rzekoma niedoczynnosc przytarczyc

1. Data: 2001-08-14 12:41:06

Temat: rzekoma niedoczynnosc przytarczyc
Od: Grzes <g...@...pl.nospam> szukaj wiadomości tego autora

Problem jest nastepujacy:
Dziecko 11 letnie ma wyniki nastepujace:
- poziom wapnia we krwi w normie
- parathormon wielokrotnie zawyzony
- poziom gestosci kosci wskazuje na osteoporoze

Obecnie leczone jest alphacalcidol + weglan wapnia. W trakcie leczenia
Parathormon nadal wielokrotnie zawyzony.
Niestety powyzsze leczenie jest tylko leczeniem skutkow a nie
lokalizacja i usunieciem przyczyny zaistnialej systuacji.
Lekarz prowadzacy stwierdzil, ze nie ma w Polsce mozliwosci szukac dalej
przyczyn choroby i to co jest robione jest jedyna forma leczenia.
W zwiazku powyzszym chetnie nawiaze kontakt z osoba, ktora potrafi cos
wniesc do tematu. Sam nie jestem lekarzem i nie mam dostepu do
zamknietych grup dyskusyjnych dla lekarzy. Mam jednak nadzieje, ze ktos
z grupowiczow pomoze.

Prosze rowniez o kontakt na priva.

Grzes
g...@...pl

Uwaga! adres g...@...pl.nospam nie istnieje

2. Data: 2001-08-14 17:05:18

Temat: Re: rzekoma niedoczynnosc przytarczyc
Od: "Tomasz Bandurski" <t...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Grzes" <g...@...pl.nospam> napisał w wiadomości
> Dziecko 11 letnie ma wyniki nastepujace:
> - poziom wapnia we krwi w normie
> - parathormon wielokrotnie zawyzony
> - poziom gestosci kosci wskazuje na osteoporoze

To raczej jest obraz NADczynosci przytarczyc.

> [...]
> Lekarz prowadzacy stwierdzil, ze nie ma w Polsce mozliwosci szukac dalej
> przyczyn choroby i to co jest robione jest jedyna forma leczenia.

Czy bylo robione USG szyi w poszukiwaniu gruczolaka przytarczyc? Czy
wykonano badanie scyntygraficzne (izotopowe z uzyciem talu albo
sestamibi/MIBI)? Wtedy mozna mowic o wyczerpaniu diagostyki obrazowej w
lokalizacji przyczyn nadczynnosci przytarczyc.

Scyntygraficzna lokalizacje gruczolakow przytarczyc (takze polozonych
ektopowo czyli poza zarysem tarczycy, czyli ich typowa lokalizacja)
wykonujemy od kilku lat w Gdansku z calkiem zachecajaca skutecznoscia,
zwlaszcza jesli chodzi o pierwotna nadczynnosc przytarczyc.
Dowiedz sie o mozliwosc wtykonania takiej procedury na terenie Twojej kasy
chorych. To kwestia nie tylko samego wykonania jakiegos badania, chodzi
raczej o trafienie na zespol ludzi kompetentnych, ktorzy umieja
zinterpretowac wynik badania i zastosowac go w leczeniu przyczynowym. U nas
jest to wynik przecierania sie szlakow wspolpracy w trojkacie
intenista/endokrynolog- diagnosta obrazowy-chirurg.
Faktem pozostaje niestety dosc niska swiadomosc lekarzy o zastosowaniu
wspolczesnych metod izotopowych w poszczegolnych dzialach medycyny. Np. w
dyskutowanym "portalu" poradnikmedyczny a propos diagnostyki obrazowej serca
nie znalazlem ani jednej metody izotopowej... (poziom merytoryuczny nieco
przestarzalego podrecznika prof. Zgliczynskiego, no z wyjatkiem watku o
sCT, ktora nb. nie jest zadnym yahoo jesli chodzi o diagnostyke obrazowa
serca).

Tomasz Bandurski

3. Data: 2001-08-14 23:42:59

Temat: scyntygrafia
Od: "Konrad" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Tomasz Bandurski" <t...@a...gda.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> sestamibi/MIBI)? Wtedy mozna mowic o wyczerpaniu diagostyki obrazowej w
> lokalizacji przyczyn nadczynnosci przytarczyc.

Mialem kiedys jako dziecko robiana scyntygrafie i pamietam ze moja lekarka
rodzinna (mieszkalem w Niemczech) wyklucala sie z radiologiem, ze to badanie
bylo niepotrzebne i bardzo obciazylo moj organizm. Co miala na mysli mowiac
"obciazylo" - chodzilo jej o napromieniowanie przez wprowadzenie
radioaktwnych izotopow???

Konrad

4. Data: 2001-08-15 14:31:59

Temat: Re: scyntygrafia
Od: "Tomasz Bandurski" <t...@a...gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Konrad" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
mowiac
> "obciazylo" - chodzilo jej o napromieniowanie przez wprowadzenie

Tak, pewnie o to chodzilo. Ale czy obawy lekarki byly uzasadnione to inna
sprawa.
Jezeli bylo to badanie z uzyciem technetu (99mTc) to mozna z grubsza
przyjac ze dawka promieni nie przekroczyla dawki przy zdjeciu przegladowym
klatki piersiowej. Dawki promieni w wiekszosci badaniach izotopowych sa
takie jakie otrzymujemy przez tydzien w wysokich gorach albo lot samolotem z
Europy do Stanow.
Nie wiem jakie to bylo badanie i czy bylo uzasadnione, ale generalnie
badania izotopowe nie obciazaja bardziej niz klasyczne badania radiologiczne
(zdjecia). Faktem jest ze w badaniach scyntygraficznych wstrzykujemy (lub
podajemy inaczej) izotop promieniotworczy i pozostaje on w organizmie przez
pewien czas, ale jego aktywosc jest niewielka. To jakby porownywac
strumien swiatla robaczka swietojanskiego obserwowanego przez pewien czas z
blyskiem fotograficznego fleszu.
W radiologii jesli chodzi o dawki obowiazuje zasada ALARA as low as is
reasonably achievable - czyli tak malo jak to jest rozsadnie umotywowane. I
o ten rozsadek czasem wybuchaja dyskusje...

Tomasz Bandurski

PILNE wątroba
Węzły chłonne
Błąd lekarza!!