cisy z nasiona

1. Data: 2003-08-27 08:29:08

Temat: cisy z nasiona
Od: "Krzysztof Witanski" <k...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Chciałbym posadzić cis z nasiona.
1. Czy może to być tegoroczne nasiono
2. Słyszalem że cis powoli rośnie i czy mógłby kilka lat rosnąć w doniczce
3. Czy owoc czerwony jest jadalny dla ptaków
pozdrawiam Krzysztof

2. Data: 2003-08-27 10:26:59

Temat: Re: cisy z nasiona
Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Krzysztof Witanski" <k...@N...gazeta.pl> wrote in message
> Witam Chciałbym posadzić cis z nasiona.
> 1. Czy może to być tegoroczne nasiono
> 2. Słyszalem że cis powoli rośnie i czy mógłby kilka lat rosnąć w doniczce
> 3. Czy owoc czerwony jest jadalny dla ptaków

1. Najlepiej tegoroczne, ale i tak wykiełkuje dopiero po zimie, i w dodatku
niekoniecznie po najbliższej. Łatwiej jest poszukać siewek, choć
niekoniecznie tuż pod krzewem.
2. Tak, szczególnie siewki - chyba 10-letnia u mnie nie ma jeszcze metra.
Dodatkowo można mocno przycinać.
3. Osnówka, czyli ta czerwona, miękka część owocu jest jedyną jego
nietrującą częścią i ptaki ją zjadają, wydalając następnie nasiono.
Przypuszczalnie przyspiesza to kiełkowanie. Najwięcej siewek cisu mam zawsze
pod świerkim, na którym siadają załatwiające się ptaki:-)

Pozdrawiam, Basia.

3. Data: 2003-08-27 10:38:25

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Krzysztof Witanski wrote:

> (...)
> 2. Słyszalem że cis powoli rośnie i czy mógłby kilka lat rosnąć w doniczce

(...)
Mam cisa, wyhodowanego z gałązki przez koleżankę. Rósł w doniczce
chyba ze dwa lata, potem u mnie na grządce z kwiatkami też ze dwa lata,
dopiero potem trafił na stałe miejsce. Przeprowadzki mu nie zaszkodziły.

Krycha&Co(ty)

4. Data: 2003-08-27 11:35:35

Od: Anula <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 27 Aug 2003 08:29:08 +0000 (UTC), "Krzysztof Witanski"
<k...@N...gazeta.pl> wrote:

>Witam Chciałbym posadzić cis z nasiona.
>1. Czy może to być tegoroczne nasiono

Wiesz, jestem cierpliwa, ale dla cisa wyjątkowo zabrakło mi
cierpliwości. 2 lata czekałam na wzejście nasion, nie doczekałam
się. Ot, brak szczęścia, powinno choć kilka wzejść może nawet
pierwszej wiosny.
Wzrost siewek (innych) obserwuję z zainteresowaniem, w zasadzie
nie ma czego obserwować ;-) Baardzo powoli rosną.

A nasionko powinno być po dojrzeniu a przed zjedzeniem przez
ptaki (ad pkt 3) zebrane, szybko obrane z osnówki i wsadzone w
glebę ew. stratyfikowane. Wschody wg literatury nierównomierne i
niekoniecznie w 1 roku.

Nabyłam sobie "Wojtka" to już mi się nie chce mnożyć cisów, ale
gdybym zachciała mieć krzew, a nie satysfakcję z uzyskania
maciupkiej siewki, wybrałabym sposób zapodany przez Krychę :-)

>3. Czy owoc czerwony jest jadalny dla ptaków

Pozdrawiam,
Anka

5. Data: 2003-08-27 11:45:13

Od: j...@c...pl ("Jan P. Cieciński") szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2003-08-27 13:35, Użytkownik Anula napisał:

>3. Czy owoc czerwony jest jadalny dla ptaków

Czerwona osnówka nasion cisa jest jadalna także dla ludzi. Sam jadłem,
jest smaczna.

--
Pozdrawiam, Jan
http://members.chello.pl/j.ciecinski

6. Data: 2003-08-27 13:01:14

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

"Anula" <a...@p...onet.pl> wrote in message

> Nabyłam sobie "Wojtka" to już mi się nie chce mnożyć cisów, ale
> gdybym zachciała mieć krzew, a nie satysfakcję z uzyskania
> maciupkiej siewki, wybrałabym sposób zapodany przez Krychę :-)

Chyba lepszy sposob zasugerowany przez Basie:
zlapac ptaka, nakarmic nasionkiem cisu a potem potrzymac
nad doniczka :-)

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

7. Data: 2003-08-28 11:24:49

Od: Anula <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 27 Aug 2003 13:01:14 GMT, "Michal Misiurewicz"
<m...@i...rr.com> wrote:

>Chyba lepszy sposob zasugerowany przez Basie:
>zlapac ptaka, nakarmic nasionkiem cisu a potem potrzymac
>nad doniczka :-)

To i tak uzyskasz najwyżej satysfakcję z samodzielnego (?!)
wychodowania maciupkiej siewki.
Sadzonki będą jednak cokolwiek większe :-)
No cóż, wolę na razie te większe rosliny. Małymi zacznę się
zachwycać jak zabraknie mi miejsca w ogródku.

Pozdrawiam,
Anka

8. Data: 2003-08-31 12:26:31

Od: "TP" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Czytalem kiedys, ze cis wytwarza pewna substancje, ktora dostajac sie do
gleby, uniemozliwia kielkowanie nasionom. Na prozno wiec szukac siewek pod
cisem. Dziwna to roslina...
Pozdrawiam!
Tomek

9. Data: 2003-08-31 12:37:18

Temat: Odp: cisy z nasiona
Od: "Elfir" <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krzysztof Witanski <k...@N...gazeta.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:bihq4j$h$...@i...gazeta.pl...
> Witam Chciałbym posadzić cis z nasiona.
> 1. Czy może to być tegoroczne nasiono
Po schlodzeniu w lodowce przez 3 tygodnie
> 2. Słyszalem że cis powoli rośnie i czy mógłby kilka lat rosnąć w doniczce
Baaardzo powoli. O wiele latwiej przymuje sie z sadzonek. No i szybciej.
> 3. Czy owoc czerwony jest jadalny dla ptaków
Nie owoc. To jest osnowka. Jest jadalna dla ptakow i ludzi (slodko-mdla) -
tylko samo nasiono trzeba wypluc, bo silnie trujace.

ELfir

10. Data: 2003-09-01 04:25:03

Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "TP" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Czytalem kiedys, ze cis wytwarza pewna substancje, ktora dostajac sie do
> gleby, uniemozliwia kielkowanie nasionom. Na prozno wiec szukac siewek pod
> cisem. Dziwna to roslina...

Bez szukania znajdziesz siewki pod moimi cisami.
KM

W związku z suszą
identyfikacja - cos mi wyroslo ;)
Rosliny doniczkowe