szparagi - grube czy cienkie?

1. Data: 2002-05-17 08:27:16

Temat: szparagi - grube czy cienkie?
Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

w w-wie ceny na szparagi sa zabojcze po prostu. ale ze ostatnio spadla juz
ponizej 8 zl, to postanowilam wreszcie sprobowac. w koncu glupio czekac az
gdzies poza w-wa bede miala okazje sprobowac bo nie wiadomo ile mi
przyjdzie czekac ;)
no ale stalam przed nimi i dumalam: cienkie czy grube? bo niestety byl
wybor ;P
a kiedys pamietam gdzies czytalam ze jedne sa lepsze od drogich. tylko za
nic ie pamietam ktore i dlaczego.

pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

1. Data: 2002-05-17 08:49:39

Temat: Re: szparagi - grube czy cienkie?
Od: "Mapet\(ka\)" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wybor ;P
> a kiedys pamietam gdzies czytalam ze jedne sa lepsze od drogich. tylko za

Ja do pytania dolaczam jeszcze moje. Widzialam na straganie (w dzien
targowy...) szparagi zielono-biale ze wskazaniem na ten bialy. Byly po 5 zl
peczek. Poniewaz ja pierwszy raz w zyciu widzialam szparagi (jakos mnie
niezbyt apetycznie nastroil ich wyglad), chcilam zapytac, czy to, co
widzialam za te cene bylo warte kupienia i czy wyglad (nieco jakby
przywiedle bialawe laseczki) tej roslinki wskazywal na jej jadalnosc. I w
ogole jak powinny wygladac zdrowe, porzadne szparagi i jaka powinna byc ich
cena?

--
"Primo non stresere..."

1. Data: 2002-05-17 09:36:10

Od: n...@y...com (Ewa, siostra Ani) szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 17 May 2002 10:49:39 +0200, "Mapet\(ka\)" <l...@w...pl>
wrote:

> [...]
>ogole jak powinny wygladac zdrowe, porzadne szparagi i jaka powinna byc ich

O cenach nie moge sie wypowiedziec, z przyczyn technicznych. Szparagi
uwielbiam, we wszystkich kolorach, ale kupuje glownie zielone,poniewaz
sie szybciej gotuja : -)
Ewcia
Paryzewo, 15e arr.
---

Niesz !

~ ~ ~
~ ~
~
~ ~

1. Data: 2002-05-17 10:42:24

Od: "Jader" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ewa, siostra Ani" <n...@y...com> napisał w wiadomości
> O cenach nie moge sie wypowiedziec, z przyczyn technicznych. Szparagi
> uwielbiam, we wszystkich kolorach, ale kupuje glownie zielone,poniewaz
> sie szybciej gotuja : -)

Grrrrr! Ale to nie szparagi, podobnie jak brokuły nie są kalafiorem.
Cokolwiek by nie twierdzili botanicy.

Jader

1. Data: 2002-05-17 10:49:34

Od: "Jader" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Mapet(ka)" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
> Ja do pytania dolaczam jeszcze moje. Widzialam na straganie (w dzien
> targowy...) szparagi zielono-biale ze wskazaniem na ten bialy. Byly po 5
zl

Porządny szparag poznać po tym, że w kobiecie wzbudza pożądanie... Może
się zagalopowałem, ale generalnie powinien być jędrny, gruby (ale nie
potworzasty), jednolicie biało ubarwiony (bez fioletowych/zielonych
przebarwień na główce) a po podniesieniu podstawa powinna być biała i nie
popękana (jakieś pęknięcia zawsze są, ale nie powinno być wielkich
rozszczepów i nie powinna być zczerniała).
Co do cen to baardzo dużo zależy od regionu niestety. W Poznaniu można
bardzo ładne kupić mniej więcej po 3-4 zł za pęczek.

Jader

p.s. I spieszyć się spieszyć, bo w NBA już finały konferencji, a sezon na
szparagi kończy się mniej więcej równo z końcem rozgrywek :(

1. Data: 2002-05-17 10:58:27

Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jader wrote:
> Porządny szparag poznać po tym, że w kobiecie wzbudza pożądanie... Może

no no1 teraz to juz na 100% zapamietam ktore mam wybierac ;P
tak nieco w podobnym temacie: moja siostra gdzies czytala ze kobiety kupuja
melony takie, aby nie budzily ich kompleksow co do wielkosci piersi - te z
malym biustem kupuja male, te z duzym - duze. ale to taka dygresja, coby
sie troche posmiac :)

> się zagalopowałem, ale generalnie powinien być jędrny, gruby (ale nie
> potworzasty), jednolicie biało ubarwiony (bez fioletowych/zielonych
> przebarwień na główce)

a o czym swiadcza takie przebarwienia, ze sa nieporzadane?

a co do koloru, na punkcie ktorego jestes taki czuly ;) , czy biale
szparagi to przypadkime nie takie rosnace w ziemi? chodzi o to ze sadzi sie
je w kopczyku i cale rosna pod ziemia? sadze jednak ze roznica miedzy
bialymi i zielonymi nie jest taka sama jak miedzy kalafiorem i brokulem -
tylko sie nie denerwuj :)

> Co do cen to baardzo dużo zależy od regionu niestety. W Poznaniu można
> bardzo ładne kupić mniej więcej po 3-4 zł za pęczek.

zesz! jak to czytam to mnei skreca! ja nie widzialam tanszych niz 6 zł.

> p.s. I spieszyć się spieszyć, bo w NBA już finały konferencji, a sezon na
> szparagi kończy się mniej więcej równo z końcem rozgrywek :(

czyli kiedy? tak na polski bym prosila :)

pat

1. Data: 2002-05-17 11:22:17

Od: "Jader" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "PatryCCCja" <k...@s...pl> napisał w wiadomości
> a o czym swiadcza takie przebarwienia, ze sa nieporzadane?

To znaczy, że zdążyły łeb z ziemi wystawić zanim się je zebrało, ew. długo
już leżą na straganie. Obie okoliczności są niepożądane ze względów
smakowo-estetycznych.

> a co do koloru, na punkcie ktorego jestes taki czuly ;) , czy biale
> szparagi to przypadkime nie takie rosnace w ziemi? chodzi o to ze sadzi
sie
> je w kopczyku i cale rosna pod ziemia?

Jasne.

> sadze jednak ze roznica miedzy
> bialymi i zielonymi nie jest taka sama jak miedzy kalafiorem i brokulem -
> tylko sie nie denerwuj :)

No oczywiście, że nie jest taka sama. Ale jest moim zdaniem podobna różnica
w smaku - zielone mają wyraźną jakby orzechową nutkę (podobnie jak brokuły),
podczas, kiedy białe są nieco i bardziej wyraziste w aromacie (podobnie jak
kalafior).

> zesz! jak to czytam to mnei skreca! ja nie widzialam tanszych niz 6 zł.

No tak, ale to tutaj jest zagłębie :) A mi przywozi kolega, który w drodze
do pracy przejeżdża obok plantacji. 3,50 za kilogram (to jakieś 2 pęczki)
prosto z pola :) Właśnie będę targał do domku 3 kg :D

> czyli kiedy? tak na polski bym prosila :)

To zależy od pogody (i od ilości meczów ;), ale zdaje się, że oficjalnie
sezon kończy się w pierwszym tygodniu czerwca. Potem to już co najwyżej
niedobitki są, bo rolnicy przestają je wydłubywać (to trochę jak z
Beaujolais Nv. :).

Jader

1. Data: 2002-05-17 11:38:05

Od: "Mapet\(ka\)" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Porządny szparag poznać po tym, że w kobiecie wzbudza pożądanie...
Może
> się zagalopowałem, ale generalnie powinien być jędrny, gruby (ale nie
> potworzasty),

Super! Rewelacyjne porownanie :))
Tamte nie byly ani jedrne, ani grube, konce mialy zielono-brudne i wygladaly
raczej smetnie. Czyli juz wiem, ze to byl jakis zdechly gniocik. Dzieki,
znawco szparagow! Tanie to warzywko nie jest, wiec bede wiedziala, czym sie
kierowac.
A tak swoja droga i OT (chociaz....), ciekawa wskazowka: chcesz kupic
szparagi, to pomysl o seksie. Moze to idiotyczne, moze perwersyjne, ale
powiem to: seks i kuchnia maja duzo wspolnego i mi sie to powiazanie bardzo
podoba.

Mapet - jakas dzisiaj cholernie szczera...

--
"Primo non stresere..."

1. Data: 2002-05-17 11:40:58

Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jader wrote:
> No tak, ale to tutaj jest zagłębie :) A mi przywozi kolega, który w drodze
> do pracy przejeżdża obok plantacji. 3,50 za kilogram (to jakieś 2 pęczki)
> prosto z pola :) Właśnie będę targał do domku 3 kg :D

ech! ty to mnie chyba nie lubisz ze sie nademna tak pastwisz....

> [...]
> sezon kończy się w pierwszym tygodniu czerwca. Potem to już co najwyżej
> niedobitki są, bo rolnicy przestają je wydłubywać (to trochę jak z

czyli sezon na szparagi trwa od polowy maja a konczy sie w pierwszym
tygodniu czerwca? nie za dlugo szczerze mowiac....

pat

1. Data: 2002-05-17 11:45:18

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> Grrrrr! Ale to nie szparagi, podobnie jak brokuły nie są kalafiorem.
> Cokolwiek by nie twierdzili botanicy.

zarówno szparagi zielone i białe, jak i kalafior i brokuły mają swoją
rację bytu. Zielone szparagi są znakomite jako warzywo do steków,
sałatek. Białe (lepiej niż te fioletowe) są świetne solo, z bułką tartą
na maśle, tylko z masłem, szynką, sauce bernaise i podobne.

Świeże szparagi kwiczą, jak się je trze jednego o drugiego. Jak się
naciśnie, to powinny się na cięciu lekko pocić. Nie powinny być za grube
i za cienkie. Fi 16-20 mm, długość ok. 15cm to niby najlepsze. Cena
takowych u nas ok. 10-12 EUR za kilogram.

Waldek

Zastanawiam się....
Bereket - barman - konkurs
Witam wszystkich - sprzęt do wina