dlaczego na ostrym robia EKG a nie USG serca

1. Data: 2005-05-25 17:15:31

Temat: dlaczego na ostrym robia EKG a nie USG serca
Od: "Wojtas" <w...@s...org> szukaj wiadomości tego autora

?
mam problemy z sercem na tle nerwowym ( cały dzien dzisiaj mnie boli tak
lekko - tzn od 13 )
i nie widze sensu jechania na ostry bo bedzie tak jak zawsze ekg nic nie
wykaze i tyle...

bylem 1,5 tyg temu po tym jak sie obudziłem z soboty na niedziele z takim
bolem w kaltce piersiowej jakby mi słon stanal ... cala niedziele sie czulem
slabiutki bardzo i strasznie sie źle czulem
w koncu pojechalem na ostry
na ekg nic wyniki krwi ok powiedzial lekarz ze chce mi dac leki uspokajajace
ale ja odmowilem bo nie moglem ich wziac bo prowadzesamochod ...

podobno na ekg nic nie wyjdzie chyba ze w momencie robienia ekg sie ma zawał
?
podobno na usg jest lepsze ?

no i nie wiem cos mam zrobic
od 13stej minelo juz 6 godzin a mnie co chwile lapie klocie i dziwne bole w
okolicahc serca
ale wiem ze jak pojade bedzie tak jak zawsze ?

2. Data: 2005-05-25 17:55:44

Temat: Re: dlaczego na ostrym robia EKG a nie USG serca
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 25 May 2005 19:15:31 +0200, Wojtas wrote:

> [...]
> ale ja odmowilem bo nie moglem ich wziac bo prowadzesamochod ...
>
> podobno na ekg nic nie wyjdzie chyba ze w momencie robienia ekg sie ma zawał

Ale co jest lepsze na USG?

EKG i USG to bardzo różne metody diagnostyczne i mówią o różnych
rzeczach.
BTW - to nie jest prawda, ze EKG pokazuje tylko zawał, a poza tym EKG w
zawale może nie wykazać żadnych specyficznych zmian.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

3. Data: 2005-05-27 21:38:17

Od: "medevacs" <zapyt@j_sie_to_Ci_moze_powi.em> szukaj wiadomości tego autora

W news:b0zf8fgragoz.dlg@always.coca.cola Marek Bieniek napisal(a):
> [...]
> BTW - to nie jest prawda, ze EKG pokazuje tylko zawał, a poza tym EKG w
> zawale może nie wykazać żadnych specyficznych zmian.

mowisz, ze EKG moze nie wykazac zawalu?

Poza tym, USG serca??? Moze ja za krotko na SORze pracuje ale nie slyszalem
ani nie widzialem jeszcze, zeby kogokolwiek wyslano kiedys na USG serca.
Poza tym, skoro bol jest na tle nerwowym to, nie jestem lekarzem wiec moze
sie myle, co tu da EKG czy USG czy jakiekolwiek inne badanie? Powinno sie
wyleczyc przyczyne, a nie objaw.

medevacs
//Otwierać! Kolęda! Mamy nakaz!//

4. Data: 2005-05-27 22:25:15

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 27 May 2005 23:38:17 +0200, medevacs wrote:

> mowisz, ze EKG moze nie wykazac zawalu?

Może nie wykazać. Dlatego w podejrzeniu zawału zawsze powinno się
oznaczyć troponinę i CK.

> Poza tym, USG serca??? Moze ja za krotko na SORze pracuje ale nie slyszalem
> ani nie widzialem jeszcze, zeby kogokolwiek wyslano kiedys na USG serca.

Ale co masz na myśli? To, ze USG serca się nie wykonuje w ogóle? Jeśli
tak, to mylisz się paskudnie. A jeśli to, ze USG serca nie wykonuje się
przy podejrzeniu ostrego zawału - to owszem, masz rację:)

Echo serca ma spore znaczenie przy diagnostyce choroby wieńcowej. Ale z
reguły w tej planowej diagnostyce, nie na ostro.

5. Data: 2005-05-28 14:00:04

Od: "medevacs" <zapyt@j_sie_to_Ci_moze_powi.em> szukaj wiadomości tego autora

W news:167689pan9xgk$.dlg@always.coca.cola Marek Bieniek napisal(a):
> Może nie wykazać. Dlatego w podejrzeniu zawału zawsze powinno się
> oznaczyć troponinę i CK.

to kolejna rzecz powiem, ze owszem troponine u nas robia zawsze w takich
przypadkach ale CK juz nie, chyba ze operujesz jakas nieznana mi nazwa ;)

> [...]
> Echo serca ma spore znaczenie przy diagnostyce choroby wieńcowej. Ale z
> reguły w tej planowej diagnostyce, nie na ostro.

no wlasnie, na ostro nie robi sie USG serca.

Inna rzecz jeszcze, ze ludzie czesto wiedza, ze sa chorzy ale nie lecza sie
sami, a pozniej maja pretensje, ze jak laduja na SORze to ich nie lecza.

medevacs
//Otwierać! Kolęda! Mamy nakaz!//

6. Data: 2005-05-28 16:04:22

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 28 May 2005, medevacs wrote:

> no wlasnie, na ostro nie robi sie USG serca.

dyskusja jest glupia i durnowata i tyle.
Jesli przyjezdza chory do SOR-u (czesto niczym sie to
nie rozni od izby przyjec ale w dobie akredytacji i innych
glupawych pomyslow nowo-mowa jest bardzo lubiana, wiec
teraz mamy SOR-y za dwa lata moze beda BOR-y)
i jest podejrzenie ostrej choroby niedokrwiennej serca
to wstepnie chorego sie najpierw bada (na razie jeszcze badanie
kliniczne przez lekarza nadal jest bardzo waznym elementem
diagnostyki) i zleca okreslone badania dodatkowe, z ktorych
badanie troponiny i ekg sa badaniami maloinwazyjnymi,prostymi
i dosc skutecznymi w roznicowaniu ostrego incydentu wiencowego
od nerwicy albo bolow w klatce piersiowej powodowanych
choroba zwyrodnieniowa kregoslupa lub refluksem zolodkowym.
I tak w wiekszosci przypadkow te badania wzbogacone o standardowe
rtg klatki piersiowej sa wystarczajace do przeprowadzenia prawdilowej
diagnostyki bolow w klatce piersiowej. Jesli jest to ostra choroba
wiencowa czy zawal to chory jest hospitalizowany i dalszy ciag
diagnostyki jest przeprowadzanae na oddziale kardiologii a jesli
nerwica jest odpisywany do domu. Jednakowoz zdarza sie dosc rzadko,
ze sa dosc istotne watpliwosci czy jest to choroba wiencowa
czy np. ostre kamicze zapalenie pecherzyka (zwlaszcza jesli
chory ma kamienie w pecherzyko zolciowym) i wowczas jesli
taka potrzeba jest to diagnostyke w SOR poszerza sie o
wykonanie badania echo przed decyzja na jaki oddzial (w przypadku
omawianego pacjenta na kardiologie albo na chirurgie) chory
trafi..

Echo jest badaniem bardziej specjalistycznym niz EKG czy troponina
i choc w szpitalu, w ktorym jest oddzial kardiologii zawsze dyzurny
kardiolog powinien umiec je zrobic (chociaz nie kazdy kardiolog
ostatecznie zajmuje sie echokardiografia i moze tak byc, ze akurat
ten nie wykonuje echo tylko np. zajmuje sie kardiologia inwazyjna)
to nie zaczyna sie diagnostyki od echa tylko od badan prostszych.
Badanie ekg+troponin wraz z badaniem klinicznym potrafi w wiekszosci
przypadkow przeprowadzic prawidlowe roznicowanie a pozostalych
przypadkach albo rozszerza sie diagnostyke np. o echo albo
przyjmuje sie zasade, ze jesli nie da sie danego pacjenta
jednoznacznie rostrzygnac lepiej przyjac go na oddzial na
obserwacje lub przeprowadzic ja w SOrze w ramach krotkiej
hospitalizacji do czasu wyjasnienia - wowczas mozna zrobic
echo ...

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz

7. Data: 2005-05-29 22:20:12

Od: "bart" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Wojtas" <w...@s...org> wrote in message
> [...]
> okolicahc serca
> ale wiem ze jak pojade bedzie tak jak zawsze ?

a wlasciwie jezeli bywasz dosc czesto na izbie przyjec z powodu bolu w
klatce piersiowej i na 99 % sa to bole pochodzenia nerwicowego to moze
nalezaloby zasiegnac porady psychiatry , bo dorazne leki uspokajajace jak
sam piszesz w twoim przypadku nie wydaja sie byc wlasciwym rozwiazaniem

8. Data: 2005-05-30 06:56:16

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 28 May 2005 18:04:22 +0200, Piotr Kasztelowicz wrote:

> dyskusja jest glupia i durnowata i tyle.

Zasadniczo masz rację:)

Chodziło mi po prostu o to, ze echo serca nie jest badaniem typowo
wykonywanym w ramach IP w podejrzeniu ostrego niedokrwienia mięśnia
sercowego.

9. Data: 2005-05-30 19:22:26

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 30 May 2005, bart wrote:

> [...]
> nalezaloby zasiegnac porady psychiatry , bo dorazne leki uspokajajace jak
> sam piszesz w twoim przypadku nie wydaja sie byc wlasciwym rozwiazaniem

jest taka bajka dziecieca o figlarnych owieczkach, ktore zjadl wilk.
Otoz owieczki ciagle dla zabawy wolaly ze goni je wilk ale to bylo
dla zabawy i pies przybiegal ale nie widzial zadnego wilka a one
nasmiewaly sie. Pewnego dnia wilk przyszedl na prawde on wolaly
a pies myslal ze to zart i nie przyszedl.

Ta bajka pokazuje, ze nie powinno sie tak draznic lekarzy
bo stwarza to Twoj wizerunek pacjenta, ktory przychodzi
z kazda "glupota"

WW. chory powinien przedyskutowac ten problem ze swoim
lekarzem, nauczyc sie odrozniac w miare takze sam
swoje dolegliwosci bo nie jest dobrym rozwiazaniem
chodzenie z tym samym ciagle na izby przyjec szpitala ...

P.

10. Data: 2005-05-30 19:26:03

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@a...torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 30 May 2005, Marek Bieniek wrote:

> Chodziło mi po prostu o to, ze echo serca nie jest badaniem typowo
> wykonywanym w ramach IP w podejrzeniu ostrego niedokrwienia mięśnia
> sercowego.

dokladnie tak jest ... i tak jest na calym swiecie. Echo wykonuje
sie tylko w wybranych przyadkach

P.
--
Piotr Kasztelowicz P...@a...torun.pl
http://www.am.torun.pl/~pekasz
http://www.am.torun.pl
PGP Key IDs: DH/DSS:0xF3EED8AF

cholesterol w pożywieniu - szkodliwy czy nie?
Klucia w podbrzuszu.
Problem ortodontyczny
Ketonal - kapsulki
Wazne pytanie odnośnie KRWI