koronka frywolitkowa

1. Data: 2006-04-05 11:04:37

Temat: koronka frywolitkowa
Od: "kasik" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

W ramach wiosennych porządków znalazłam w szafie kawałek lnu kupiony z myślą o
haftowaniu. Do tego celu się jednak nie nadaje ze względu na to, że ma zbyt
drobny i nierówny splot. Pomyślałam, że obrobię go koronką frywolitkową i w
ten sposób powstanie ładny bieżniczek.
Czy ktoś doświadczony w robieniu frywolitek mógłby mi podpowiedzieć jak
wykonać taką koronkę? Chodzi mi głównie o to czy przyłączać tą koronkę do
materiału w trakcie roboty czy też zrobić oddzielnie a potem przyszyć?
Początkowo wyobrażałam sobie to tak żeby obrobić brzgi lnu szydełkiem i do
tego dołączać frywolitkę w trakcie roboty. Ale co z praniem? Len i koronka
frywolitkowa (wykonana z bawełnianych nici) mogą się skurczyć w niejednakowym
stopniu i wtedy nie będzie się to chciało równo układać. A znowu jak zrobię
oddzielnie to będzie mi trudniej dopasować wielkość koronki do materiału i
przyszywanwe może będzie gorzej wyglądało?
Co radzicie? Jak to się robi?

pozdrawiam,
kasia

2. Data: 2006-04-05 11:31:06

Temat: Re: koronka frywolitkowa
Od: Grazyna <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

kasik napisał(a):
> [...]
> oddzielnie to będzie mi trudniej dopasować wielkość koronki do materiału i
> przyszywanwe może będzie gorzej wyglądało?

Zdecydowanie dolaczac w trakcie roboty. A niejednolitemu kurczeniu sie
zapobiegniesz dekatyzujac len. Co do nici bawelnianych - nie
zauwazylazm, zeby Aida (Coats) kurczyla sie w praniu. Ma ktos inne
doswiadczenia?
Grazyna

3. Data: 2006-04-05 12:29:38

Od: "Dorfi" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

myślą o

ciach ciach

> [...]
> zapobiegniesz dekatyzujac len. Co do nici bawelnianych - nie
> zauwazylazm, zeby Aida (Coats) kurczyla sie w praniu. Ma ktos inne

Dekatyzowanie to podstawa. Druga rzecz, na którą musisz zwrócić uwagę to rodzaj
wzoru (motyw). Musisz tak obliczyć, żeby liczba motywów zgadzała się z obwodem
wyciętego kawałka materiału. Przy drobnych wzorach zawsze wyjdzie ładnie, ale
przy dużych jeśli będziesz mieć za mały kawałek materiału, koronka będzie
falować.
Przy dużych motywach łatwiej będzie najpierw zrobić koronkę a potem wyciąć
odpowiedni kawałek zdekatyzowanego lnu, obrobić szydełkiem i delikatnie
przyłapać za pikotki.
Dorfi

4. Data: 2006-04-05 12:59:04

Od: "kasik" <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> odpowiedni kawałek zdekatyzowanego lnu, obrobić szydełkiem i delikatnie

Dziewczyny bardzo dziękuję za podpowiedzi, ale jako początkująca muszę zadać
to pytanie: co to znaczy dekatyzować len??

Co do motywu to dopiero będę musiała poszukać czegoś w necie, ale dzięki za
podpowiedź, żeby rozglądać się za małymi motywami. Rozumiem, że jest to ważne
przy pierwszym "okrążeniu" bezpośrednio stykającym się z materiałem?
Chciałabym, żeby ta koronka miała ok. 5-7 cm więc pewnie będą ze 3 okrążenia.
Będę robiłą z Aidy 20.

kasia

5. Data: 2006-04-05 14:29:57

Od: "Dorfi" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Chciałabym, żeby ta koronka miała ok. 5-7 cm więc pewnie będą ze 3 okrążenia.

Dekatyzować, czyli wyprać w ciepłej wodzie i wyprasować. Czasem po pierwszym
praniu tkaniny się kurczą. Dekatyzacja to właśnie jest to pierwsze pranie,
które dobrze jest zrobić przed skrojeniem materiału, żeby zapobiec ewentualnym
późniejszym przykrym niespodziankom.
Dorfi

spotkanie w Gdyni
szczęka mi opadła