(uzupelnienia) ubytków kostnych - co i jak ??

1. Data: 2003-12-28 19:25:44

Temat: (uzupelnienia) ubytków kostnych - co i jak ??
Od: "Jarocki" <j...@N...SPAM.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Szanownych Grupowiczów!

Potrzebuje do pracy magisterskiej wszelkie informacje na temat ubytków
kostnych (i ich uzupelnien)........
Jestem zielony w tym temacie.
Mam pytanie: Co to sa ubytki kostne??
Czy uzupelnienie ubytku kostnego to to samo co implant ?? Czy mozna miedzy
nimi postawic znak równosci ??

Góóglowalem sporo i nic nie znalazlem sensownego na temat "ubytków
kostnych". Jedynie w stomatologii, ale to akurat mnie raczej nie
interesuje.....
Szukam informacji na temat ubytków w kosciach rak, nóg czy czaszki, itp.....
( a nie jamy ustnej / zebów)

Jak powstaja ubytki kostne?? (czy tylko w przypadku nowotworu lub jakiegos
wypadku / urazu)
Jak sie je "leczy"?? (to jest uzupelnia) - Czym sie uzupelnia ??(jakie
materialy, jaki jest sposób wytwarzania, jak sie projektuje [i w
czym]uzupelnienia ubytków kostnych?? jak sie przeprowadza operacje
"wszczepiania" uzupelnien ubytków kostnych ?)

Bylbym bardzo wdzieczny za wszelka pomoc!

Prosilbym o linki stron w Internecie, tytuly pozycji literaturowych i
wszelkie inne pomoce dotyczace ubytków kostnych i uzupelnien ubytków
kostnych
(, ale takze dotyczace implantów i protez - a przede wszystkim ich
projektowania/wytwarzania).......

Z góry dziekuje za pomoc !!!

Pozdrawiam Wszystkich i Zycze Szczeslwiego Nowego Roku 2004!

2. Data: 2003-12-30 17:08:46

Temat: Re: (uzupelnienia) ubytków kostnych - co i jak ??
Od: "deBerg" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ubytki kostne to temat rzeka.
Z mojej półki :) :
1. Ubytki wywołane lub pozostawione przez guzy (np. torbiele, szpiczak
itd) - jeśli trzeba taki ubytek wypełnić stosuje się zwykle wolny przeszczep
kości - autogeniczny fragmenty kości pobrane z talerza biodrowego, nasady
kości piszczelowej itd
lub allogeniczny - kość ludzka pobrana - no wiadomo skąd może być pobrana
kość ludzka - właściwie spreparowana i rozdrobniona - liofilizacja,
sterylizacja promieniami gamma, głębokie mrożenie.
Czasami - szczególnie w przypadku ubytków trzonów kręgów - stosuje się
specjalny cement ortopedyczny (polimetakrylan metylu i inne)
2. Inna sprawa to duże ubytki pourazowe, pozapalne, po nowotworach kości
długich. Tutaj zastosowanie znajdują przeszczepy wolne unaczynione - pobiera
się fragment mniej potrzebnej kości (np. strzałkowej) z własną tętnicą (a
czasami nawet z mięśniem i skórą) i wszczepia przeszczep gdzie trzeba a
tętnicę do tętnicy w miejscu docelowym.
3. Ubytki kości długich można czasami uzupełnić drogą transportu
wewnętrznego. Przeciąga się powoli (za pomocą stabilizatora zewnętrznego np.
t. Ilizarowa) fragment kostny w stronę ubytku po wcześniejszym odcięciu go
od bliższej części kości. Po kilku(nastu) tygodniach odłam dochodzi do
drugiej strony ubytku i pozostawia za sobą uwapniającą się bliznę kostną.
4. To co pewnie najbardziej Cię zainteresuje - biomateriały - zwykle na
bazie hydroxyapatytu, którymi można uzupełnić kość, nie dość, że wypełniają
ubytek to jeszcze zapewniają pewną wytrzymałość mechaniczną (wczesne
podjęcie funkcji) a z czasem przerabiane są przez organizm na zwykłą, własną
kość. Sprawdź w googlu - NORIAN

3. Data: 2004-01-03 21:50:00

Od: "Jarocki" <j...@N...SPAM.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

"deBerg" <d...@o...pl> wrote in message
> Ubytki kostne to temat rzeka.

Jak wszystko, tylko w google prawie nic na ten temat nie ma !!! (tylko
stomatologia!)

Również z literaturą jest cięzko - jak narazie nic sensownego nie
znalazłem.......

> Z mojej półki :) :

Dziękuje za odpowiedź!!

O biomateriałach mam sporo literatury i coś na ten temat wiem... Gorzej
jeśłi chodzi o ubytki i ich uzupełnienia.

Interesowałoby mnie jeszcze jak się projektuje ("konstruuje") uzupełnienia
ubytków kostnych - jak? przy użyciu jakich narzędzi? jakimi metodami? jak
się wytwarza uzupełnienia? (rapid prototyping ?), oraz coś na temat ich
"wszczepiania" - operacji chirurgicznej(?)

Jaka dziedzina medycyny zajmuje się ubytkami kostnymi?? (może to mi pomoże
w dalszych poszukiwaniach)

Czy uzupełnienie ubytku kostnego to to samo co implant ??

Z góry dziękuje !!

Pozdrawiam

J.

4. Data: 2004-01-04 13:32:55

Od: "deBerg" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> się wytwarza uzupełnienia? (rapid prototyping ?), oraz coś na temat ich
> "wszczepiania" - operacji chirurgicznej(?)

Hmm :) Odnoszę wrażenie że to pytania dla mnie za trudne. Z metodami
wspominanymi przec Ciebie nie spotkałem się. Cały problem uzupełnienia
ubytków to najczęściej nie jest problem zapełnienia czymś pustego miejsca.
Problemem jest odzyskanie funkcji kości. Poza tym - kość się goi, ubytek
zastępowany jest najczęściej przez tkankę kostną, która po odpowiedzio
długim czasie i w sprzyjających okolicznościach odbudowuje ubytek
umożliwiając powrót funkcji. My raczej próbujemy doprowadzić do wypełnienia
ubytku przez własną tkankę kostną.

> Jaka dziedzina medycyny zajmuje się ubytkami kostnymi?? (może to mi
pomoże
> w dalszych poszukiwaniach)

No jakoś nie widzę innej niż ortopedia, stomatologia i neurochirurgia

> Czy uzupełnienie ubytku kostnego to to samo co implant ??

Opisałem Ci poprzednio metody leczenia ubytków kostnych. Nie ma tam
implantów.
Jedynym miejscem gdzie ubytki kostne leczy się implantami są duże resekcje
oszczędzając stawów w przebiegu nowotworów, najczęściej u dzieci. I taki
ubytek - najczęściej cały staw z fragmentami trzonów kości (np piszczelowej
i udowej - bo właśnie o staw kolanowy najczęściej chodzi) można uzupełnić
implantem - endoprotezą nowotworową stawu. Być może o to Ci chodzi, bo tutaj
metody projektowania, konstruowania i implantowania są niezwykle
skomplikowane. Endoprotezy tego typu mają najczęściej budowę modularną,
dającą szersze możliwości operatorowi, lub wręcz są to implanty oparte o tzw
custom design - projektowane dla danego pacjenta. Niektóre mają nawet
mechanizm umożliwiający wzrost.
Trochę mniej skomplikowane implanty-endoprotezy stosuje się w leczeniu
chorób stawów - tyle, że wtedy najczęściej sami ten ubytek tworzymy, żeby
osadzić endoprotezę, trudno tu więc mówić o wypełnianiu ubytków.

5. Data: 2004-01-04 18:45:05

Od: "Jarocki" <j...@N...SPAM.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

uzupełnienia
jak

> Hmm :) Odnoszę

Dziękuje za odpowiedź!

Żeby dalej Pana nie męczyć prosiłbym na koniec o jakieś linki do stron,
gdzie na ten temat mółbym poczytać........oraz jakieś pozycje literaturowe.
Ale, najbardziej by mi pasowały odnośniki do stron (bo do ksiązek jest
czasem utrudniony dostęp, na uczelni technicznej raczej tego typu książek
nie ma).

Pozdrawiam

J.

Solic czy nie solic ?