nie sadzisz ze tu nie chodzi o samoakceptacje tylko o cos glebszego?
> Ty proponujesz zminimalizowanie skutkow ubocznych ja natomiast chcialbym
> usunac przyczyne ktora takie skutki wywoluje.

Mogę tu zarzucić Ci zbyt duży schematyzm. Precyzyjny rozdział przyczyn od
skutków nie zawsze jest możliwy. Wyobraź sobie osobę niezadowoloną z
własnego wyglądu. Czy w każdej sytuacji będziesz w stanie określić czy to
"niezadowolenie" jest skutkiem rzeczywistego wyglądu, czy też samo w sobie
jest przyczyną dyskomfortu?

pozdro
amnesiac

1. Data: 2002-08-08 11:38:31

Od: "Hexenmeister" <h...@n...go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> "leczyć" leworęczność?

> Błąd logiczny. Adopcja dzieci w żaden logiczny sposób nie wynika z

Bycmoze, jednak jak widac dla niektorych jest naturalna konsekwencja uznania
homoseksualizmu za normalnosc, zalegalizowania "malzenstw" homoseksualnych
itd.

> [...]
> zauważyć, że "społeczne przyzwolenie" na nekrofilię jest nieporównywalnie
> mniejsze niż na homoseksualizm. Nie słyszałem nawet argumentów

Tak jakby spoleczne przyzwolenie mialo to cokolwiek do rzeczy. Chodzi o fakt
czy niewyrzadzanie szkody otoczeniu jest rownoznaczne z normalnoscia
(zdrowym zachowaniem).

> [...]
> jednak żadnych podstaw do stwierdzenia w analogiczny sposób, że
> homoseksualizm jest destrukcyjny dla homoseksualisty, który siebie

Dlaczego? Przeciez alkoholik akceptuje siebie takim jakim jest. Godzi sie na
skutki dzialania alkoholu. I jesli nie szkodzi otoczeniu to dlaczego mamy go
poddawac leczeniu? Bo picie mu szkodzi na zdrowie?

> [...]
> "niezadowolenie" jest skutkiem rzeczywistego wyglądu, czy też samo w sobie

Nie o to chodzi. Zebysmy sie dobrze zrozumieli: ja nie chce kogos leczyc na
sile!
Chodzi mi o to zeby nazwac chorobe po imieniu, a nie w imie komfortu
psychicznego chorych owijac w bawelne i nazywac np. otylych szczuplymi
inaczej. Ponadto przeciwstawiam sie traktowaniu homoseksualizmu jako stanu
normalengo bo moze to spowolnic ped nauki do opracowania skutecznej terapi
leczniczej. Tym samym pozbawi sie mlodych ludzi (nie akceptujacych swoich
odchylow i majacych swiadomosc niepoprawnosci swoich zachowan) mozliwosci
leczenia. Co wiecej utwierdzi sie ich w przekonaniu ze to co czuja jest OK i
przytlumi tym samym ich obawy i ukryje ich pragnienia. Po latach moze to
doprowadzic do frustracji i agresji, ktora zapetli kolo zdarzen.

HM

Socjoterapia
Re: Wpływ pogody na piekno kobiet
zapraszam na chat-psp!!
Jak leczyć homofobów i homofobiczne kalectwo?
Rośnie apetyt geja???