zestaw wigilijny

1. Data: 2001-11-19 11:21:20

Temat: Re: zestaw wigilijny SPAM
Od: "Wkn" <w...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:1f32x9v.vqxrlxh2xpogN%w...@t...com.pl...
> Katarzyna T. Nowak <k...@p...wp.pl> wrote:
>
> Puree ziemnaczanym? Wlasnie. Czy ktos z Was zastanowil sie kiedys, kiedy
> ziemniaki mogly sie pojawic w menu wigilijnym?

No cóz, ja jadlam 3 razy u chrzestnych na Wigilii w postaci farszu do
pierogów.
Byly tradycyjne z kapusta i pierogi z ziemniakami, bo mój kuzynek je
ukochal, nie specjalnie je lubie...

Wkn

1. Data: 2001-11-19 15:53:49

Temat: Re: zestaw wigilijny
Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> wszystko to dobre, ale ja w tej chwili zapisalam chyba 6 roznych
> gier polslowek i w glowie mi sie maci..ech, Wladyslawie
Półsłówka?
kutia na kolasie?
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-11-19 16:34:03

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>Półsłówka?
>kutia na kolasie?
>pozdr. Jerzy

JERZY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Krysia

K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-11-19 17:06:39

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> JERZY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Co tak krzyczysz?
Toz to staropolszczyzna [w dobrym tego slowa znaczeniu] i jest w kazdym
slowniku, mocium pani. A poza tym chyba za duzo tych gier uprawiasz. :-)
pozdr. Jerzy

1. Data: 2001-11-19 17:14:06

Od: "Margolka Sularczyk" <m...@p...bg.univ.gda.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson napisał(a) w wiadomości:
<6...@4...com>...
> [...]

Czasami to Was nienawidze, za to, ze sie smieje jak kto glupi do moniora...

Margolka Sularczyk + Toto (~15.03.2002)

http://panda.bg.univ.gda.pl/~malgos

1. Data: 2001-11-19 17:15:16

Temat: Re: zestaw wigilijny NIE SPAM
Od: "FeLicja (Kasia)" <I...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

s...@m...com.pl wrote:

> Uzytkownik "Wladyslaw Los" <w...@t...com.pl> napisal w wiadomosci

> Dla mnie to profanacja!
> Do kutii musi byc slodka smietanka, jak sie ktos chce odchudzac to niech to
> bedzie 9% ale smietanka!
> No a przepis na kutie u Monatowej znajdziesz, a u mnie na stronie za jakies
> dwa tygodnie tez :)
> A wogole to juz dostalalm slinotoku na sama mysl o kutii :))

A ja tak sobie czytam o tej wigilii i czytam i dochodze do wniosku, ze u nas
(Augustow) jeszcze inaczej bylo. Przez caly dzien wlacznie z obiadem oprocz
wiadomego nie wolno bylo jesc dodatkowo nic z nabialu, a wiec zadnych
smietanek i jogortow.
A co do tradycji... Moze to inaczej wyglada w kraju, gdzie co roku to samo,
u kazdego kogo sie spotka, ale na obczyznie ten karpik i wszystkie inne
tradycyjne dania traktowane sa ze swietoscia i wrecz grzechem jest
odbieganie od tych starych tradycyjnych potraw. Tym bardziej ze to jest
tylko nasza tradycja... Mam wielu znajomych Latynosow (Peru, Republika
Dominikanska, Puerto Rico, Chile), gdzie przeddzien Bozego Narodznia ucztuje
sie zastawionym stolem pieczona szynka i wszelkimi innymi miesami. I co
roku ktos nas zaprasza, a ja niestety nie moglabym pojsc, bo wole moja
wigilie skladajaca sie z o wiele mniej niz 12 dan, niz zastawiony stol
miesem (na sam widok miesa i halas glosnej muzyki w ten dzien pewnie nie
jedna lezke bym uronila). U mojego meza w tradycji (Karaiby) przeddzien
Bozego Narodzenia swietuje sie tak, jak my swietujemy Sylwestra! A
Sylwestra tak, jak my swietujemy Wigilie (czyli bardzo rodzinnie).
Taka kutie ze smietana moge jednak zjesc w kazdy inny dzien :)
pozdrawiam nieco melancholijnie
Kasia

1. Data: 2001-11-20 05:28:52

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

<s...@m...com.pl> wrote:

> [...]
> bedzie 9% ale smietanka!
> No a przepis na kutie u Monatowej znajdziesz, a u mnie na stronie za jakies

Kutie jadam od dziecinstwa i a na Monatowej uczylem sie czytac ;-) wiec
wiem co to kutia. Jednak naprawde z niecierpliwocia czekam na
wyjasnienie jak mozna zrobic kutie na jogurcie. Czy myslicie, ze
odznacza sie to jakimis walorami smakowymi?

Wladyslaw

1. Data: 2001-11-20 13:13:39

Od: <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Czy zaakceptowalibyscie ponizszy zestaw wigilijny?
> prosze o fachowe opinie, a może ktoś ma wypróbowane propozycje?
>
> Co dom, to obyczaj.
U mojej babci obowiązkowo był forszmak, karp w galarecie,karp smażony, uszka z
grzybami i zupa rybna, łamańce z makiem i kisiel owsiany z zurawinami o kompost
z suszu.( pewnie cos jeszcze ale nie pamietam...)
Moja mama kultywowala forszmak, karpia w galarecie, uszka z grzybami
wprowadzila pieczone, zupa zrobila sie grzybowa, karp zmażony, a jak; z
lamańców z makiem pozostał sam mak i ślizyki do pogryzania, kisiel przepadł w
niepamieci , doszła sałatka jarzynowa, kompot z suszu obowiazkowo.
Mój mąż wprowadził sie w moje życie z tradycjami swojego domu.A potem doszło
parę potraw, które nam zasmakował niejako "po drodze" i wpasowalismy je w
wigilijne menu.
No i mamy: odrobina forszmaku dla babci( bo nikt wiecej nie ruszy)
salatka śledziowa "Lukullus"
sałatka jarzynowa klasyczna
zupa grzybowa prawie czysta, bo tylko zabielona slodka smietanka i podawaan w
filizankach, do tego pieczone uszka z grzybami( oraz paszteciki, strasznie
marudnie sie te uszka robi)
amur ( krewny karpia, sprzedawany razem z nim przedświatecznie) smażony,
odgrzewany w piekarniku z masłem i pieczarkami
mak z bakaliami, dojrzewający
ślizyki do pogryzania
kompot z suszu- obowiazkowo
I do całości dobrze schłodzone białe półwytrawne wino.GLORIA, GLORIA, GLORIA IN
EXELSIS DEEO qD

1. Data: 2001-11-20 13:18:25

Temat: Odp: zestaw wigilijny SPAM
Od: "ulla" <u...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Puree ziemnaczanym? Wlasnie. Czy ktos z Was zastanowil sie kiedys, kiedy
> ziemniaki mogly sie pojawic w menu wigilijnym?

nie mam pojecia, jadam od ponad 30 lat, zawsze podawane sa z olejem lnianym
do kapusty postnej z grzybami i tymze olejem.
ula.

1. Data: 2001-11-20 13:19:48

Temat: Re: zestaw wigilijny a tradycja
Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bardzo piekne menu. Tylko co to jest kutia na jogurcie?
> Wladyslaw

Jak inni widza tradycje:

"Jedzenie postne, ale w sklad kazdego menu, bez wzgledu na stopien
zamoznosci i dzielnice Polski, wchodzily niezmiennie dwa skladniki,
odwieczne symbole plodnosci i urodzaju: mak i miód. Wierzono, ze kto ilu
potraw nie skosztuje w Wigilie, tylu przyjemnosci wyrzeknie sie w
przyszlym roku.

W dzien Wigilii zwykle nie jadano w poludnie obiadu. Kobiety byly zanadto
zajete przygotowaniami swiatecznymi. Czasem jadlo sie sledzia, ale
pobozniejsi poscili az do wieczora. Wigilia rozpoczynala sie zupa:
grzybowa, rybna, migdalowa lub barszczem postnym z uszkami. Potem
nastepowaly rózne rodzaje ryb. Wymienie jako klasyczne polskie potrawy:
sandacza z jajami i karpia w sosie polskim. Prócz ryb czesto podawano
kapuste postna z olejem, gotowana z grzybami. W Polsce centralnej - kluski
z makiem. W dzielnicach wschodnich - potrawe zwana kutia, uswiecona
wielowiekowymi tradycjami. Kutia jest to kasza perlowa (gruba kasza z
pszenicy) gotowana na gesto i wymieszana z makiem i z miodem. W niektórych
dzielnicach Polski uwazano ja za potrawe gospodyni, podczas gdy kisiel -
rodzaj galarety z maki owsianej, podlanej mlekiem makowym - za potrawe
gospodarza. Gospodarz i gospodyni czestowali kazde swoja potrawa. Za
pomoca kutii wrózono sobie podrzucajac lyzke kutii do góry. Jezeli wiele
ziaren przylepilo sie do sufitu - pewny urodzaj w nastepnym roku.

Na zakonczenie Wigilii podawano mak z miodem, pierniki, suszone owoce i
slodycze, kisiel oraz ciasto z makiem."
Znalezione na:
http://free.poltronic.net/~wrzesnia/archiwum/wigilia
.htm