badania na komorki rakowe we krwi - co?gdzie?jak?

1. Data: 2004-04-26 22:00:59

Temat: badania na komorki rakowe we krwi - co?gdzie?jak?
Od: Michał Gwiazdowski <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

witam,

ZTCW istnieja jakies badania krwi na obecnosc komorek rakowych,
lub ewentualnie na potencjalne wystapienie raka tego czy innego organu,
z tego co mi wiadomo warto tego rodzaju badania zrobic szczegolnie gdy
jest sie obciazonym genetycznie tego rodzaju zagrozeniem.

Czy moze mi ktos powiedziec jak sie takie badania nayzwaja, gdzie udac sie
aby takie badanie zrobic (zapewne nie w kazdym laboratorium zrobia..)
jaki jest ich orientacyjny koszt i w ogole jakies blizsze informacje..

Jakby ktos jeszcze widzial gdzie w Krakowie mozna zrobic sobie takie
badanie to by juz w ogole bylo super

z gory dziekuje
i pozdrawiam
--
mihau

2. Data: 2004-04-27 07:30:00

Temat: Re: badania na komorki rakowe we krwi - co?gdzie?jak?
Od: "Krzysztof (Suzuki Nakai)" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> z tego co mi wiadomo warto tego rodzaju badania zrobic szczegolnie gdy
> jest sie obciazonym genetycznie tego rodzaju zagrozeniem.

Bez urazy, ale mieszasz dwie rzeczy. 1) ocena krążących komórek u chorego
na nowotwór złośliwy (są dowody, że może być to czynnik rokowniczy, ale nie
jest to metoda powszechnie stosowana i występujaca w standardach) 2)
diagnostyka z krwi w kierunku obciążenia rodzinnego

Rozumiem, że interesuje Cię punkt 2. To, czy 'warto' zależy. W populacji
ogólnej (np. mieszkańcy Zwierzyńca i Salwatora) _nie bardzo warto_. Tylko
ok. 5% nowotworów u człowieka ma podłoże rodzinne, z tego tylko w części
przypadków wiadomo jakie jest podłoże genetyczne, a tylko w części z nich
potrafimy skutecznie testować czy to podłoże jest obecne.

Dlatego: jeśli niepokoisz się, bo ojciec kolegi ma raka płuc, to nie trzeba
się poddawać takim badaniom, ale jeśli w Twojej rodzinie były liczne
zachorowania na nowotwory (np. tata, wujek i babcia chorowali na raka
jelita grubego) to na pewno warto się skonsultować. Ale napisz jakie masz
wskazania i niepokoje.

--
Krzysiek, EBP
Jeśli nie wiesz co robić, rób to dobrze

gardło/płuca
Mocz
badanie poziomu hormonów
lekarz rodzinny a zaswiadczenie dla pracodawcy
jak widać zmiany nowotworone na zdjęciu rtg?