(zywo)plotek?

21. Data: 2000-03-29 13:08:35

Temat: Re: (zywo)plotek?
Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> To jest to samo. Alycza to jest mirabelka.
> --
> :-) http://ogrod.to.jest.to

śliwa wiśniowa syn. ałycza a źródło podałem wczesniej
pozdr jerz

22. Data: 2000-03-29 19:42:14

Od: "jerz" <j...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć Jerzy,
wiesz jak się mnoży podkładki?
To nie sprawdzian twojej wiedzy tylko podpowiedź. Roślinę mateczną obcina
się prawie przy ziemi. [Pieniążek]
Jak odbije obsypuje się ziemią aby odrosty się ukorzeniły.
Jak chcesz zagęścić swój żywopłot to chyba będzie dobra metoda. Odrosty
ukorzenione można rozsadzać. Sprawdź na 2-3 metrach a później...
pozdr jerz.

23. Data: 2000-03-30 06:03:15

Temat: Re: Odp: (zywo)plotek?
Od: j...@e...opi.org.pl (Jerzy Kozlowski) szukaj wiadomości tego autora

>A jednak nie! Zajrzałam wczoraj do "Dendrologii'. to są dwa różne gatunki,
>choć należące do tego samego RODZAJU Prunus (mój byk), i tej samej
>podrodziny Śliwowych i rodziny Różowatych. Potocznie owoce ałyczy zwane są
>mirabelkami - stąd chyba zamieszanie.
>
>Dokształcona, Basia.

No to prosimy o wywod:
1 alycza
2 mirabelka
3 lubaszka

zadny wiedzy Juras

24. Data: 2000-03-31 04:16:51

Temat: Odp: (zywo)plotek?
Od: "Krzysztof Marusiński" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "basia" <b...@z...polsl.gliwice.pl> napisał w wiadomości

........> A jednak nie! Zajrzałam wczoraj do "Dendrologii'. to są dwa różne
gatunki

Masz racje. Z tego co wyczytałem, nigdy jeszcze nie spożywałem prawdziwych
mirabelek.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

25. Data: 2000-03-31 08:30:32

Od: "LeS" <l...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

Dorota Nowicka <d...@n...gov.pl> w wiadomooci
3...@n...gov.pl oznajmił/a:
> Moze byc jeszcze zywoplot lub plot z wierzby. tani, szybko rosnie i
> szczelny.
> Dorota
> majera wrote:

Witam
Czy mozna cos wiecej na temat wierzby jako ogrodzenia?
Mam podobny problem - a czas ucieka..:-((

Pozdrawiam
LeS

26. Data: 2000-03-31 12:34:09

Od: d...@n...gov.pl (Dorota Nowicka) szukaj wiadomości tego autora

w ktoryms z ostatnich "Ogrodow" lub "Kwietnikow" byl duzy artykul na ten
temat. nie pamietam teraz numeru. w kazdym razie tnie sie wierzbe, raczej
krzaczasta niz drzewiasta, na kawalki powiedzmy 40 cm i wsadza na noc do
wiadra z woda, zeby dobrze sie napily. potem wtyka sie odpowiednia strona
do ziemi i tyle. ziemie mozna przygotowac przekopujac waski pas pod
sadzonki. potem mozna podlewac, jesli sucho. plot robi sie w ten sposob,
ze patyki pobiera sie dluzsze, i po posadzeniu zaplata, tak jakos na
skos. sama nie robilam, ale poogladalam sobie w angielskiej
telewizji. robia w ten sposob wszystko: laweczki, altany...
wierzbe pozyskuje sie znad Wisly, tylko zeby nie dewastowac za bardzo...
Dorota>

27. Data: 2000-04-03 13:22:28

Temat: lubaszka czy mirabelka?
Od: d...@n...gov.pl (Dorota Nowicka) szukaj wiadomości tego autora

jak sie skonczyla dyskusja nad lubaszka i mirabelka? ja wczoraj
zajrzalam do Roslin Polskich Szafera i stoi tam napisane, ze Prunus
insititia to lubaszka, a Prunus insititia var. syriaca to mirabelka.
znaczy, ze mirabelka bylaby odmiana lubaszki. ale mam wydanie z 1986
roku. od tego czasu klasyfikacja mogla ulec zmianie...
Dorota

28. Data: 2000-04-04 06:02:15

Temat: Odp: lubaszka czy mirabelka?
Od: "Krzysztof Marusinski" <o...@t...jest.to> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Dorota Nowicka" <d...@n...gov.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
> insititia to lubaszka, a Prunus insititia var. syriaca to mirabelka.
> znaczy, ze mirabelka bylaby odmiana lubaszki.

Dendrologia Senety z 1997r traktuje w/w jako podgatunki równolegle sliwy
domowej Prunus domestica.
--
:-) http://ogrod.to.jest.to

29. Data: 2000-04-04 06:06:14

Temat: Re: lubaszka czy mirabelka?
Od: j...@e...opi.org.pl (Jerzy Kozlowski) szukaj wiadomości tego autora

At 15:22 00-04-03 +0200, you wrote:
>jak sie skonczyla dyskusja nad lubaszka i mirabelka? ja wczoraj...

Dostalem od Basi list na temat...
Mysle ze skoro sie tak napracowala to szkoda jej pracy tylko dla mnie.
Poadrawiam Juras

Basia pisze:

Katowice, 30.03.2000r.

Cześć!

Podpieram się nieocenionym Senetą i Dolatowskim ("Dendrologia") i cytuję
wybiórczo:

PODRODZINA PRUNOIDEAE - ŚLIWOWE

RODZAJ PRUNUS - ŚLIWA, MORELA, MIGDAŁOWIEC, MIGDAŁEK, BRZOSKWINIA, WIŚNIA,
CZEREŚNIA, CZEREMCHA, LAUROWIŚNIA

PODRODZAJ PRUNUS - ŚLIWA, MORELA

ˇ Prunus spisnosa L. - śliwa tarnina

ˇ Prunus cerasifera Ehrh. (P.divaricata Ledeb.) - ałycza (śliwa wiśniowa).

Wysoki krzew lub niskie drzewo (do 8-10 m. wys.), z szeroką, nisko osadzoną
koroną, czasem cierniste. Owoce kuliste lub elipsoidalne, do 2,5 (-3) cm
śr., wiszą na dość cienkich szypułkach; od żółtych po czerwonofioletowe,
często z nalotem woskowym; miąższ soczysty.[...] W Polsce coraz częściej
zdziczała.
Wymagania i zastosowanie - przede wszystkim w szkółkach, jako podkładka,
oraz w wysokich, niefirmowanych żywopłotach (ostoja dla ptaków - podobnie
jak tarnina). Owoce zbierane i często sprzedawane jako "mirabelki" lub
"glubki".

ˇ Prunus xcistena - śliwa dziecięca

ˇ Prunus xblireana - słiwa blerejska

ˇ Prunus domestica L. - śliwa domowa.

Gatunek poliploidalny, znany tylko z uprawy; wyjściowe formy powstawały
wielokrotnie, zapewne w pd.-zach. Azji, na Kaukazie - jako efekt
krzyżowania P.spinosa i P.cerasifera lub wprost z poliploidalnych, dzikich
form P.cerasifera. Liczne segreganty i krzyżówki wsteczne.[...]
Zmienność śliwy domowej ujmuje się zwykle w kilka podgatunków; są to między
innymi:

- subsp. domestica - śliwa domowa, węgierka [...]

- subsp. italica - renkloda. [...]

- subsp. insititia (L.) Bonnier et Layens - lubaszka. Krzewy lub niskie
drzewa, mniej lub bardziej cierniste; pędy trwale owłosione; owoce
granatowe, z czerwonym sokiem.

- subsp syriaca (Borkh.) Janch. - mirabelka. Roczne pędy mniej lub bardziej
owłosione; owoce kuliste (2-3 cm śr.), żółte z białawym nalotem; miąższ
łatwo oddziela się od pestki, bardzo słodki.

ˇ Prunus armeniaca L. (Armeniaca vulgaris Lam.) - morela pospolita.

Tyle Sen.& Dolat.

A teraz jeszcze z mojej ulubionej książki pt. "Owoce dla amatorów" A.Miki,
z rozdz. pt. "Ałycza i mirabelka":

"Najpiękniejszą, złocistą i wyborną w smaku konfiturę można uzyskać z
ałyczy. Przepis jest tak prosty, że konfiturę może zrobić nawet dziecko lub
mężczyzna. [...]
Ałycza (P.divaricata) jest jednym z dziko rosnących gatunków śliw. W stanie
dzikim rośnie na Kaukazie i w Iranie. U nas często spotykana jako forma
zdziczała, rośnie przy drogach i na nieużytkach. [...]. Owoce są kuliste,
żółte, czerwone lub z czerwonawym odcieniem, średnicy do ok. 2,5 cm, ciężar
około 15 g. Skórka jest cienka, przyrośnięta do kwaśno-cierpkiego miąższu.
Pestka owalna, również jest przyrośnięta do miąższu. Owoce dojrzewają na
początku lipca.

Owoce łudząco podobne do ałyczy (stąd pewnie nieporozumienia - B.K.)rodzi
inny gatunek dzikiej śliwy, mirabelka (Prunus insititia var. cerea albo
var. insititia). Jest to niewielkie drzewo o koronie kulistej, gałęziach
zwisających, liściach podobnych do ałyczy, zakwitające wcześnie na wiosnę.
Kwitnie i owocuje bardzo obficie, owoce ma wielkości ałyczy, kuliste,
żółte, o słodkawym smaku, tym się różniące od owoców ałyczy, że pestka
łatwo odchodzi od miąższu. Dojrzewają później od ałyczy, na początki sierpnia.

Ałycza jest powszechnie rozmnażąnym gatunkiem w szkółkach drzew owocowych,
ponieważ jest podkładką dla większości szlachetnych odmian śliw, a także
dla moreli i brzoskwiń.[...]

We własnym zakresie można śliwki te rozmnożyć wybierając nasiona z owoców w
czasie zbiorów. Nasiona wymagają długiej stratyfikacji w piasku, w
temperaturze 4 st.C, przez 6 miesięcy. [...]. Siewki trzeba pielęgnować co
najmniej przez rok, zanim można je będzie posadzić na miejsce stałe. [...]

Z ałyczy można w ciągu 3-4 lat utworzyć trudny do przebycia żywopłot lub
wysoki szpaler. [...]Owoce te są bogatsze w cukry, pektyny, garbniki, kwasy
i inne substancje dietetyczne niż śliwy szlachetne."

Wymiana roślin ozdobnych
pszędziorek
Ogrody botaniczne
pytanie o ciecie moreli