wiąz i buk - ile słońca

1. Data: 2009-09-04 12:47:03

Temat: wiąz i buk - ile słońca
Od: "jarmiel" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Mam dylemat - chcę przy domu posadzić dwa drzewa: złoty wiąz holenderski
kolumnowy oraz buk czerwony, też kolumnowy. Wiem że aby się dobrze
wybarwiały, oba potrzebują stanowiska słonecznego. Z drugiej jednak strony
wiem, że nadmiar słońca powoduje brązowienie i zasychanie liści wiązu.

Mam dla tych drzew dwa stanowiska:
pierwsze od strony północno-wschodniej domu gdzie słońce jest wczesnie rano
przez ok. 2 godziny i tuż przed zachodem, też 1-2 godziny, drugie stanowisko
to miejsc wyeksponowane, oświetlone przez niemal cały dzień.
Chciałbym posadzić wiąza na stanowisku drugim (nasłonecznionym) ale boję
się, że latem mi zbrązowieje.
Z drugiej strony nie wiem, czy w miejscu pierwszym będzi miał wystrczająco
słońca aby się pięknie zażółcić podobnie zresztą jak buk zaczerwienić.

Czy ktoś z Was może z doświadczenia podpowiedzieć, jak dużo słońca
potrzebują te drzew by nabrać koloru?
I z drugiej strony jaka jest ich odporność na zbyt dużo słońca?

pozdrawiam
Jarek

2. Data: 2009-09-05 19:22:25

Temat: Re: wiąz i buk - ile słońca
Od: "Dirko" <i...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:h7r2cl$44e$1@atlantis.news.neostrada.pl jarmiel
<j...@p...onet.pl> napisał(a):

> Czy ktoś z Was może z doświadczenia podpowiedzieć, jak dużo słońca
> potrzebują te drzew by nabrać koloru?
> I z drugiej strony jaka jest ich odporność na zbyt dużo słońca?

Hejka. Już sobie wyobrażam jakie codziennie rano przeżywasz katusze
zastanawiając się, który kapeć założyć pierwszy. Prawy czy lewy? :-)
Pozdrawiam empatycznie Ja...cki

3. Data: 2009-09-06 19:07:13

Od: "Jan" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jarmiel" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> Witam
> Czy ktoś z Was może z doświadczenia podpowiedzieć, jak dużo słońca
> potrzebują te drzew by nabrać koloru?
> I z drugiej strony jaka jest ich odporność na zbyt dużo słońca?
--------------------------
Buk - ocienienie w młodości (potem sobie wyjdzie na słońce)
Wiąz - bez wiekszych wymagań, raczej stanowisko słoneczne. Nie wiem, jak
duże sa te sadzonki, ale raczej martw się o nawodnienie niż nadmiar
słońca...
Nie rozumiem, co masz na myśli pisząc o "wybarwieniu".

--
Pozdrowienia
JJ

4. Data: 2009-09-06 22:03:22

Od: "JarekM" <j.mielczarek@[ciach]promac.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzięki za odpowiedź

> Nie rozumiem, co masz na myśli pisząc o "wybarwieniu".

Buk jest czerwony a wiąz zloty - wszyscy z ktorymi rozmawiałem twierdzą, że
aby te drzewa miały taką włsąnie barwę liści muszą mieć dużo słońca, inaczej
będą po prostu zielone.

Drzewka mają po ok. 2-3 metry.

pozdrawiam
Jarek

5. Data: 2009-09-08 19:03:59

Od: "Jan" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "JarekM" <j.mielczarek@[ciach]promac.com.pl> napisał w wiadomości
> Dzięki za odpowiedź
...> Drzewka mają po ok. 2-3 metry.
=======================
Wiąz tak.
Buk tej wysokości już też. Ja mam 3 bardzo ciemne buki, ale małe (ca 1,5).
Żadnej różnicy nie widzę. Dwa rosną wręcz pod okapem, a jeden na "patelni".
Te pod okapem rosna szybciej ("ciagną" do swiatła) Buk będzie trzmał kolor
bez wzglądu na słońce.
Buk należy do gatunków ciężkonasiennych, i odnawia się pod okapem. W
młodości wymaga ocienienia. Kiedy wejdzie w dolne pietro, już sobie radzi ze
światłem. Uwżam, że kolor buka (czerwony) jest mocno zakodowany genetycznie
i nie bardzo reaguje na czynniki zewnetrzne.

--
Pozdrowienia
JJ

wycena inwentaryzacji zieleni