do ginekologa

1. Data: 2004-07-22 14:07:23

Temat: do ginekologa
Od: "Izabela" <i...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

dlaczego przed planowaną antykoncepcją doustną lekarz oznacza INR i APTT ? i
czy jak ktoś jest w trakcie farmakoterapii czy też powinien? i jakie ma to
znaczenia kliniczne?

2. Data: 2004-07-22 14:46:04

Temat: Re: do ginekologa
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 22 Jul 2004 16:07:23 +0200, Izabela wrote:

> dlaczego przed planowaną antykoncepcją doustną lekarz oznacza INR i APTT ?

Dlatego, że doustna antykoncepcja może nasilić istniejącą skłonność do
szeroko pojętej nadkrzepliwości, co może mieć paskudne skutki.

> i czy jak ktoś jest w trakcie farmakoterapii czy też powinien?

Bo ma jedną krótszą.

Możesz mi wyjaśnić o co pytasz? Bo na razie zrozumiałem, że pytasz o to,
czy w sytuacji kiedy ktoś bierze leki (jakiekolwiek), to czy powinien
oznaczać INR i APTT.
No cóż - jeśli ten ktoś pracuje w zakładzie diagnostyki laboratotyjnej,
to niezależnie od tego, czy jest w trakcie jakiegoś leczenia
farmakologicznego, czy nie, pewnie powinien oznaczać, bo może to leżeć w
jego zakresie obowiązków...

> i jakie ma to
> znaczenia kliniczne?

Istotne.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

3. Data: 2004-07-22 15:01:37

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 22 Jul 2004 15:46:04 +0100, Marek Bieniek wrote:

> Dlatego, że doustna antykoncepcja może nasilić istniejącą skłonność do
> szeroko pojętej nadkrzepliwości, co może mieć paskudne skutki.

Ale to nie jedyny możliwy powód, a do tego wszystko zależy od tego komu
zleca.

m., skonfudowany.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

4. Data: 2004-07-22 17:15:19

Od: "Izabela" <i...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dlatego, że doustna antykoncepcja może nasilić istniejącą skłonność do
> szeroko pojętej nadkrzepliwości, co może mieć paskudne skutki.
oki, ale czy oznaczanie INR i APTT jest dobrą metodą do uchwycenia
istniejącej nadkrzepliwości?
czy obniżony INR i skrócony APTT da odpowiedż, że taka sklonność do
nadkrzepliwosci istnieje? jak czsęsto wyniki tych badań sa prawidłowe mimo
istnienia możliwości choroby zakrzepowo-zatorowej ? pytam, bo chcę bardziej
precyzyjnej odpowiedzi, niż uzyskałam. Przecież przy np. zatorowości
oznaczamy fibrynogen i d-dimery, a przy wrodzonych nadkrzepliwościach
bardziej precyzyjne białka. Chcę się dowiedzieć, czy istnieja jakieś
standardy i gdzie moge je wyszperać?

5. Data: 2004-07-22 19:23:44

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 22 Jul 2004 19:15:19 +0200, Izabela wrote:

> oki, ale czy oznaczanie INR i APTT jest dobrą metodą do uchwycenia
> istniejącej nadkrzepliwości?
[...]

Są "jakimś" sposobem.
Ja w swojej pracy kiedy podejrzewam trombofilię z reguły zlecam znacznie
więcej, niż to, co Ty wymieniłaś (na przykład białko C, białko S,
przeciwciała antykardiolipinowe, Lupus anticoagulant i inne), ale też
moi pacjenci są zupełnie inni, niż młode, zdrowe kobiety.

Nie potrafię odpowiedzieć na tak postawione pytania. I przy okazji
przepraszam za agresywny ton poprzednich postów.

6. Data: 2004-07-24 09:11:55

Od: "BarBarella" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marek Bieniek" <a...@s...re.invalid> wrote in message

> [...]
> przeciwciała antykardiolipinowe, Lupus anticoagulant i inne), ale też
> moi pacjenci są zupełnie inni, niż młode, zdrowe kobiety.

Przy jakich schorzeniach robisz takie badania? Czy robi się je przy udarach
niedokrwiennych mózgu?
pozdrawiam
barbarella

7. Data: 2004-07-24 12:29:42

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 24 Jul 2004 09:11:55 GMT, BarBarella wrote:

> Przy jakich schorzeniach robisz takie badania? Czy robi się je przy udarach
> niedokrwiennych mózgu?

Tak, przy niektórych. Zwłaszcza u młodych pacjentów i wtedy, gdy
istniejące patologie nie tłumaczą wystąpienia udaru.

8. Data: 2004-07-24 12:52:23

Od: "BarBarella" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Tak, przy niektórych. Zwłaszcza u młodych pacjentów i wtedy, gdy
> istniejące patologie nie tłumaczą wystąpienia udaru.

Mój tata miał udar w wieku ok. 58 lat. Jego ojciec wylew mniej więcej w tym
wieku.
Nie ma wysokiego ciśnienia, nie ma miażdżycy (przepływy tętnic szyjnych
ok)., nie ma wysokiego cholesterolu. Jest zdrowy. Ma natomiast żylaki i
słabe naczynka (jeśli to ma jakieś znaczenie). Po pierwszym udarze
znaleziono u niego malutki otwór między przedsionkami, który został
zamknięty. I mimo to miał kolejny udar. Czy kwalifikuje się do tych
specjalistycznych badań? Jeśli badania potwierdzą jakiś problem z
krzepliwością czy jedynym lekiem jest lek typu Syncumar? Tata bierze jedynie
małe dawki aspiryny. Co o tym sądzisz?
pozdrawiam
barbarella

9. Data: 2004-07-24 13:43:27

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 24 Jul 2004 12:52:23 GMT, BarBarella wrote:

> [...]
> specjalistycznych badań? Jeśli badania potwierdzą jakiś problem z
> krzepliwością czy jedynym lekiem jest lek typu Syncumar? Tata bierze jedynie

Nie widziałem pacjenta, nie mogę wypowiadać się wiążąco przez sieć.
Na pewno nawracające udary bez obecności ewidentnych czynników ryzyka są
sytuacją w której trzeba rozważyć rozszerzoną diagnostykę. Wada serca
na pewno czynnikiem ryzyka jest.
Dobrze, ze ojciec bierze aspirynę. Może synkumar był by lepszy - na
podstawie tego co piszesz nie można jedna tego powiedzieć.
Nie wiem skąd piszesz, ale niezależnie od tego możesz poszukać kontaktu
z lekarzem zajmującym się zaburzeniami krzepnięcia.

10. Data: 2004-07-24 18:50:06

Od: "BarBarella" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Na pewno nawracające udary bez obecności ewidentnych czynników ryzyka są
> sytuacją w której trzeba rozważyć rozszerzoną diagnostykę. Wada serca
Ale jej już nie ma :( A udar się powtórzył.
> [...]
> Nie wiem skąd piszesz, ale niezależnie od tego możesz poszukać kontaktu
> z lekarzem zajmującym się zaburzeniami krzepnięcia.

Jaki lekarz tym się zajmuje? Pisze z Wawy.
Dzięki za pomoc i informacje.
pozdrawiam
barbarella

czy sa dostepne w aptekach testy na grupe krwi
alkohol a nadciśnienie
pilnie szukam
galka oczna-uraz i operacja
zolądkowe perturbacje.....