wzor opisu - dlugie

1. Data: 2004-12-17 08:59:09

Temat: wzor opisu - dlugie
Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Sepiacy i nie tylko :-)
Po wstepnych konsultacjach powstal wzor opisu do wylegajacej sie powoli
encyklopedii roslin ozdobnych.
Beda dwie czesci: bardzo konkretna, zwiezla opisowa (w koncu to ma byc
encyklopedia :-)) i dowolnie dluga czesc na nasze uwagi/komentarze -
tutaj mile beda widziane nasze doswiadczenia, udane i nie, do lamania
szpadli przy probach przesadzania wlacznie :-D
Na razie wyglada to tak, na konkretnym przykladzie:

Brunnera macrophylla (Anchusa myosotidiflora, Brunnera myosotidiflora)
Brunnera wielkolistna (Siberian bugloss, False forget-me-not; Kaukasus-
Vergissmeinnicht)
Boraginaceae

ew. piktogramy: polcien/cien, siedlisko wilgotne, wys. 40 cm, kwiaty
niebieskie, kwitnienie IV-V

- pochodzenie: Kaukaz, zach. Syberia
- opis: kepy do 60 cm sr; liscie ciemnozielone, szorstkie, odziomkowe
jajowate z sercowata nasada, na ogonkach, blaszka do 15(20)cm dl. i 10
(15) cm szer., lodygowe mniejsze, siedzace; pedy wzniesione,
porozgaleziane, do 40(50) cm wys.; kwiaty do 1 cm sr., z pieciu
zrosnietych nasadami platkow, niebieskie, rzadko biale, z bialymi
osklepkami, w rozpierzchlych kwiatostanach; kwitnienie trwa ok. 3 tyg.,
od konca IV i w V; nasiona ciemne, drobne, u nas nie zawsze prawidlowo
wyksztalcone;
- wymagania: miejsca cieniste i polcieniste, gleba zyzna, prochniczna,
przepuszczalna, kwasna, slabo kwasna do obojetnej, stale wilgotna
- mrozoodpornosc: typowy gatunek calkowicie mrozoodporny, odmiany barwne
mniej, wymagaja okrycia na zime
- rozmnazanie: gatunek przez siew oraz wegetatywnie, odmiany
wegetatywnie: przez sadzonki korzeniowe zima lub wczesna wiosna oraz
podzial kep wiosna lub poznym latem
- zastosowanie: do ogrodów cienistych i leœnych, na obrzeża krzewow, w
cieniste partie skalniakow, na wiosenne rabaty kwiatowe pod koronami
drzew lisciastych
- zestawienia: z paprociami, trawami, turzycami, epimedium,
pierwiosnkami, tulipanami, narcyzami, odmianami bluszczu, fiolkami - tak,
by mozna wykorzystac kontrast wielkosci, ksztaltu i faktury
- odmiany
'Hadspen Cream': liscie z kremowo-jasnozoltym obrzezeniem
'Jack Frost': liscie "oszronione", srebrzystobiale z zielonym
brzegiem i zielona nerwacja
'Langtrees': liscie ciemnozielone z rzadkimi szaro-bialymi plamkami
ponadto w uprawie sa odmiany 'Variegata'i pochodne, niewiele rozniace sie
miedzy soba

UWAGI:
Typowy gatunek robi wrazenie dzieki kontrastowemu zestawieniu duzych,
szorstkich lisci i zawieszonej nad nimi masy drobnych, mocno niebieskich
kwiatkow. Odmiany barwne maja niezwykle efektowne liscie i na rabacie
mocno sciagaja uwage (do padu gosci na kolana wlacznie :-)), zwlaszcza
'Jack Frost'
Brunnera, a szczegolnie odmiany barwne, zle znosi przesuszenie i
bezposrednie, silne naslonecznienie - moze zostac przypalona, liscie
rosna mniejsze. Zle znosi takze dzialanie wysuszajacego wiatru. Poza tym
w sloncu odmiany barwne gorzej sie wybarwiaja - moja 'Hadspen Cream'
przechodzila w prawie czysty zielony.
Pisza, ze gatunek latwo sie rozsiewa, ale jak na razie (jakies 10 lat)
nie zaobserwowalam tego.

Dla brunnery bedzie min. 5 zdjec - ogolny pokroj typowej od Teresy,
albinotyczna od Kaski i zdjecia odmian, od kogo sie dopadnie :-)

I teraz - co i dlaczego dodac/wywalic? :-)
Pozdrowienia - Ewa Sz.

2. Data: 2004-12-17 09:05:10

Temat: Re: wzor opisu - dlugie
Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> osklepkami, w rozpierzchlych kwiatostanach; kwitnienie trwa ok. 3 tyg.,
> od konca IV i w V; nasiona ciemne, drobne, u nas nie zawsze prawidlowo

To wywalić i wstawić kilka fotek.

> I teraz - co i dlaczego dodac/wywalic? :-)
> Pozdrowienia - Ewa Sz.

Pozdrawia boletus

3. Data: 2004-12-17 09:26:03

Od: "Krystyna Zielinska" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

:-)

> I teraz - co i dlaczego dodac/wywalic? :-)
> Pozdrowienia - Ewa Sz.

Kiedys, troche z nudow, a troche z potrzeby zrobilam cos takiego dla wlasnych
potrzeb.Zrodlem byly glownie czasopisma ogrodnicze i ksiazki pozyczone na
krotko z roznych miejsc.
Powstala "encyklopedia", mam ja juz od lat, powstaje nadal.Zdjec nie ma z
przyczyn technicznych, ja korzystam z googli, ale ze zdjeciami bedzie duzo
lepsza.
Absolutnie nie neguje tego co ustalila Starszyzna :-)), ale to moje jest
chyba bardziej przejrzyste i skrótowe.
Chetnie przesle komus na priv to moje "rozpracowanie" [jesli potrafie]

Pozdrawiam, Krystyna

4. Data: 2004-12-17 09:34:54

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ewa Szczę?niak wrote:
(...)

> I teraz - co i dlaczego dodac/wywalic? :-)

Ja bym na górze dodała "popularnie zwana też niezapominajką kaukaską".
Do wszystkich roślin dodawałabym nazwy regionalne. Przykładowo - na wsi
nikt nie będzie wiedział, co to kosmos czy onętek.

choć nie będzie to pewnie myśl złota:
Najpiękniejszą muzyką przed snem

5. Data: 2004-12-17 11:08:37

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Krystyna Zielinska" <k...@g...pl> wrote in

> Absolutnie nie neguje tego co ustalila Starszyzna :-)), ale to moje
> jest chyba bardziej przejrzyste i skrótowe.
> Chetnie przesle komus na priv to moje "rozpracowanie" [jesli potrafie]

No to pusc mi na priva opracowanie dla jednego gatunku - zobaczymy :-)
Kazde doswiadczenie jest dobre :-)
A to jest malo przejrzyste, bo tylko tak moglam je teraz pokazać. Jak
bedzie rozbite na czesci, z piktogramami i boldem, bedzie zdecydowanie
latwiejsze w odbiorze :-)
Pozdrowienia - Ewa Sz.

6. Data: 2004-12-17 11:10:39

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krystyna Chiger <k...@p...pl> wrote in news:41c2a83e$1
@news.home.net.pl:

> Ja bym na górze dodała "popularnie zwana też niezapominajką kaukaską".
> Do wszystkich roślin dodawałabym nazwy regionalne. Przykładowo - na wsi
> nikt nie będzie wiedział, co to kosmos czy onętek.

Tego to ja sie szczerze mowiac troche boje - jest tyle nazw regionalnych,
wiele jest przechodnich, w jednym regionie to jest to, w innym już cos
innego.. btw. jak u Ciebie jest kosmos? Bo kolo mnie drapaki :-D
Pozdorwienia - Ewa Sz.

7. Data: 2004-12-17 11:13:20

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ewa Szczę?niak wrote:

> Tego to ja sie szczerze mowiac troche boje - jest tyle nazw regionalnych,
> wiele jest przechodnich, w jednym regionie to jest to, w innym już cos
> innego..

No i dlatego powinno byc z nazwa regionu :-)

> btw. jak u Ciebie jest kosmos? Bo kolo mnie drapaki :-D

Warszawianka :-) Dalie są georginie, a aksamitki - studenty.

8. Data: 2004-12-17 14:13:49

Od: "Dirko" <d...@5...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:Xns95C27B582BFA9ewaszczbioluniwrocpl@156.17.1.3
8
Ewa Szczęœniak <e...@b...uni.wroc.pl> napisał(a):

> :-) Kazde doswiadczenie jest dobre :-)

Hejka. Jesteś pewna, Ewo? Ostatnio zażarcie kwestionowałaś moje
doświadczenia z jałowcami. :-(
Pozdrawiam normatywnie Ja...cki

9. Data: 2004-12-17 15:40:42

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Dirko" <d...@5...pl> wrote in news:cpupq8$mh2$1@nemesis.news.tpi.pl:

> Hejka. Jesteś pewna, Ewo? Ostatnio zażarcie kwestionowałaś moje
> doświadczenia z jałowcami. :-(

Jestem pewna.
A Twoich wnioskow odnosnie jalowcow wcale nie jestem pewna.
I na tym polega roznica :-)
Pozdrowienia - Ewa Sz.

10. Data: 2004-12-17 15:40:54

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 17 Dec 2004 10:05:10 +0100, boletus napisał(a):

> To wywalić i wstawić kilka fotek.

Ja bym zostawiła wszystko, fotki i tak będą.
Przecież nikt nie mówi, że musimy to zrobić w miesiąc.
A jeśli już robić to naprawdę porządnie.

Pozdrawiam
Marta

[oddam] orzecha włoskiego
zima w Poznaniu