Strona główna Grupy pl.sci.psychologia "mały mord"

Grupy

Szukaj w grupach

 

"mały mord"

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 1


« poprzedni wątek następny wątek »

1. Data: 2012-03-08 04:00:09

Temat: "mały mord"
Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Wiadomość: Antypedagogikę należy traktować jako dyscyplinę naukową i z
tego punktu widzenia możemy postrzegać ją z perspektywy opisowej,
hipotetycznej, metateoretycznej. Mówiąc o podejściu opisowym
antypedagogiki należy dokonać obserwacji i opisu zjawisk edukacyjnych
powstałych w wyniku interakcji nauczyciela z uczniem, na skutek
spotkania dwóch osób. Podejście hipotetyczne wymaga na podstawie
hipotetycznego modelu wyjaśnienia określonych problemów i sytuacji
dydaktycznych. W warstwie metateorii natomiast możemy odnaleźć, tak
ważną dla każdej dyscypliny naukowej, metodologię badań. Nurt ten w
latach 70' XX wieku stał się nie tylko myślą teoretyczną, ale również
wszedł w pole działań praktycznych. Zaczął on stanowić konkurencję, a
nawet zagrożenie dla tradycyjnej pedagogiki. Głosił on bowiem
szkodliwość i konieczność odstąpienia od praktyk wychowawczych, a
także, iż nikt nie powinien być uprawniony do wychowywania innych
ludzi. Dorosłych podejmujących się wychowania nazwali antypedagodzy
bardzo ostro, padały tu bowiem takie wyrażenia jak faszyści.Sam proces
wychowania natomiast, przez przeciwników pedagogiki, nazywany jest
"małym mordem", psychicznymi torturami czy zadawaniem cierpienia.
Negacja dalszego rozwoju i funkcjonowania pedagogicznych oddziaływań
została zawarta w wielu z publikacjach zwolenników
antypedagogiki ..........


Schoenebeck poszedł dużo dalej w działalności na rzecz dzieci od
amerykańskich pedagogów.Pod koniec lat siedemdziesiątych założył
organizację "Przyjaźń z Dziećmi" (Freundschaft mit Kindern). W celu
poszerzenia praw nieletnich ogłasza 3 maja 1980 r. Niemiecki Manifest
Dziecięcy oparty na dwóch głównych prawach: prawie do samostanowienia
i prawie do równouprawnienia.
Natomiast cały Manifest Dziecięcy uwzględniał trzy kategorie praw:
prawa podstawowe, prawa społeczne i prawa indywidualne.
Prawa podstawowe:
1. Prawo do równości - dzieci nie mają mniej praw niż osoby dorosłe. W
ramach prawa mogą robić to co dorośli.
2. Prawo do swobodnego rozwoju - dzieci mogą dowolnie rozwijać swoją
osobowość, byleby tylko niegodziło to w rozwój innych osób.
3. Prawo do odpowiedzialności prawnej za swoje życie i czyny.
4. Prawo do ochrony prawnej - nieletni mogą skarżyć inne osoby i
korzystać z ochrony wymiaru sprawiedliwości.
Prawa społeczne
1. Nieletni mają prawo do uczestnictwa w życiu społecznym w sposób
nieograniczony, o ile to nie koliduje z ogólnym prawem w kraju. Mogą
zawierać umowy, otwierać sklepy, zakładać partie, związki, dysponować
własnością prywatną.
2. Dzieci mają prawo do uczestnictwa w życiu publicznym poprzez
sprawowanie funkcji w urzędach państwowych.
3. Dzieci mają czynne i bierne prawo wyborcze.
4. Dzieci mają prawo do wyrażania swoich poglądów, mogą dysponować
środkami masowego przekazu (radio,telewizja, prasa).
5. Prawo do otrzymywania wynagrodzenia za pracę.
6. Prawo do wyboru partnera życiowego, możliwość odrzucenia rodziców.
Prawa indywidualne
1. Prawo do nienaruszalności cielesnej.
2. Prawo do swobodnego przyjmowania posiłków, takich samych jak
dorośli. Możliwość odrzucania określonego posiłku i pory.
3. Dzieci mogą sami nadawać sobie imię, nie ich rodzice.
4. Prawo do prywatnego życia.
5. Prawo do seksualizmu, dzieci same mogą określać swój seksualizm i
doświadczać jego skutków.
6. Prawo do samostanowienia o edukacji: dzieci decydują o zakresie
obowiązków szkolnych. Nie może istnieć przymus szkolny. Państwo ma
obowiązek tworzyć różne formy edukacyjne.
7. Dzieci same decydują o przynależności do grupy religijnej.
8. Dzieci mają prawo do swobodnego przemieszczania się, zmiana miejsca
zamieszkania, może odbyć się bez wiedzy rodziców.
...................

Ruch Praw Dziecka możemy przeczytać miedzy innymi, że dzieci:
*. Winny mieć prawo do samostanowienia o sobie,do własnych decyzji. By
było to przestrzegane czuwać nad tym będą prawnicy RPD. Rodzice bowiem
nie mogą decydować o dziecku.
*. Mają prawo zamieszkać tam gdzie chcą (choćby sklep z zabawkami), a
rodzice nie maja prawa im tego zabraniać.
*. Niezależnie od swego wieku winny mieć prawo do decydowania o
sprawach istotnych dla ich życia. Uwzględnia się w tym także sprawy
tyczące polityki, religii, rodziny.
*. Mają prawo mieć dostęp, a także korzystać z wszystkich informacji,
które są dostępne dorosłym. Nie można ograniczyć więc oglądania
pewnego rodzaju programów telewizyjnych, czy dostępu do akt
szkolnych,medycznych.
*. Mogą mieć, niezależnie od wieku, stosunki seksualne, a rodzice nie
mają prawa im tego zabronić, jeżeli tylko dzieci mają na to ochotę i
nie są do tego przymuszane.
*. Mają prawo decydować o tym czy chodzą do szkoły,z jaka
częstotliwością i do jakiej. Nie maja obowiązku realizować obowiązku
szkolnego. Są odpowiedzialne za swoje wykształcenie i mogą o nim
decydować.
*. Mają prawo funkcjonować w środowisku dostosowanym do ich rozwoju,
wzrostu. Nie można wymagać od dziecka by dostosowało się do środowiska
zorganizowanego pod kątem dorosłych. (Za wysokie schody, przełącznik
światła, stół itp.)
*. Nie powinny ponosić żadnych kar cielesnych. (Jest to pogląd wspólny
dla antypedagogiki i większości przedstawicieli pedagogiki.)
*. Powinny być objęte takim samym systemem wymiaru sprawiedliwości jak
dorośli. Maja prawo one wnieść sprawę do sądu, jak i winny być
sprawiedliwie sądzone przed podjęciem jakichkolwiek działań
dyscyplinarnych.
*. Mają prawo do podjęcia pracy. Ich wynagrodzenie powinno być na
równi z płacą dorosłych. Mają bowiem prawo do niezależności finansowej
i podjęcia pracy niezależnie od wieku.
Jak widać więc Ruch Praw Dziecka wysuwał często skrajne i
kontrowersyjne prawa jakie winny mieć dzieci.
Pomimo tak skrajnych poglądów ruch ten w czasach sobie współczesnych
zaczął zyskiwać popularność. W 1979 roku w Szwecji doszło do zakazania
rodzicom stosowania nie tylko kar cielesnych, ale także stosowania
jakiegokolwiek nacisku. Rodzicom zabroniono takich form kary jak
odesłanie do łóżka, czy zakaz oglądania telewizji. Ponadto dzieci
zyskały prawo "rozwodu" z rodzicami.
.......................

Coraz bardziej podoba mi się ten nowoczesny kierunek antypedagogiki,
mam wrażenie że dzieci dzięki podmiotowemu traktowaniu lepiej się
rozwijają, bo dotychczas rodzic faszysta traktował dzieci jakby obóz
koncentracyjny był jedynym sposobem wychowania i tak wielu dzieciom
złamało to psychikę i możliwość rozwoju.

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


 

strony : [ 1 ]


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

8 marca i nie tylko.
8-marcowa prywata
8 Marca
manipulacja- techniki
[ot]Co się dzieje z usenetem?

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

Połowa Polek piła w ciąży. Dzieci z FASD rodzi się więcej niż z zespołem Downa i autyzmem
O tym jak w WB/UK rząd nieudolnie walczy z otyłością u dzieci
Trump jak stereotypowy "twój stary". Obsługa iPhone'a go przerasta
Wspierajmy Trzaskowskiego!
I co? Jest wojna w Europie, prawda?

zobacz wszyskie »