jakie ciasto na wielkanoc?

1. Data: 2004-04-01 10:36:43

Temat: jakie ciasto na wielkanoc?
Od: "sMOCZYCA" <smoczyca @NOSPAMgower.pl> szukaj wiadomości tego autora

co robicie najczęściej?
ja uwielbiam sernik mojej mamy i zawsze dostaję spory kawał a i mazurkiem
nie pogardzę ;)
a co u was króluje? może jakieś natchnienie na ciasto kogoś najdzie?
Bo znowu święta za pasem !
========= pozdrawiam ze słonecznego Gdańska === Aneczka

1. Data: 2004-04-01 10:51:26

Temat: Re: jakie ciasto na wielkanoc?
Od: Kinga 'Słowotok' Macyszyn <k...@b...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Za mną chodzą babeczki z masą budyniową i owocami, ale pewnie zrobię w ten
weekend, bo moja babcia, u której spędzamy święta, do kuchni mnie nie
wpuszcza ;) Ale może ktoś wykorzysta ten pomysł na święta :)
Babcia najczęściej piecze szarlotkę na kruchym spodzie z pierzyną z bitej
piany z cukrem i startym ciastem na wierzchu, bardzo często robi ją
nadzieniowo "pół na pół" czyli pól blachy z jabłkami, a drugie pół ze
śliwkami lub z wiśniami (oczywiście wszystko z przetworów domowej roboty).
Druga babcia przygotowuje nieśmiertelny makowiec (taki zawinięty w drożdżowe
ciasto) i paschę.
I dlatego jeszcze nigdy w życiu nie jadłam mazurka :)

--

Pozdrawia KingAM

"Aleś ty mądra. Jak google" [Sylwia]

1. Data: 2004-04-01 12:40:57

Temat: Odp: jakie ciasto na wielkanoc?
Od: "Basiek" <bkolodziej_nospam@eastwest_nospam_.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> nie pogardzę ;)
> a co u was króluje? może jakieś natchnienie na ciasto kogoś najdzie?

My zawsze na Swieta Wielkanocne robimy sernik i makowiec drozdzowy. Poza tym
najczesciej z pozostalych z innych ciast bialek udaje sie zrobic keks.
Pozdrawiam.
Basiek.

1. Data: 2004-04-01 14:50:32

Od: "sp6mlz" <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Kinga 'Słowotok' Macyszyn w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:c4gs47$e9k$...@i...gazeta.pl...
(...)
> Druga babcia przygotowuje nieśmiertelny makowiec (taki zawinięty w
drożdżowe
> ciasto) i paschę.
> I dlatego jeszcze nigdy w życiu nie jadłam mazurka :)

Kinga... Ech...

Niezależnie od wszystkiego - dobrze zrobiona pascha to przekleństwo!
Ja na ten przykład do niedawna uwielbiałem wszelkiego rodzaju "serniki".
Byle był ser...
Do niedawna - bo jak zrobiłem pierwszy raz paschę, to serniki przestały
istnieć... Dlatego nie ma mnie w "cukierniach" gdzie dają słabe ciastka
typu sernik...
Pascha - to killer serników! Nawet przygotowany według
najprostszego przepisu przez początkującego - zabije niłość
do tzw. "sernika".
Żartuję, ale naprawdę - sprobujcie, teraz dla mnie sernik to rownoważność
trocin...

A propo's - dlaczego pierwsza lepsza "cukrarnia" w Czechach
czy na Słowacji może serwować lepsze ciastka/słodycze niż da się zjeść
tutaj (PL)? Pomijam legendarną "Cukrarnie" w Popradzie
(pewnie z powodu śliwowicy, ale nie tylko - to naprawdę
legenda) - tego podrobić się nie da...
Ale dlaczego smak tutaj jest taki nijaki?
Skąd pytanie?
Bo ja mam niedowagę, a nikt nie chce mi pomóc!
A do Popradu się nie przeniosę, zostałbym alkoholikiem
(kurna, tam nie da się bez śliwowicy....)

Udobruchanego brzusia - Wojtek H.

1. Data: 2004-04-02 08:39:50

Od: "Marianka" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Hej!
U mnie będzie sernik, pleśniak, murzynek /jeden członek rodziny tylko to ciasto
jada/ oraz babeczki z owocami w galaretce z bitą śmietaną na wierzchu, bo
wyglądają wiosennie, kolorowo i niektórzy będą mogli zjeść je bez śmietany
Makowce i keksy związane są w moim domu z Bożym Narodzeniem...
Czasem robię mazurki, ale w tym roku nie będzie...
Już bym mogła trochę połasować!
Marianka

1. Data: 2004-04-02 11:02:11

Od: "Martka" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "sMOCZYCA" <smoczyca @NOSPAMgower.pl> napisał w wiadomości
> co robicie najczęściej?
> ja uwielbiam sernik mojej mamy i zawsze dostaję spory kawał a i mazurkiem
> nie pogardzę ;)
> a co u was króluje? może jakieś natchnienie na ciasto kogoś najdzie?

u nas?
baby drozdzowe
keks
sernik
pascha
mazurki - rozne, ale minimum 4 :)) w tym roku orzechowy, marcepanowy i dwie
wersje kajmakowego - z wanilia i ze skorka pomaranczowa i cynamonem

pzdr
marta opracowujaca harmonogram kuchennych dzialan swiatecznych

1. Data: 2004-04-02 11:43:32

Od: "Basiek" <bkolodziej_nospam@eastwest_nospam_.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
dwie
> wersje kajmakowego - z wanilia i ze skorka pomaranczowa i cynamonem

A moglabys wkleic przepisy na te mazurki wielosmakowe i na pasche?
Jesli chodzi o mazurki, to w tym roku bedzie to moj pierwszy raz.
Pozdrawiam.
Basiek.

1. Data: 2004-04-02 21:47:19

Od: "Martka" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basiek" <bkolodziej_nospam@eastwest_nospam_.pl> napisał w
wiadomości news:c4jjkf$5ic$1@topaz.icpnet.pl...

> A moglabys wkleic przepisy na te mazurki wielosmakowe i na pasche?
> Jesli chodzi o mazurki, to w tym roku bedzie to moj pierwszy raz.

a owszem. tzn musze wziac zeszyt i przeklepac :))) no chyba, ze ktos przede
mna juz to w siec wsadzil :D postaram sie przez weekend to zrobic. te
ulubione moje :)

pzdr mazurkowo
marta

1. Data: 2004-04-03 05:56:38

Od: "Basiek" <bkolodziej_nospam@eastwest_nospam_.pl> szukaj wiadomości tego autora

> a owszem. tzn musze wziac zeszyt i przeklepac :))) no chyba, ze ktos
przede
> mna juz to w siec wsadzil :D postaram sie przez weekend to zrobic. te
> ulubione moje :)

Dzieki serdeczne. Czekam niecierpliwie.
Pozdrawiam.
Basiek.
P.S. Szczegolnie zalezy mi na tym marcepanowym i tym z cynamonem.

1. Data: 2004-04-04 19:29:47

Temat: [P] mazurki
Od: "Martka" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Basiek" <bkolodziej_nospam@eastwest_nospam_.pl> napisał w
wiadomości news:c4ljl3$r2n$1@topaz.icpnet.pl...

> P.S. Szczegolnie zalezy mi na tym marcepanowym i tym z cynamonem.

w koncu dopadlam kompa :)) i klepie co nastepuje:

ciasto na mazurki (na 4 male, tzn takie 25x30)
1 kg maki krupczatki
0,5 kg masla
0,5 szkl cukru -pudru
4 zoltka
3/4 szkl smietany (gestej, min 18%)
otarta skorka z cytryny
wanilia

z podanych skladnikow zagniesc kruche ciasto. podzielic na 4 czesci i upiec
spody przy brzegach kazdego zrobic rancik.

mazurki (proporcje na 1 mały):

1. orzechowy
0,5 szkl smietany (18%)
1 szkl cukru
cukier waniliowy
15 dag orzechow mielonych

smietane z cukrem i cukrem waniliowym gotowac na malym ogniu 11 minut od
zawrzenia. zdjac z ognia, wsypac orzechy, dobrze wymieszac i szybko wykladac
na spod, bo tezeje w momencie. przybrac polowkami orzechow.
orzechy moga byc laskowe podprazane lub wloskie. migdalow nie polecam, chyba
ze ktos ma dostep do gorzkich (z samych slodkich jest bez smaku). kolejna
wariacja moze byc z kokosem zamiast orzechow. Robilam jeszcze mazurek
rozany, dodajac 3 lyzki konfitury z rozy i lyzeczke soku z burakow

2. kajmakowy waniliowy
0,5 l mleka
0,5 kg cukru
10 dag masla
wanilia

mleko z cukrem i wanilia gotowac na malym ogniu mieszajac do momentu, az
kropla spuszczona na spodeczek nie rozlewa sie. dlugo to trwa :) wtedy zdjac
z ognia, chwile ucierac, dodac maslo, ucierac wstawione do zimnej wody az
troche wystygnie i zacznie gestniec. wylozyc na spod, ozdabiac wg uznania.

3. kajmakowy czekoladowy
jak wyzej + tabliczka czekolady deserowej. dodawac ja pokruszona na kostki
wtedy co maslo

4. kajmakowy pomaranczowy
jak waniliowa + pol lyczeczki cynaonu i dwie lyzki zmielonej skorki
pomaranczowej smazonej w cukrze. w tym roku dodam jeszcze otarta skorke z
pomaranczy

5. mazurek pomaranczowy
do tego mazurka spod nalezy podpiec, nie upiec

2 pomarancze
2 szkl cukru
3/4 szkl wody

szklanka zmielonych orzechow lub migdalow
szklanka cukru pudru
1/3 szkl smietanki kremowki

pomarancze umyc, przekluc dosc gesto patyczkim, wlozyc do wrzatku i gotowac,
az patyczek mozna bez trudu wkluc w skorke. wyjac z wody, wystudzic na
sicie, pokroic w grube plastry. wlozyc je do wrzacego syropu sporzadzonego z
cukru i wody i gotowac az skorka stanie sie szklista (ok 15 minut), osaczyc
z syropu.
orzechy zmieszac z cukrem i smietanka i wylozyc na spod, na to ulozyc
plastry pomaranczy, wstawic na 20 minut di piekarnika 170st

6. mazurek marcepanowy
20 dag migdalow
olejek migdalowy
20 dag cukru-pudru
4 bialka
wanilia
wafel

migdaly sparzyc, obrac i zmielic.
10 dag cukru i 1 bialko utrzec z wanilia (ziarenkami). nastepnie dodac
aromat, migdaly, 1 bialko i ucierac. wsypac 10 deko cukru i piane z 1
bialka, ucierac. na koncu wymieszac z piana z ostantiego bialka i nakladac
na wafel. piec do zrumienienia (170st)

7. rodzynkowy (tego w tym roku pierwszy raz robie)
20 deko rodzynkow
10 deko migdalow
20 deko cukru-pudru
25 g maki ziemniaczanej
3 jajka
skorka z cytryny

migdaly sparzyc, obrac i zmielic. dodac cukier, rodzynki i ucierac. dodac
make ziemniacana. ubic jajka ze skorka cytrynowa, wymieszac z masa migdalowo
rodzynkowa. wylozyc na wafel, piec 15-20 minut w nagrzanym do 170st
piekarniku.

ufffff
tyle :))

pzdr