Re: topinambur

From: "Krycha" <k...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.rec.ogrody
Subject: Re: topinambur
Date: Mon, 6 Nov 2000 11:58:22 +0100

Uzytkownik "Maciej Szmit" <M...@m...iw.lodz.pl> napisal w wiadomosci
news:3A0662B4.9ED97BAB@mail.iw.lodz.pl...
> Witam!
>
> Wlasnie - ufajac gazetom i korzystajac z okazji - zasadzilem sobie
> wspomniana w temacie roslinke wzdluz plotu jako ewentualna oslone od
> niemilych widokow ze strony sasiada. I w zwiazku z powyzszym mam
> pytania:
> 1. Jak toto sie udaje na glebach piaszczysto-gliniastych :-/
> 2. Czy rzeczywiscie ma taki przyrost bulw (kilkukrotny w ciagu sezonu) i
> czy trzeba je wykopywac (tj czy w innym przypadku zarosni mi to caly
> gorod na przyklad albo co)?
> 3. Jak to sobie radzi z chwastami, ktore w okolicy moga sie wysiac
> [...]

Witam wsród tych co posadzili sobie (kiedys) tapinambur.
Dzisiaj walcze, aby juz nie rósl na mojej dzialce.
Jest to niezaprzeczalnie dobra oslona przed widokiem niemilych sasiadów.
Rosnie na wysokosc 4 m, a moze i wiecej.
Rosnie na kazdej glebie, z tym, ze na tych zyznych i zawierajacych wilgoc -
lepiej.
Zdaje sie, ze nie przeszkadza rosnac innym niskim chwastom.
W tym roku spróbowalam pierwszy raz jesc bulwy.
Ucieralam na drobnej tarce do surówki - czarna rzepa z jablkiem i smietana +
tapinambur. Niezle.
Mialam przepisy ze dwa czy trzy w dzialkowcu, ale nie wiem gdzie ten
egzemplarz teraz jest.

W zeszlym roku misternie wybieralam wszystkie bulwy tapinambura
i po przemarznieciu zima i wysuszeniu rzucilam na kompost.
I to byl blad, jak na kogos, kto chcial sie tej rosliny pozbyc.
Wyrosly mi takie piekne roslinki, jakich nie miala do tej pozy.
Juz nie susze i nie kompostuje, Wywoze.
Pozdrawiam Krystyna