winogrona

1. Data: 2002-05-09 09:41:40

Temat: winogrona
Od: <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

witam wszystkich grupowiczow
czytam grupe od niedawna ale juz sporo ciekawych rzeczy sie
dowiedzialem "mimochodem" :-)
mam tez jeszcze jedno konkretne pytanie
przymierzam sie do posadzenia winogron
jakie odmiany byscie polecali?
dodam ze myslalem o 2-4 gatunkach/sadzonkach
(jakies jasne i ciemne)
(moze po podpowiedzi beda 2)
bawie sie tez w "produkcje" winka,
wiec moze cos pod tym katem :-)
pozdrawiam
Robert

2. Data: 2002-05-09 10:51:54

Temat: Re: winogrona
Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> przymierzam sie do posadzenia winogron
> jakie odmiany byscie polecali?
> dodam ze myslalem o 2-4 gatunkach/sadzonkach

Rozumiem, ze chodzi o odmiany tzw. ogólnoużytkowe, i do pojedzenia i na wino
Jasne: Iza Zaliwska, Kristaly, Bianca (świetnie wino), Goecseji Zamatos,
Prim
Ciemne: Schuyler, Nero, Iliczewskij Rannij
Beznasienne (czerwone): Einset Seedless
Pozdrawiam :-)
Janusz
PS
Daj znać co posadziłeś.

3. Data: 2002-05-09 13:57:14

Od: <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Prim
> Ciemne: Schuyler, Nero, Iliczewskij Rannij

dokladnie, chodzi mi o odmiany do pojedzenia i na winko
czy kolejnosc w jakiej sa podane oznacza preferencje ?
widzialem ostatnio w jakim sklepie Ize Zaliwska podobno wczesnie zaczyna
owocowac ;-) inne odmiany moga pozniej a ja chcialbym miec owoce jak najdluzej
w sezonie -ktore zparowac?
czy ciemne jednakowo nadaj sie na wino?
czym roznie sie ciemne od czerwonych :-)oprocz koloru?
jak ziemia jest najlepsza?
moze znacie jakies linki?
pozdrawiam
Robert

4. Data: 2002-05-09 17:21:58

Od: "Janusz Czapski" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

No wreszcie ktoś zainteresowany POWAŻNYMI SPRAWAMI , a nie tylko byliny i
byliny, storczykowate i storczykowate, róże i różyczki, oczka, zdechłe ryby
i komary ..... :-)))))))

> dokladnie, chodzi mi o odmiany do pojedzenia i na winko
> czy kolejnosc w jakiej sa podane oznacza preferencje ?

Preferencje zależą od preferującego. Ja preferuję zupelnie coś innego!
Trudno jest wybrac z ponad 12000 odmian cztery.
Wybrałem dla Ciebie to co poczatkującego winoroslarza może zadowolić. Brałem
pod uwagę przede wszystkim: łatwość uprawy, wczesnosć dojrzewania, wysoką
mrozoodporność, wysoką plenność no i przede wszystkim dobry smak owoców do
jedzenia bo odmiany klasycznie przeznaczane na wino do jedzenia specjalnie
się nie nadają. No i jeszcze dostępność na rynku. Nie chciałem Ci podawać
znakomitych odmian, ktore się w naszych warunkach "załatwia" przez kilka
lat!

> widzialem ostatnio w jakim sklepie Ize Zaliwska podobno wczesnie zaczyna
> owocowac ;-)
Chyba najwcześniej. Ale Kristaly też! Podobno także Polar pod koniec lipca
może dojrzewać, ale piszę "podobno" bo mój Polar jeszcze nie miał owoców.

inne odmiany moga pozniej a ja chcialbym miec owoce jak najdluzej
> w sezonie -ktore zparowac?

Szukaj raczej wczesnych. Możesz przyjąć, że późniejsze są wszystkie na jakie
natrafisz. Z tym, ze późne odmiany nie zawsze u nas dojrzewają.

> czy ciemne jednakowo nadaj sie na wino?
No chyba żartujesz??? A nazwy Cabernet Sauvignon, Pinot Noir nic nie
mówią???? (niestety za delikatne na nasz klimat)
Ciemne odmiany , ktore Ci podalem były też z myślą: i do pojedzenia i na
wino

> czym roznie sie ciemne od czerwonych :-)oprocz koloru?
Które????
> jak ziemia jest najlepsza?
Każda, byle nie za kwaśna, neutralny odczyn ze skierowniem ku zasadowego
raczej. No i bez zbyt płytkiej wody podskórnej - na bagnisku raczej się nie
uchowają.
Jeżeli są jeszcze jakieś pytania to Darek chętnie odpowie.
Pozdrawiam :-)
Janusz

pilnie potrzebuję rady
Naprawa trawnika