tętno spoczynkowe - zakresy normy

1. Data: 2009-03-22 14:51:19

Temat: tętno spoczynkowe - zakresy normy
Od: STranger <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Kiedyś była tutaj dyskusja o tętnie spoczynkowym, jakie wartości są
prawidłowe, a jakie niepokojące.

Założę się, że wszyscy lekarze osobę, która ma tętno spoczynkowe poniżej
30 wysłaliby w trybie pilnym od razu do szpitala, prawda? :D

A to błąd, bo można mieć tętno poniżej 30 i być w pełni zdrowym i mieć
żelazną kondycję:

www.sport.pl/zimowe/1,79225,6331813,6000_kalorii_dzi
ennie___Justyny_Kowalczyk_droga_po.html?as=2&ias=4

Słowa mistrzyni Justyny Kowalczyk:
"Zaczynałam od tętna spoczynkowego 55, maksymalne osiągałam 208-210.
Teraz, kiedy mam wytrenowany organizm, tętno spoczynkowe spadło poniżej
30, a maksymalne najwyżej 198."

STranger

2. Data: 2009-03-22 15:21:42

Temat: Re: tętno spoczynkowe - zakresy normy
Od: "m." <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "STranger" <p...@b...pl> napisał w wiadomości
> Założę się, że wszyscy lekarze osobę, która ma tętno spoczynkowe poniżej
> 30 wysłaliby w trybie pilnym od razu do szpitala, prawda? :D

a ja licze na to, ze zrobiliby z nia wywiad, z ktorego dowiedzieliby sie, ze
jest ona sportowcem wyczynowym...

3. Data: 2009-03-22 15:35:57

Od: Juanitos <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

STranger pisze:
> [...]
> "Zaczynałam od tętna spoczynkowego 55, maksymalne osiągałam 208-210.
> Teraz, kiedy mam wytrenowany organizm, tętno spoczynkowe spadło poniżej

Ja jednak chciałbym w takim przypadku trafić do lekarza, który odeśle
mnie do szpitala. Niskie tętno faktycznie mają pewnego typu sportowcy
np. kolarze, ale czy są oni zdrowi ? Wystarczy popatrzeć na okresy ich
przeżycia...

Juanitos

4. Data: 2009-03-22 17:15:09

Od: tomek wilicki <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Juanitos wrote:

> [...]
> mnie do szpitala. Niskie tętno faktycznie mają pewnego typu sportowcy
> np. kolarze, ale czy są oni zdrowi ? Wystarczy popatrzeć na okresy ich

ci którzy nie biorą sterydów i innych wspomagaczy, żyją dużo dłużej od
przeciętnej. Ale to drobny ułamek sportowców wyczynowych. W zasadzie niemal
żaden z tych, którzy startują w poważniejszych zawodach, nie jest czysty.

5. Data: 2009-03-22 20:19:57

Od: STranger <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

m. pisze:

> a ja licze na to, ze zrobiliby z nia wywiad, z ktorego dowiedzieliby sie, ze
> jest ona sportowcem wyczynowym...

Oczywiście :) Chodzi o ostrożność przy generalizowaniu i ustalaniu
"norm" wg których tętno 30 to tragedia i zagrożenie życia.

STranger

6. Data: 2009-03-22 20:30:00

Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Juanitos pisze:

> [...]
> mnie do szpitala. Niskie tętno faktycznie mają pewnego typu sportowcy
> np. kolarze, ale czy są oni zdrowi ? Wystarczy popatrzeć na okresy ich

A jak ja mam tętno od 90-120 i boli mnie głowa to co mam zrobić? Ciśnienie
mam niskie.

--
animka

7. Data: 2009-03-22 20:37:23

Od: "jh" <N...@r...kielce.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "STranger" <p...@b...pl> napisał w wiadomości
> Założę się, że wszyscy lekarze osobę, która ma tętno spoczynkowe poniżej
> 30 wysłaliby w trybie pilnym od razu do szpitala, prawda? :D

Mnie nie wysłali. Holter pokazał dwukrotny spadek tętna do 32 w nocy. W
ciągu dnia bez wysiłku 45-60, przy wysiłku 130-176. A nie jestem sportowcem,
tym bardziej wyczynowym. Czy to powód do zmartwienia?

jh

8. Data: 2009-03-22 21:00:46

Od: STranger <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

animka pisze:

> A jak ja mam tętno od 90-120 i boli mnie głowa to co mam zrobić?

Wow... to tyle co podczas jazdy na rowerze.

> Ciśnienie mam niskie.

Koniecznie sport wytrzymałościowy (jogging?), albo choćby chodzenie po
górach, długie spacery, dłuższe wycieczki na rowerze. Tak, żeby serce
przyzwyczaić do wysokiego tętna. Tak regularnie trenowane serce (jak
każdy mięsień) wtedy sie przystosuje i urośnie, a co za tym idzie obniży
się tętno spoczynkowe, a zwiększy tolerancja na wysokie tętno wysiłkowe.
(Oczywiście chodzi o adaptację całego układ krwionośnego, ale upraszczam
temat)

STranger

9. Data: 2009-03-22 21:05:18

Od: "m." <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "animka" <a...@t...nie.ja.wp.pl> napisał w wiadomości
> A jak ja mam tętno od 90-120 i boli mnie głowa to co mam zrobić? Ciśnienie
> mam niskie.

czytalam, ze za wysokie tetno spoczynkowe ma zwiazek z pozniejszymi
chorobami serca. powiedzialabym o takim tetnie interniscie. moze 92 to
jeszcze nie dramat, ale 120 bez zadnego wysilku, stresu nie powinno byc.

10. Data: 2009-03-22 21:08:09

Od: STranger <p...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

jh pisze:

> Mnie nie wysłali. Holter pokazał dwukrotny spadek tętna do 32 w nocy. W
> ciągu dnia bez wysiłku 45-60, przy wysiłku 130-176. A nie jestem
> sportowcem, tym bardziej wyczynowym. Czy to powód do zmartwienia?

Moim zdaniem nie masz sie co martwić. W normie.
W czasie snu spada temp i tętno, ale to nie stan spoczynkowy w czuwaniu
więc się nie liczy.

P.S.
Następnym razem jak będziesz zmieć 32 to pobudka i zrób rundkę biegiem
dookoła domu, po czym z powrotem spać ;>

P.S bis
nawiasem mówiąc ciekawe do ilu spada tętno niedźwiedziowi podczas snu
zimowego...

STranger

bóle mięśni przedramienia i ramienia
O zębie...