szczeście

1. Data: 2003-09-03 13:52:25

Temat: szczeście
Od: "cbnet" <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Znalazlem dosc interesujacy tekst na jednej ze stron w necie. :)
Oto on:

== Znajdź szczęście w sobie
Większość ludzi pragnie szczęścia, można by wręcz rzec, że wszyscy,
nawet jeśli czasem nie każdy jest tego świadom. Czy jest nam faktycznie
niezbędne do życia? Czy każdy może je osiągnąć

Gdyby wszystkie składane znajomym, życzenia szczęścia się spełniały,
świat byłby pełen ludzi promieniujących zadowoleniem z życia i radością.
Tak jednak nie jest . Może również dlatego, że sami do końca nie wiemy,
na czym właściwie polega szczęście, że czasem sami nie potrafimy go
odnaleźć lub zauważyć.

Szczęście, to "pełne i trwałe zadowolenie z całości życia", jak określał
je wybitny polski filozof Władysław Tatarkiewicz wydaje się nieuchwytnym
stanem ducha. Do tego stopnia nieuchwytnym, że odpowiedź na pytanie
"co czyni mnie szczęśliwym?" - przysparza kłopotów.

Już starożytni filozofowie w swoich rozważaniach poświęcali szczęściu
wiele uwagi.
Platon tak jak później filozofowie chrześcijańscy , ze nie da się go
osiągnąć w życu doczesnym, natomiast Arystoteles przeciwnie uważał
że, szczęście jest w zasięgu ręki. To najważniejszy cel jaki człowiek
może w życiu zdobyć. Droga do niego wiedzie przez rozum.
Najwięcej uwagi osiągnięciu szczęścia poświęcił Epikur. Człowiek - twierdził
nie musi go szukać niewiadomo gdzie i jak. W ogóle nie musi go szukać.
Sam fakt istnienia na świecie czyni szczęśliwym, więc by osiągnąć pełnię
tego stanu, wystarczy oddawać się przyjemnościom i unikać cierpień.

Wśród psychologów zajmujących się dziś szczęściem popularny jest
pogląd, że nie zależy ono od warunków życia, lecz od nas samych.
"Ilu ludzi, tyle koncepcji szczęścia " mówi psycholog Marzena Gardocka.
"O istocie szczęscia każdego człowiek decyduje wewnętrzne nastawienie
do życia."

Czy każdy może osiągnąć szczęście? A może jedni rodzą się pechowcami,
gdy inni od dzieciństwa do starości doznają samych miłych niespodzianek?
Naukowcy przekonują, że tylko część zdolności do odczuwania szczęścia
jest zaprogramowana w genach. Resztę możemy dopisać sami.
***

Moje pytania sa takie:

1. Dlaczego ludzie sa nieszczesliwi?

2. Jesli dla czlowieka istnieje cokolwiek wazniejszego od szczescia, cos z
uwagi na co potrafilby zrezygnowac z wlasnego szczescia, to co to moze byc?

3. Na ktorym miejscu na liscie Twoich najistotniejszych celow zyciowych
miesci sie osobiste szczescie (i dlaczego nie na 1-szym)? :)

PS: odpowiedz na pytanie 3-cie - opcjonalnie. ;)

Czarek

1. Data: 2003-09-03 15:09:19

Temat: Re: szczeście
Od: Dariusz Jaworski <d...@s...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

cbnet <c...@o...pl> wrote:
> Wśród psychologów zajmujących się dziś szczęściem popularny jest
> pogląd, że nie zależy ono od warunków życia, lecz od nas samych.

"Aby zdobyć szczęście, nie potrzebujesz niczego robić, bo szczęścia
zdobyć nie można. Czy ktoś z was wie dlaczego? Ponieważ już je mamy.
Jakże można zdobyć coś, co już się posiada?" - Anthony de Mello
"Przebudzenie". Całość polecam :)

--
FYI: "Ja jestem osłem i Ty jesteś osłem" -- Anthony de Mello
A tak poza tym to dziś jest mój 10411 dzień życia, sprawność

1. Data: 2003-09-03 15:42:10

Od: "Ana" <a...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

cbnet <c...@o...pl> napisał(a):

> Moje pytania sa takie:
>
> 1. Dlaczego ludzie sa nieszczesliwi?

Gdyż są uwikłaniw splot przeróżnych okoliczności, których nie akceptują, a
nie potrafią się z nich wyrwać.

> 2. Jesli dla czlowieka istnieje cokolwiek wazniejszego od szczescia, cos z
> uwagi na co potrafilby zrezygnowac z wlasnego szczescia, to co to moze byc?

Dobro i szczęście innego człowieka, bądź innych ludzi.

> 3. Na ktorym miejscu na liscie Twoich najistotniejszych celow zyciowych
> miesci sie osobiste szczescie (i dlaczego nie na 1-szym)? :)

Osobiste szczęście to nr 1. Nie jest ono możliwe wśród cierpiących ludzi,
dlatego granica między tym, co jest moim prywatnym szczęściem,a szczęściem
cudzym bardzo się zaciera. Nikt nie może sam tylko być szczęśliwy, tak mi się
wydaje. Na poparcie baśń o królu Midasie.
Ana

1. Data: 2003-09-03 15:42:44

Od: "cbnet" <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dariusz Jaworski:
> ... Anthony de Mello "Przebudzenie". Całość polecam :)

Dzieki. Mam wersje elektroniczna jakbys chcial. :)

Pytania tym razem sa na serio. ;)

Czarek

1. Data: 2003-09-03 15:47:35

Od: "jbaskab" <j...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "cbnet" <c...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> miesci sie osobiste szczescie (i dlaczego nie na 1-szym)? :)
>
> PS: odpowiedz na pytanie 3-cie - opcjonalnie. ;)

Dla mnie 2 i 3 jest bez sensu. Jeżeli coś jest dla mnie ważniejsze niż moje
osobiste szczęście to znaczy że bez tego "czegoś" też nie będę w pełni
szczęśliwa.
n'est pas?

Aska

1. Data: 2003-09-03 15:56:55

Od: "cbnet" <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

jbaskab:
> Dla mnie 2 i 3 jest bez sensu. Jeżeli coś jest dla mnie ważniejsze
> niż moje osobiste szczęście to znaczy że bez tego "czegoś" też
> nie będę w pełni szczęśliwa.
> n'est pas?

Czy wszystko czego pragnie sie dla siebie ma uczynic czlowieka
szczesliwszym?
No wlasnie.... Nie. ;)

Czarek

1. Data: 2003-09-03 15:59:59

Od: "cbnet" <c...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> No wlasnie.... Nie. ;)

W przeciwnym razie odpowiedz na pytanie:
co jest dla Ciebie najwazniejsze w zyciu?
brzmialaby niezmiennie: szczescie.

Stad wlasnie pytania 2 i 3. :)

Czarek

1. Data: 2003-09-03 16:02:01

Od: "enni" <e...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jbaskab" <j...@W...op.pl> napisał w wiadomości

> Użytkownik "cbnet" <c...@o...pl> napisał w wiadomości

Szczęście nie jest bezmyślnym optymizmem. Charakteryzuje się bardziej
spokojem niż ekscytacją, zadowoleniem niż uniesieniem, dobrym nastrojem.
Ludzie czują się nieszczęścliwi, ponieważ nie potrafią filtrować przykrych
doświadczeń, które burzą im ich spokój i zadowolenie. Poza tym szczęście to
stan bardzo indywidualny.

> byc?

Hm, rezygnacja z własnego szczęścia też może w rezultacie dać poczucie
szczęścia. Chyba.

enni

1. Data: 2003-09-03 16:04:24

Od: "jbaskab" <j...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

> jbaskab:
>
> Czy wszystko czego pragnie sie dla siebie ma uczynic czlowieka
> szczesliwszym?
> No wlasnie.... Nie. ;)

to czego pragniesz dla siebie co nie uczyni to ciebie szczęśliwszym?:)
przykład proszę:)
Aska

1. Data: 2003-09-03 16:07:02

Od: "jbaskab" <j...@W...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

> W przeciwnym razie odpowiedz na pytanie:
> co jest dla Ciebie najwazniejsze w zyciu?
> brzmialaby niezmiennie: szczescie.
>
> Stad wlasnie pytania 2 i 3. :)

No właśnie, tylko spróbuj zdefiniować to "szczęście":)
dla kogos jest to złamanie nogi przez wroga
dla drugiego szczęście dzieci
dla trzeciego bogactwo

Aska

Palenie c.d.
wtrącenie --> było Re: Bzdurne odpowiedzi!
Anonimowość.
wyjazd
coaxil/mama...