topinambur

1. Data: 2000-11-06 07:50:12

Temat: topinambur
Od: Maciej Szmit <M...@m...iw.lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Wlasnie - ufajac gazetom i korzystajac z okazji - zasadzilem sobie
wspomniana w temacie roslinke wzdluz plotu jako ewentualna oslone od
niemilych widokow ze strony sasiada. I w zwiazku z powyzszym mam
pytania:
1. Jak toto sie udaje na glebach piaszczysto-gliniastych :-/
2. Czy rzeczywiscie ma taki przyrost bulw (kilkukrotny w ciagu sezonu) i
czy trzeba je wykopywac (tj czy w innym przypadku zarosni mi to caly
gorod na przyklad albo co)?
3. Jak to sobie radzi z chwastami, ktore w okolicy moga sie wysiac
(przed posadzeniem potraktowalem je roundupem, dosc skutecznie, ale
wiadomo, do wiosny zdaza sie wysiac nowe)?
4. Czy ktos to jadl i jakie ma to walory smakowe?
--
Maciej Szmit
Textile Research Institute; IT Department

2. Data: 2000-11-06 10:58:22

Temat: Re: topinambur
Od: "Krycha" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Maciej Szmit" <M...@m...iw.lodz.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
> wiadomo, do wiosny zdaza sie wysiac nowe)?
> 4. Czy ktos to jadl i jakie ma to walory smakowe?

Witam wsród tych co posadzili sobie (kiedys) tapinambur.
Dzisiaj walcze, aby juz nie rósl na mojej dzialce.
Jest to niezaprzeczalnie dobra oslona przed widokiem niemilych sasiadów.
Rosnie na wysokosc 4 m, a moze i wiecej.
Rosnie na kazdej glebie, z tym, ze na tych zyznych i zawierajacych wilgoc -
lepiej.
Zdaje sie, ze nie przeszkadza rosnac innym niskim chwastom.
W tym roku spróbowalam pierwszy raz jesc bulwy.
Ucieralam na drobnej tarce do surówki - czarna rzepa z jablkiem i smietana +
tapinambur. Niezle.
Mialam przepisy ze dwa czy trzy w dzialkowcu, ale nie wiem gdzie ten
egzemplarz teraz jest.

W zeszlym roku misternie wybieralam wszystkie bulwy tapinambura
i po przemarznieciu zima i wysuszeniu rzucilam na kompost.
I to byl blad, jak na kogos, kto chcial sie tej rosliny pozbyc.
Wyrosly mi takie piekne roslinki, jakich nie miala do tej pozy.
Juz nie susze i nie kompostuje, Wywoze.
Pozdrawiam Krystyna

3. Data: 2000-11-06 11:10:03

Od: Maciej Szmit <M...@m...iw.lodz.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzieki. Jestem pelen dobrych mysli :-)

Krycha wrote:
[ciach]

4. Data: 2000-11-06 16:03:53

Od: "Anka Stonert" <N...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 4. Czy ktos to jadl i jakie ma to walory smakowe?
Bulwy mozna po oczyszczeniu ugotowas i podawac z maselkiem i z buleczka.
Troche podobne do szparagów, moze blizej gorowanej rzodkiewki.
Anka
--
--------------- Z motyka na slonce ------------------
Z adresu zwrotnego wyrzuc NOSPAM.

5. Data: 2000-11-07 11:47:37

Od: t...@i...pl (Tomasz Łukowski ) szukaj wiadomości tego autora

6. Data: 2000-11-07 12:07:37

Od: "Anka Stonert" <N...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

To sie zupelnie nie nadaje na zywoplot! To po prostu moze stworzyc zaslone
od sasiadow, to takie habazie wysokie i kwirnace na zolto, przypomina bo ja
wiem co, moze rudbekie. Bulwy pewnie mozna dostac od znajomych albo wykopac
na nieuzytkach, bo sie czasem zdarza.
pozdro Anka--
--------------- Z motyką na słońce ------------------
Z adresu zwrotnego wyrzuć NOSPAM.
poprawny jest <s...@f...edu.pl>

Użytkownik Tomasz Łukowski <t...@i...pl> w wiadomości do grup

7. Data: 2000-11-07 12:07:37

Od: "Anka Stonert" <N...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

8. Data: 2000-11-07 12:45:44

Od: t...@i...pl (Tomasz Łukowski ) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
ja
> wiem co, moze rudbekie. Bulwy pewnie mozna dostac od znajomych albo
Dzieki, i jak rozumiem to czesc nadziemna zupelnie pada zima jak ziemniak? A
przy okazji -nie masz na zbyciu kilku bulw topinambura ?

Zdrowka
Tomek

9. Data: 2000-11-07 14:28:56

Od: "Anka Stonert" <N...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dzieki, i jak rozumiem to czesc nadziemna zupelnie pada zima jak ziemniak?
Właśnie tak
>A przy okazji -nie masz na zbyciu kilku bulw topinambura ?
Niestety jeszcze sie go nie dorobilam, ale zamierzam,
Znam go, bo babcia miala na dzialce, mówiło sie na to bulwa,
ale to już prehistoria.
dyskusyjnych napisał:019201c048b7$5e8d2fa0$4...@g...incochg.pl

10. Data: 2000-11-07 15:35:49

Od: Darek Pakosz <d...@t...uhc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dzieki, i jak rozumiem to czesc nadziemna zupelnie pada zima jak ziemniak? A
> przy okazji -nie masz na zbyciu kilku bulw topinambura ?

Ja mam ale pod warunkiem ze zabierzesz wszystkie :-)

D.P.

zolte maliny
Dendrodena
ukorzeniaie pelargonii bluszczolistnej