sosna pospolita- jak zatrzymać wzrost i igły?

1. Data: 2010-04-08 06:22:18

Temat: Re: sosna pospolita- jak zatrzymać wzrost i igły?
Od: d...@a...abc.com.pl szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 8 Apr 2010, Artur Gatty wrote:

> Witam serdecznie.
> W ogrodzie mam kilka sosen (samosiejki). Mają wysokość do 3-5m i około 2-3m
> rozłożystości gałęzie.
> Czy da się powstrzymać dalszy wzrost tych drzew zarówno w szerz i wzwyż?
> Czy można całkowicie uciąć pędy wzrostowe na wszystkich gałęziach?
>
> Zależałoby mi w szczególności aby nie traciły igieł na gałęziach, ani
> niższych gałęzi. Dobrze byłoby też żeby nie rosły już w szerz, bo mam mikro
> działkę.
>

> Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc,
> Artur Gatty

Witam,

jest metoda uszczykiwania młodych pędów.
Młode pędy, gdy jeszcze igły nie zaczną od nich odrastać, uszczykuje się
na dolnej polowie drzewka. Za 2 tygodnie uszczykuje się pozostałą górną
część. Można uszczykiwać pędy w połowie ich długości a na małych drzewkach
do 70 cm, można też uszczykiwać całe, uzyskując efekt drobnienia igliwia.
Po około 4 latach drzewko zaczyna zagęszczać się od środka.
Nie wiem jak to może wyglądać na 3 metrowym drzewie.

D.P.

3. Data: 2010-04-08 11:19:15

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

On 4/8/2010 7:00 AM, Artur Gatty wrote:

> [...]
>
> Zależałoby mi w szczególności aby nie traciły igieł na gałęziach, ani
> niższych gałęzi. Dobrze byłoby też żeby nie rosły już w szerz, bo mam mikro

W takiej sytuacji może jednak lepiej sosny usunąć i posadzić coś
znacznie mniejszego. Przy "powstrzymaniu wzrostu" dostaniesz nie
sony, ale pokraki sosnopodobne. A igły będą co pewien czas zmieniać;
na to rady nie ma.

Pozdrowienia,
Michał

4. Data: 2010-04-08 13:33:45

Od: "Artur Gatty" <gatty@_usunto_vlan.skasujto.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

wiadomości news:4bbdbbb2$0$4866$9a6e19ea@unlimited.newshosting.
com...
> [...]

> znacznie mniejszego. Przy "powstrzymaniu wzrostu" dostaniesz nie
> sony, ale pokraki sosnopodobne. A igły będą co pewien czas zmieniać;

Już się do nich przyzwyczaiłem, choć wiem że to nie drzewka ogrodowe. :)
Poza tym musiałby występować o pozwolenie na ścięcie, bo w okolicy są
"życzliwi".

To że zmienia igły nie przeszkadza mi, problem w tym, że wraz ze wzrostem
gałęzi coraz bardziej oddalają się igły od pnia, pozostawiając łyse gałęzie.

5. Data: 2010-04-08 13:44:47

Od: d...@a...abc.com.pl szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 8 Apr 2010, Artur Gatty wrote:

> To że zmienia igły nie przeszkadza mi, problem w tym, że wraz ze wzrostem
> gałęzi coraz bardziej oddalają się igły od pnia, pozostawiając łyse gałęzie.

Uszczykiwanie wierzchołków spowoduje, że wyrosną świeże pędy ze środka
korony.

D.P.

6. Data: 2010-04-08 15:15:29

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 8 Apr 2010 15:44:47 +0200, d...@a...abc.com.pl napisał(a):

> Uszczykiwanie wierzchołków spowoduje, że wyrosną świeże pędy ze środka
> korony.

Dokładnie. MŚK ukształtował w ten sposób parę sosen u nas. Fajna zabawa.

7. Data: 2010-04-08 15:22:28

Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> znacznie mniejszego. Przy "powstrzymaniu wzrostu" dostaniesz nie
> sony, ale pokraki sosnopodobne. A igły będą co pewien czas zmieniać;

Moja ma 6 lat i wzrost około 1 metra. Zagęszczona igłami do oporu.
Zostawiam rocznie około 7-10% przyrostu nowych pędów.
Na pokrakę nie wygląda.

Pozdrawiam konsekwentnie
skryba

8. Data: 2010-04-08 15:27:41

Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Już się do nich przyzwyczaiłem, choć wiem że to nie drzewka ogrodowe. :)
> Poza tym musiałby występować o pozwolenie na ścięcie, bo w okolicy są
> "życzliwi".

Jeśli nie przekroczą fi 10 cm pnia to zgoda nie potrzebna.

> To że zmienia igły nie przeszkadza mi, problem w tym, że wraz ze wzrostem
> gałęzi coraz bardziej oddalają się igły od pnia, pozostawiając łyse
> gałęzie.

Będziesz bardzo mocno skracał nowe pędy wcześnie wiosną,
to zanim się ogołoci to Ty bedziesz sędziwym staruszkiem.
Ona nadal nie bedzie ogołocona i pozostanie piękna.
Warunek coroczne, systematyczne silne (bardzo silne)
skracanie nowych pędów.

Pozdrawiam praktycznie
skryba

9. Data: 2010-04-08 16:05:33

Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <d...@a...abc.com.pl> napisał w wiadomości
pl...
On Thu, 8 Apr 2010, Artur Gatty wrote:

Uszczykiwanie wierzchołków spowoduje, że wyrosną świeże pędy ze środka
korony.

W sośnie? Której? 2, 3 czy 5 igielnej?
Chyba "pojechałeś po bandzie". Ale wykazać się możesz.

Pozdrawiam zaciekawiony
skryba

10. Data: 2010-04-08 20:46:13

Od: "Artur Gatty" <gatty@_usunto_vlan.skasujto.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
pl...
On Thu, 8 Apr 2010, Artur Gatty wrote:

>Uszczykiwanie wierzchołków spowoduje, że wyrosną świeże pędy ze środka

Kiedy radzisz uszczykiwać i czy wszystkie pędy, łącznie z wierzchołkiem?

Glebogryzarka jako aerator lub wertykulator?
CIEKAWA STRONKA
Krótka pilka ..
siewki ogórków
Róża po zimie