dobry i źli sąsiedzi w ogródku

1. Data: 2005-06-11 18:52:44

Temat: dobry i źli sąsiedzi w ogródku
Od: L4SER <l...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Sszykam w sieci i znaleść nie moge, moglibyście mi podpowiedzieć jakie
warzywa nie moga rosnąć koło siebie w ogródku?
Widziałem to kiedyś w jakiejś książce ale nie mam w tej chwili do niej
dostępu.

2. Data: 2005-06-11 22:39:50

Temat: Re: dobry i źli sąsiedzi w ogródku
Od: "skryba ogrodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "L4SER" <l...@a...pl> napisał w
wiadomości news:42ab31b9$0$2122$f69f905@mamut2.aster.pl...
> [...]
> warzywa nie moga rosnąć koło siebie w ogródku?
> Widziałem to kiedyś w jakiejś książce ale nie mam w tej chwili do niej

Książka to np: "Minidziałka na balkonie"
:-)
zamiast książki:
http://www.kazior5.com/ w zakładce:" Królicza działka"
lub:
http://www.dzialkowiec.com.pl/index4.htm
Dobrze dobrane sąsiedztwo roślin wpływa korzystnie na wzrost plonów oraz na
zachowanie równowagi biologicznej. Wpływa też na ograniczenie występowania
chorób i szkodników. W Polsce dopiero od niedawna zaczęto prowadzić badania
naukowe na ten temat, (wykazano np. że obsadzanie grządki z ogórkami bazylią
znacznie hamowało rozwój mączniaka rzekomego), chociaż w uprawach warzyw
stosowano od dawna "różne korzystne układy" - na podstawie wieloletnich
obserwacji. Większość zaleceń odnośnie prawidłowego doboru gatunków roślin
korzystnie sąsiadujących ze sobą, to dane cytowane głównie z wieloletnich
doświadczeń niemieckich. Z popularnych gatunków warzyw, np. buraki -
doskonale znoszą sąsiedztwo cebuli, fasoli karłowej, soi, porów, kapusty,
kalarepy, pomidorów, kopru, grochu, sałaty, rzodkiewki, selera, ogórków (i
wzajemnie). Cebulę dobrze jest siać czy sadzić obok marchwi i porów. Dynia
lubi sąsiedztwo fasoli, kukurydzy, nasturcji. Fasola dobrze rośnie obok
kukurydzy, dyń, ogórków, selerów, ziemniaków, mięty i cząbru. Groch można
siać prawie obok wszystkich gatunków z wyjątkiem cebulowych (czosnek,
cebula, szczypiorek, szalotka). Należy unikać sadzenia pomidorów w pobliżu
upraw ogórków oraz ziemniaków. Przy pomidorach zaleca się sadzić bazylię.
Ziemniaki wczesne powinny dobrze plonować posadzone obok upraw kapusty,
szpinaku, kukurydzy, bobu, fasoli. Złe natomiast jest tu sąsiedztwo marchwi,
pomidorów, grochu, selerów, słonecznika i ogórków. Szpinak dobrze reaguje na
sąsiedztwo rzodkiewki (taki układ często się obserwuje w uprawach
amatorskich).
Jeżeli dobiera się gatunki do uprawy współrzędnej, to muszą być spełnione
warunki (przynajmniej 1): - rośliny sąsiadujące ze sobą nie powinny
przeszkadzać sobie wzajemnie we wzroście części nadziemnej i korzeni
(konkurencja o wodę, światło i składniki pokarmowe), - rośliny obok siebie
rosnące powinny pobudzać wzajemnie swój rozwój, - właściwe sąsiedztwo
powinno powodować zwiększenie odporności na choroby lub powodować
odstraszanie szkodników, - wykorzystanie kolejności zbioru (np. sałata,
kalarepa, kapusta późna, ogórki, pory, cebula, rzodkiewka - zbiera się w
różnych okresach wegetacji)
Na działkach, czy w wiejskich ogrodach (o tradycjach wieloletnich) już od
dawna stosowano następujące sąsiedztwo upraw: np. przemiennie w rzędzie
jeden seler jeden por lub rząd selerów, rząd porów. Kilka rzędów
ziemniaków - kilka bobu, kilka rzędów ziemniaków kilka kapusty, lub
kukurydzy.
Koper najlepiej rośnie, gdy posiany jest w różnych miejscach działki -
rzutowo: pojedyncze grupy roślin. Zawsze rośnie on lepiej niż w uprawie
jednorodnej na oddzielnej grządce (jest mniej atakowany przez choroby i
szkodniki), trochę kłopotliwe może być tu odchwaszczanie, szczególnie roślin
jeszcze małych.
Należy unikać uprawy po sobie roślin z tego samego gatunku lub z tej samej
rodziny. Wskazane jest łączenie upraw warzywnych z roślinami przyprawowymi
(np. hyzop, bazylia, majeranek, melisa) lub ozdobnymi: aksamitka, nagietek,
nasturcja, wilczomlecz.

Mgr Elżbieta Sikora IW w Skierniewicach

:-)
Pozdrawiam pogodnie
skryba

3. Data: 2005-06-12 07:21:18

Od: L4SER <l...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

olbrzymie DZIĘKI !!!!!!

4. Data: 2005-06-12 08:19:38

Od: "skryba ogrodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "L4SER" <l...@a...pl> napisał w
wiadomości news:42abe127$0$2112$f69f905@mamut2.aster.pl...
> olbrzymie DZIĘKI !!!!!!
:-))
Na zdrowie

Pozdrawiam pogodnie z zupełnie zalanej działeczki
skryba

Pierwsze lilie
szczepionka mikoryzowa
co podjada moje tuje ?