oddychanie 100% tlenem

1. Data: 2002-03-08 15:49:22

Temat: oddychanie 100% tlenem
Od: "Dominik Lisiakiewicz" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

założyłem się z kolegą czy człowiek może
przez dłuższy czas oddychać
czystym (100%) tlenem
czy jest to możliwe?
gdzie mogę na ten temat znaleźć jakieś informacje?

Dominik Lisiakiewicz

2. Data: 2002-03-08 18:20:30

Temat: Re: oddychanie 100% tlenem
Od: "chd" <c...@g...art.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dominik Lisiakiewicz" <d...@p...onet.pl> napisał w
wiadomości news:a6amlr$olr$1@news.tpi.pl...
> założyłem się z kolegą czy człowiek może
> przez dłuższy czas oddychać
> czystym (100%) tlenem
> czy jest to możliwe?
> gdzie mogę na ten temat znaleźć jakieś informacje?

szukaj na stronach o nurkowaniu i medycynie hiperbarycznej!

chd

3. Data: 2002-03-08 19:10:48

Od: "WALDIM" <w...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> czystym (100%) tlenem
> czy jest to możliwe?
> gdzie mogę na ten temat znaleźć jakieś informacje?

co rozumiesz przez slowa: "dluzszy czas"?

WaldiM

http://www.antykoncepcja.pl
http://www.londyn.org

4. Data: 2002-03-08 19:47:24

Od: "marek b" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Nie do końca się orientuję ale odpowiem po części pytaniem na pytanie. Czy
przypadkiem tlen nie ma stosunkowo silnych właściwości utleniających i w
związku z tym czy nie jest on właśnie szkodliwy przy oddychaniu czustym
tlenem przez, jak to określasz, dłuższy czas?

pozdrawiam.
marek b

5. Data: 2002-03-08 19:57:00

Od: "adalek" <a...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> założyłem się z kolegą czy człowiek może
> przez dłuższy czas oddychać
> czystym (100%) tlenem
> czy jest to możliwe?

Zalecane przy przytruciu tlenkiem wegla przynajmniej przez 6 godzin (
zalecaja, robia, to pewnie mozna :) ) z czasem redukuja w czasie 24 h
adam

6. Data: 2002-03-08 21:28:54

Od: Pawel Poreba <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dominik Lisiakiewicz wrote:

> założyłem się z kolegš czy człowiek może
> przez dłuższy czas oddychać
> czystym (100%) tlenem
> czy jest to możliwe?
> gdzie mogę na ten temat znaleŸć jakieœ informacje?

Tlen faktycznie jest toksyczny, powoduje oksydacje bialek, lipidow i
DNA. Mozna przypuszczac ze kazda ekspozycja nawet na powietrze
zawierajace 21% tlenu powoduje kumulowanie sie uszkodzen DNA (a
zwiekszenie zawartosci tlenu zwieksza ilosc tych uszkodzen) ale to jest
cos co wylazi po dziesiatkach lat jako starosc.

To co sie ujawnia szybko przy ekspozycjach na zwiekszona ilosc tlenu to
uszkodzenia bialek i przede wszystkim - lancuchowe reakcje oksydacji
lipidow.

Przyjmuje sie, ze przy cisnieniu parcjalnym tlenu 0.5 ata (czyli np.
przy oddychaniu gazem zawierajacym 50% tlenu na powierzchni morza) tempo
uszkadzania przewyzsza tempo regeneracji i po pewnym czasie wystepuja
wyrazne objawy zatrucia.

Tlen jest szkodliwy zapewne dla wszystkich tkanek, ale zatrucie w
pierwszym rzedzie dotyka mozgu lub nablonka drog oddechowych.
Objawy tlenowego zatrucia mozgu to utrata przytomnosci, drgawki - cos w
rodzaju napadu epilepsji - trwajace przez 30-60s, po czym faza
rozluznienia (czasem z odzyskaniem przytomnosci) trwajaca czasem nieco
dluzej i tak w kolko az do smierci. (Zmniejszenie ilosci tlenu przerywa
atak i ratuje zycie, chyba ze zatrucie wystepuje pod woda. Tam w 90%
konczy sie smiercia nurka).

Objawem zatrucia nablonka drog oddechowych jest odwracalne zmniejszenie
pojemnosci zyciowej pluc, utrudnienie oddychania, az do smierci z
niedotlenienia (prawda ze nieco paradoksalnej) o ile nadmiaru tlenu nie
usunie sie z mieszanki oddechowej.

Dla oddychania 100% tlenem na powierzchni morza zatrucie nablonka pluc
nastepuje stosunkowo powoli:
w ciagu 15h nastapi okolo 4% spadek pojemnosci zyciowej pluc. To mozna
prosto przeliczac - 150h to bedzie 40% itd. Czyli po 10-15 dniach
czlowiek by nie zyl, ale znacznie wczesniej mialby powazne problemy z
oddychaniem.

Natomiast bezpieczny limit toksycznosci mozgowej przyjety przez NOAA
Diving Manual z 1991 r zostalby osiagniety znacznie wczesniej, juz po
300 minutach. Z tym, ze z ta toksycznoscia mozgowa to jest duza loteria
i w praktyce te nurkowe limity sa mocno zanizone (w bezpieczna strone).
Prawie kazdy czlowiek wytrzyma duzo wiecej, szczegolnie jesli nie bedzie
wykonywal wysilku.

pozdrawiam
Pawel Poreba

7. Data: 2002-03-08 21:40:44

Od: "marek b" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zalecane przy przytruciu tlenkiem wegla przynajmniej przez 6 godzin (
> zalecaja, robia, to pewnie mozna :) ) z czasem redukuja w czasie 24 h

W przypadku zatrucia tlenkiem węgla dochodzi do sytuacji, kiedy w
oraganizmie spada znacznie ilość hemoglobiny, która jest w stanie łączyć się
w sposób nietrwały z tlenem na skutek zablokowania bardzo wielu cząsteczek
hemoglobiny przez CO który łączy się w sposób praktycznie nieodwracalny.

Gdyby człowiekowi przy zatruciu CO nie podać czystego tlenu to taki człowiek
mógłby mieć bardzo poważne kłopoty z powodu niedotlenienia, a podawanie
czystego tlenu sprawia, że możliwe jest dostarczenie większych ilości tlenu
do tkanek. W takiej sytuacji tlen też wykazuje swoją charakterystyczną
toksyczność, ale po pierwsze podawanie tlenu nie trwa, jak sam wspomniałeś
zbyt długo a poza tym korzyści z takiego działania płynące przewyższają
wielokrotnie ujemne skutki takiego postępowania.

pozdrawiam
marek b

8. Data: 2002-03-08 23:52:00

Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org> szukaj wiadomości tego autora

Hello All!

08 Mar 02 16:49, Dominik Lisiakiewicz pisal do All:

DL> założyłem się z kolegą czy człowiek może
DL> przez dłuższy czas oddychać
DL> czystym (100%) tlenem
DL> czy jest to możliwe?

Jest możliwe i było nawet stosowane w programie Apollo (do czasu aż trzech
astronautów spłoneło w atmosferze czystego tlenu).
W kabinie stosowano ciśnienie 0,3 At

Pozdrawiam!
Mariusz -=maVox=-

9. Data: 2002-03-09 13:11:55

Od: "Dominik Lisiakiewicz" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Zapytam więc jeszcze czy słyszał kto może
o tym jak w jednej z misji załogowej rakiety kosmicznej
podano astronautom do oddychania czysty
( a może właśnie prawie czysty) tlen
jednak przy starcie miała miejsce awaria, coś zaczęło
iskrzyć się pod siedzeniem jednego z astronautów
i z powodu zwiększonej zawartości tlenu cała rakieta wybuchła
zginęło chyba z 5, a może więcej astronautów

Pytanie jest takie czym właściwie mieli oni oddychać
czy był to czysty tlen czy jakaś mieszanka?

Dominik L.

10. Data: 2002-03-09 14:23:02

Od: "marek b" <s...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Słyszałem o podobnym przypadku, ale szczegółów dokładnie nie znam, choć z
tego co mi się "obiło o uszy" to w przypadku, który ja znam doszło
faktycznie do wybuchu spowodowanego nieszczelnością zbiornika z czystym
tlenem ale nie był ten tlen wykorzystywany do oddychanie przez astronautów
tylko służył jako jeden ze składników paliwa rakietowego.

pozdrawiam
marek b

Alergia
Terpichol