czubajka kania czy beżowa i słodki-orzechowy zapach

1. Data: 2007-09-29 16:26:44

Temat: czubajka kania czy beżowa i słodki-orzechowy zapach
Od: "Daniel (dj74)" <n...@t...pbzddn> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

od wielu lat zbieram m.in. takie grzyby jak "kanie" - do przedwczoraj
były to wyłącznie dość powszechne w moim rejonie czubajki czerwieniejące

ale właśnie przedwczoraj znalazłem kilka szt. czubajki kani (tak mi się
przynajmniej wydaje) - piękny słodko-orzechowy zapach i delikatny smak
(w porównaniu do czubajki czerwieniejącej, której smak jest bardziej ostry

teraz pytanie za 100 punktów ;-)

1. PYTANIE:
dziś znalazłem takie same czubajki (jak sądziłem kanie) - lecz niestety
tylko jedna z nich (najstarsza, dość dojrzała) ma taki charakterystyczny
słodki-orzechowy zapach

pozostałe wyglądają identycznie, ale są młodsze (wielkość podobna) lecz
tego zapachu nie ma, nie pachną również jak czubajka czerwieniejąca

czy to mogą być czubajki beżowe?

2. PYTANIE - czy może jest tak, że czubajki beżowe nabierają takiego
charakterystycznego zapachu (jak kanie) dopiero, gdy są bardzo dojrzałe?

--
pozdr. Daniel
echo `expr substr $mail 4 18` | tr a-z n-za-m;

2. Data: 2007-09-29 17:00:54

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Daniel (dj74)" <n...@t...pbzddn> wrote in message
> [...]
>
> 2. PYTANIE - czy może jest tak, że czubajki beżowe nabierają takiego
> charakterystycznego zapachu (jak kanie) dopiero, gdy są bardzo dojrzałe?

Podstawa - kanie nie mają pochwy jak muchomory. Mają pierścień wokół trzonu,
ruchomy. Najzdrowsza jest kania czubajka - czerwieniejąca może powodować
bóle brzucha.
Ale brzuch może boleć po kani, jezeli nie zostanie dokładnie obrobiona
termicznie.
Żródła donoszą o kani ogrodowej - trującej, ale ja nie spotkałem takowej.

3. Data: 2007-09-29 17:17:43

Od: "Daniel (dj74)" <n...@t...pbzddn> szukaj wiadomości tego autora

Panslavista wrote:
> [...]
> termicznie.
> Żródła donoszą o kani ogrodowej - trującej, ale ja nie spotkałem takowej.

to wszystko wiem, czubajki czerwieniejące jadam od kilku lat
czubajki kanie (lub beżowe) pierwszy raz zjedliśmy z żoną w czwartek i
żyjemy :-)

bardziej chodzi mi o (ponowię pytanie):

4. Data: 2007-09-29 21:19:42

Od: "Panslavista" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> (...) czy może jest tak, że czubajki beżowe nabierają takiego
> charakterystycznego zapachu (jak kanie) dopiero, gdy są bardzo dojrzałe?

Nie wiem, nie zastanawiałem się nad tym.

orzechy na slodko
GRZYBOBRANIE
SPODOBYWA MNIESIE
pierogi z ciasta drozdzowego