sushi-pierwszy raz

1. Data: 2004-02-02 08:05:10

Temat: sushi-pierwszy raz
Od: mskowronski <"Mskowronski"@(skasuj-to)gazeta.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Bylem na kolacji u szefowej mojej siostry.
Zaserwowala nam sushi.
Surowa ryba, myslalem, fuj...
Ale to dobre jest.
A chrzan wasabi, rewelacja!!!
Byly trzy rodzaje, jeden w jakis czarnych algach,
z lososiem, i z krewetkami.
Krewetki to jednak nie moj smak, ale z lososiem, mniam, mniam.
Troche nie radzilem sobie z paleczkami, i musialem sobie pomagac
palcami.
Choc nie bedzie to moja ulubiona potrawa,
to wiem, ze czasem zjem to z przyjemnoscia.
Od dzis nie boje sie surowej ryby!
Pozdrawiam
Lunac

1. Data: 2004-02-02 09:22:31

Temat: Re: sushi-pierwszy raz
Od: Wladyslaw Los <w...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <bvl0c9$7va$1@news.onet.pl>,
mskowronski <"Mskowronski"@(skasuj-to)gazeta.wroc.pl> wrote:

> Bylem na kolacji u szefowej mojej siostry.
> Zaserwowala nam sushi.
> Surowa ryba, myslalem, fuj...

> Od dzis nie boje sie surowej ryby!

Ja tam się nie znam na japońskiej kuchni, ale wydaje mi się że sushi i
surowa ryba to nie jest konieczne połączenie. Podstawą sushi jest ryż,
dodatki mogą być różne. Danie z surowej ryby to, oile wiem, sashimi.

Władysław

1. Data: 2004-02-02 11:02:17

Temat: Re: sushi-pierwszy raz (dlugie)
Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ja tam się nie znam na japońskiej kuchni, ale wydaje mi się że sushi i
> surowa ryba to nie jest konieczne połączenie. Podstawą sushi jest ryż,
> dodatki mogą być różne. Danie z surowej ryby to, oile wiem, sashimi.

Masz racje, z zastrzezeniem, ze i sashimi (acz surowe) to potrawa
niekoniecznie z surowej ryby.

Sushi (upraszczajac) to potrawa skladajaca sie z odpowiednio
przyzadzonego ryzu (ugotowany na gabczasto, z dodatkiem octu, aczkolwiek
i bez octu jest mniam) oraz dodatkow.
Z grubsza mozna wyroznic nastepujace odmiany, rozniace sie nieco
wielkoscia i sposobem ksztaltowanie:
1. Nigiri (od jap. nigiru, gniesc, ugniatac)
Ryz sie ugniata w dloni, razem z plasterkiem "czegos"
(ryba - surowa, wedzona, smarzona),
krewetki (surowe, parzone), osiornice, malze, et.
W tym rodzaju w zasadzie wystepuja wylacznie jako
dodatek fruti di mare (ale sa wyjatki).
Na ogol pomiedzy ryz i "cos" wklada sie troche wasabi.
http://tinylink.com/?Z340fAaWXM
http://tinylink.com/?54XEBPAS6O
2. Maki (od jap. maku, zwijac, zawijac, owijac)
Glowna roznica do ww. jest taka, ze "cos" wklada sie w
srodek ryzu i zawija w nori (suszone wodorosty).
Dodatki j.w., ale czesto stosuje sie tez niektore
warzywa, np. ogorek. Wyglada to troche jak kielbaska.
Do zawijania stosuje sie takie specjalne maty z precikow
bambusa (ostatnio czesto w supermarketach), zeby wyszedl
scisly waleczek (potem sie go kroi).
http://tinylink.com/?JUP1fnP7Vq
http://tinylink.com/?Ha4DrC4NXM
3. Temaki (od jap. te - reka, maku - patrz wyzej)
Jak nazwa wskazuje jest to maki zawijane w reku i rozni
sie tym, ze jest mniej scisle i ma ksztalt rozka.
Jako dodatek do ryzu stoisuje sie czesto kompozycje
kilku skladnikow.
http://tinylink.com/?DpmgBrIA22
4. Gunkansushi (tu mam problem, bo jedyne z czym mi sie ten
wyraz kojazy, to "okret wojenny" - gun - wojsko,
kan - statek, moze zreszta cos test na rzeczy bo przy
odrobinie wyobrazni... ;)).
Generalnie jest to pewna odmiana nigiri, ale z kobinacja
pozostalych.
Najpierw sie formuje w dloniach kawalek ryzu jak do
nigiri, owija sie go w nori, ale tak, zeby nori wystawal
ponad ryz i na koniec w powstale w ten sposob naczynko,
wklada sie cos (na przyklad kawior).
http://tinylink.com/?4aN7L4BhyS
5. California maki (albo califronia roll). Jest to recznie
zawijane na ksztalt strudla sushi.
http://tinylink.com/?h2YwlSNZFq
6. Chirashi zushi (tu mam problem zarowno z tlumaczeniem, jak i
ze zdefiniowaniem :(
Chyba najlepiej bedzie powiedziec, ze jest to miska
ryzu, z "czyms" a wierzchu ;)
http://tinylink.com/?Se6cL2kMYO

Jesli zas chodzi o sashimi, to generalnie mozna je zdefiniowac jako
potrawe z surowego czegos, z tym ze najczesciej chodzi wlasnie o rybe.
Sa jednak wyjatki, np.:
- basashi (od jap. ba - kon) - surowa polendwica konska, cos jak
carpaccio
- kanizashi (od jap. kani - krab) - surowy krab

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2004-02-02 13:12:28

Od: Monika Zych-Laine <m...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

dokladnie. to tylko mit, ze sushi musi byc z ryba. ja jako weganka robie
zawsze bez. najczesciej z avocado, papryka, melonem miodowym i innymi
skladnikami. oczywiscie z duza iloscia wasabi :)

monika

Czas przewietrzyc kuchni
Jak jeść na przednówku kurczaka w śmietanie
Bassett wątkuje
Ptysiowe zakaski
Ryba w ciescie