chyba śląskie ???

1. Data: 2003-01-05 14:58:35

Temat: chyba śląskie ???
Od: "zbigniew" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam, wszystkiego dobrego w Nowym Roku
Niedawno bylem w Sosnowcu na weselu kuzynki i podali tkz. "kluski ślaskie z
dziurką" jeżeli ktos ma na nie wyrobowany sposob to bardzo prosze.
Wiem ze to ziemniaki gotowane wymieszane z surowymi startymi ziemniakiami i
maka ziemniaczana, ale proporcje i jakie dotatki nie wiem.

Prosze Was o przepis bardzo mi smakowaly

AdKe

1. Data: 2003-01-05 15:55:11

Temat: Re: chyba śląskie ???
Od: Konrad Brywczyński <k...@b...tk> szukaj wiadomości tego autora

zbigniew wrote:
> [...]
> prosze. Wiem ze to ziemniaki gotowane wymieszane z surowymi startymi
> ziemniakiami i maka ziemniaczana, ale proporcje i jakie dotatki nie

4 części gotowanych ziemniaków (przeciśniętych przez praskę), 1 część
mąki ziemniaczanej, woda, opcjonalnie jajko. Surowe ziemniaki to do
pyz, cepelinów, itp.

--
Konrad J. Brywczyński "ZUS z pewnością jest instytucją
k...@b...tk przestepczą, ale nie można nazwać

1. Data: 2003-01-05 16:39:38

Od: "zbigniew" <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 4 części gotowanych ziemniaków (przeciśniętych przez praskę), 1 część
> mąki ziemniaczanej, woda, opcjonalnie jajko. Surowe ziemniaki to do
> pyz, cepelinów, itp.

Byly w nich surowe ziemniaki tarte i mowili na to kluski slaskie

1. Data: 2003-01-05 16:50:49

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"zbigniew" <z...@p...onet.pl> schrieb im Newsbeitrag

> Byly w nich surowe ziemniaki tarte i mowili na to kluski slaskie
Witam!
Dla mnie slaskie, to wlasnie pol na pol , tzn. ugotowane i przecisniete
przez praske i tyle samo surowych tartych( ale ilosc juz po wycisnieciu
wody).Przy idealnej proporcji 1:1 nie trzeba maki kartoflanej, dodaje sie
ja, jezeli kluski posiadaja za malo skrobii i moglyby sie rozgotowac.Dzisiaj
mialam je na obiad.
Ilona

1. Data: 2003-01-05 23:49:47

Temat: Re: chyba ?l?skie ???
Od: Konrad Brywczyński <k...@b...tk> szukaj wiadomości tego autora

I.P. wrote:
> [...]
> kartoflanej, dodaje sie ja, jezeli kluski posiadaja za malo skrobii i
> moglyby sie rozgotowac.Dzisiaj mialam je na obiad.

Musiałbym zadzwonić do znajomych Ślązaków, ale mnie to zdecydowanie
nie pasuje. U mnie w domu panuje kulinarna tradycha wielkopolska i
mieszanie surowych i gotowanych ziemniaków to patent na idealne
pyzy. A śląskie (co ma potwierdzenie także w klasycznej już pozycji
Wery Sztabowej "Krupnioki i moczka" - Wydawnictwo Śląsk, Katowice
1985 - są robione z ziemniaków gotowanych i mąki kartoflanej. Podam
zatem proporcje z książki:

I sposób

1kg ziemniaków w łupinach, 2 żółtka, łyżka mąki pszennej, 10 dkg
ziemniaczanej, sól

II sposób
1 kg ziemniaków, 25 dkg mąki ziemniaczanej, 1 żółtko, sól

Natomiast z ziemniaków gotowanych i surowych na Śląsku robi
się kluski czarne. Proporocje:

4 ziemniaki w łupinie, 5 tartych surowych, 3 łyżki mąki pszennej.

1. Data: 2003-01-05 23:54:57

Od: marek <m...@m...net> szukaj wiadomości tego autora

zbigniew wrote:

> Byly w nich surowe ziemniaki tarte i mowili na to kluski slaskie

Nie chce byc uszczypliwy ale Sosnowiec to nie Slask.
Do slaskich klusek nie uzywa sie surowych ziemniakow.
Konrad podal Ci dokladny przepis.
Mozesz wybrac z dodatkiem jajka (troche bardziej a'la dente)
albo bez dodawania jajek ( miekkie i tez pyszne ale latwo sie
rozgotowywuja).

pozdr
marek,glodny..

1. Data: 2003-01-06 00:03:46

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"marek" <m...@m...net> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> Mozesz wybrac z dodatkiem jajka (troche bardziej a'la dente)
> albo bez dodawania jajek ( miekkie i tez pyszne ale latwo sie

W tym wypadku nie chodzilo o nazwe, bo w roznych regionach uzywane sa inne
nazwy, bylo juz o tym na grupie.Zbigniew chcial znac przepis na kluski pol
na pol (na Slasku nazywalismy je polskie, a poza Slaskiem byly to
slaskie:-))i taki mu podalam, ale nie wiem przeczytal?
pozdrawiam
Ilona

1. Data: 2003-01-06 00:26:32

Od: "I.P." <i...@g...de> szukaj wiadomości tego autora

"Konrad Brywczyński" <k...@b...tk> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
> nie pasuje. U mnie w domu panuje kulinarna tradycha wielkopolska i
> mieszanie surowych i gotowanych ziemniaków to patent na idealne

Nie musisz dzwonic, jestem ze Slaska i zgadzam sie, ze powyzszy przepis to
nie kluski slaskie( na Slasku nazywalismy je polskie, znam je tez jako
pyzy), ale Zbigniew chcial przepis na kluski pol na pol., a poniewaz byly
one kiedys b. popularne na Slasku...
pozdrawiam
Ilona

1. Data: 2003-01-06 09:01:51

Od: "Anna G." <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> maka ziemniaczana, ale proporcje i jakie dotatki nie wiem.
>
> Prosze Was o przepis bardzo mi smakowaly

Problem polega na tym, że u nas nadal je się dwa rodzaje klusek:
1) śląskie (takie piekne i białe, moga byc z dziurką) - tylko z gotowanych
ziemniaków
2) tarte, siwe, ciemne ... nazwij je jak chcesz- w każdym razie właśnie te
robi się z ziemniaków gotowanych i tartych

A tego co widze przepisy zostały podane więc nic więcej nie dodam
pozdrawiam
Anka
P.S.
Co do Sosnowca to też juz sie ktoś wypowiedział ;)

1. Data: 2003-01-06 16:29:57

Od: "B-foot" <j...@c...net> szukaj wiadomości tego autora

Kluski slaskie biale

1kg ziemniakow , maka ziemniaczana, sol. 1jajko

ugotowane ziemniaki przecisnac przez praske.
Przecisniete ziemniaki ulozyc w misce,powierzchnie wyrownac reka ,podzielic
na cztery czesci i jedna czesc wyjac. w miejsce wyjetych ziemniakow wsypac
tyle samo maki ziemniaczanej i szybko zanim wystygna dokladnie calosc wraz z
maka zagniesc na jednolita mase.

Kluski slaskie czarne
1.5 kg ziemniakow , sol

ziemniaki podzielic na dwie rowne czesci Jedna czesc ugotowac. Druga czesc
zetrzec na tarce. Surowe ziemniaki wlac do lnianego woreczka i bardzo mocno
odcisnac. Odcisnieta wode pozostawic na chwile w celu osadzenia sie na dnie
naczynia krochmalu, poczymwode zlac, a krochmal dodac do odcisnietych
ziemniakow.
Ziemniaki ugotowane przecisnac przez praske . Gorace jeszcze ziemniaki
polaczyc z ziemniakami surowymi i krochmalem dobrze wyrobic na jednolita
mase.

Ryba po grecku!
do tych, co chwalą
Makłowicz