palma z Tunezji

1. Data: 2003-08-07 16:44:31

Temat: palma z Tunezji
Od: "Marcin Cichy" <m...@U...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Będąc w Tunezji kupiłem kilka sadzonek palmy daktylowej z nadzieją, że
wyrośną mi z nich ładne palemki do domu.
Jestem jednak dyletantem w kwestii uprawy roślin egzotycznych.
Możecie mi podpowiedzieć w czym te sadzonki zasadzić? Jaka ziemia, doniczki,
gdzie umieścić w domu i jak podlewać?
Z góry wielkie dzięki.
Marcin

2. Data: 2003-08-07 20:12:21

Temat: Re: palma z Tunezji
Od: "Paweł Woynowski" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Jestem jednak dyletantem w kwestii uprawy roślin egzotycznych.
> Możecie mi podpowiedzieć w czym te sadzonki zasadzić? Jaka ziemia, doniczki,

Ano Witam !
A może wiesz jaka to odmiana palmy daktylowej, ogólnie palmy daktylowe lubią
każdą lekką przepuszczalną glebę, stanowisko słoneczne lub w półcieniu. Podlewa
się umiarkowanie, a zimą mniej. Na wszelki wypadek podam różnice między dwoma
gatunkami występujących daktylowców.

Phoenix canariensis (Daktylowiec kanaryjski) - Zimozielona, prosta palma o
mocnej kłodzinie (pniu). Wys.d18 m lub więcej, szer. 10 m lub więcej. Pierzaste
łukowate liście, do 5 m długosci, podzielone są na lancetowate, skórzaste
listki. Tworzy duże, zwisające kwiatostany drobnych, żółtawobrązowych
kwiatów.Na dorosłych okazach jesienią - zimą powstają podłużne, żółte do
czerwonych owoce.

Phoenix roebelenii (brak polskiej nazwy) - Zimozielona palma o smukłej
kłodzinie. Wys.2 -4 m, szer.1-2 m.Ma pierzaste, łukowate, błyszczace
ciemnozielone liście dł. 1-2m. Latem tworzy duże wiechy drobnych. żółtych
kwitów. Jajowate, czarne owoce w zwisających pęczkach długosci 45 cm, pojawiaja
się jesienią.Temp.min 15 st. C

Oba gatunki bywają niszczone przez przędziorki.

W latach 70 będąc na kontrakcie w Libii przywiozłem nasiona palmy daktylowej
tam rosnacej. Dzisiaj u mojej Mamy rośnie palma ponad 2 m wysokosci. I ma się
dobrze.
Pozdrawiam.
Paweł Woynowski
http://www.mikrojezioro.met.pl

3. Data: 2003-08-07 22:25:00

Od: "Rafal Wolski" <r...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Phoenix canariensis (Daktylowiec kanaryjski) - Zimozielona, prosta palma o

W przypadku palmy używałbym raczej określenia wieczniezielona ;-)

--
Rafał Wolski
http://www.wolski.com.pl/sklep/ - z wrzosami

4. Data: 2003-08-08 21:47:20

Od: "Marcin Cichy" <m...@U...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam i dzięki wielkie za szybką odpowiedź,
Gatunku palmy nie znam, bo ze sprzedającymi ciężko się dogadać w
jakimkolwiek oprócz arabskiego języku ... ale zapewne jest to palma
daktylowa z gajów palmowych w środkowej i południowej Tunezji, rosnąca do ok
15 m z grubym pniem, z liściami podłużnymi rozwidlającymi się u nasady
liścia.
Przez ostatni tydzień trzymałem sadzonki w wodzie, teraz kupiłem ziemię do
palm, lekka, choć ciemna. Jutro będę je sadził do normalnych doniczek, nie
za wielkich i wystawię na balkon. Z tego co słyszałem, jeśli nie chcę mieć
palmy o normalnej wysokości (tj. chcącej przebić sufit do sąsiadów u góry) -
powienienem sadzić ją do niedużych doniczek i tak też planuję zrobić.

Pozdrawiam.

5. Data: 2003-08-08 22:59:31

Od: "" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> powienienem sadzić ją do niedużych doniczek i tak też planuję zrobić.

Te dwa metry to są liczone od podłogi, a stoi ona w ok 60 cm drewnianej donicy
i wcale nie rośnie tak szybko wzywż tę wysokość osiagneła w przeciagu 30 lat,
Obserwując rolnkiów arabskich zauważyłem że oni stosunkowo często ścinają
najniższe liście na kłodzinie poniżej korony. Okazało się ze w ten sposób
zmuszają drzewo do wzrostu. Dlatego one tam tak wysokie, szczególnie na
plantacjach, bo przy ulicach i parkach rośnie inny gatunek ten z grubą
kłodziną, jest nizszy ale ozdobniejszy, wygląda bardzej majestatycznie.
Pojemniki należy zwiekszać w trakcie wzrostu bryły korzeniowej, w przeciwnym
przypadku korzenie wyjdą poza pojemnik.
Pozdrawiam
Paweł Woynowski

wertykulacja trawnika - jak czesto