-1D - jak się widzi?

1. Data: 2004-09-23 15:09:49

Temat: -1D - jak się widzi?
Od: "Bee" <b...@w...pl.CUT> szukaj wiadomości tego autora

Witam

Pytanie dotyczy "jakości" widzenia.

"Komputerowe" badanie wzroku po zakropleniu 1% Tropikamid wykazało:

sfera cylinder AX
OP -7,5 -4,0 12
-7,5 -3,75 8
-7,75 -3,75 6

OL -8,5 -2,25 158
-8,25 -2,25 170
-8,5 -2,5 170

Jednak nie mam dokładnie dobranych okularów, nie wiem dlaczego, być może mój
okulista stwierdził, że tak będzie lepiej, okulary mam:

sfera cylinder Oś
OP -6,0 -3,5 180
OL -7,0 -2,5 0

Czyli mam około 1,5 różnicy - i tu moje pytanie - czy ja w takich nie do
końca dobranych okularach widzę tak jak człowiek z wadą -1,0, który nie nosi
okularów/soczewek? Pytanie jest związane z wadami szczątkowymi jakie zostają
po laserowej korekcji wzroku - bo jeśli nawet z tą końcową wadą widziałabym
tak jak teraz przy niedokorygowaniu (wg mnie dosyć dobrze), to jak dla mnie
warto zaryzykować. Dziękuję z góry za porady.

Baran

2. Data: 2004-09-23 15:27:00

Temat: Re: -1D - jak się widzi?
Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

ciuou2$fp3$...@a...news.tpi.pl,
Bee <b...@w...pl.CUT>:

> [...]
>
> Czyli mam około 1,5 różnicy - i tu moje pytanie - czy ja w takich nie
> do końca dobranych okularach widzę tak jak człowiek z wadą -1,0,

Po pierwsze, nie wiadomo, czy sa nie do konca dobrane. Pomiar
autorefraktometrem bywa dosc zawodny. Przypuszczalnie okulista stosowal tez
inne kryteria, co najmniej czytanie z tablicy.

Po drugie, niedokorekcja o -1 w sferze generalnie odpowiada temu, co
czlowiek z wada -1 widzi bez korekcji, z ta roznica, ze silne szkla ujemne
zmniejszaja tez obraz oraz ze soczewka odsunieta przed okiem tworzy nieco
mniej korzystny uklad optyczny, czyli ten bez okularow moze analogicznie
widziec troche lepiej. Sprawe jednak komplikuje astygmatyzm.

Typowe oko z -1D widzi ok. 60-70% (casus popraw mnie jesli wypaczam, bo z
glowy pisze).

> [...]
> nawet z tą końcową wadą widziałabym tak jak teraz przy
> niedokorygowaniu (wg mnie dosyć dobrze), to jak dla mnie warto

Tu sprawa jest skomplikowana. To nie tylko prosta "wada szczatkowa", ale
moze wyjsc astygmatyzm nieregularny i inne zaburzenia, np. widzenia nocnego
przy szerokiej zrenicy.

Masz dosc spory astygmatyzm, ktorego korygowanie "zzera" dosc sporo tkanki
rogowki, nie wiadomo wiec bez badania, czy mozna w pelni (lub do tylko -1D)
bezpiecznie Twoja wade skorygowac laserem.

Powinnas tez poznac i rozwazyc ryzyko zwiazane z powiklaniami innego typu
niz tylko niedokorekcja zanim zdecydujesz sie na zabieg.

--
Robert

3. Data: 2004-09-23 15:45:05

Od: "Bee" <b...@w...pl.CUT> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "RobertSA" <u...@o...pl> napisał w
wiadomości news:ciuq08$eo1$1@opal.icpnet.pl...
> Po pierwsze, nie wiadomo, czy sa nie do konca dobrane. Pomiar
> autorefraktometrem bywa dosc zawodny. Przypuszczalnie okulista stosowal
tez
> inne kryteria, co najmniej czytanie z tablicy.

Oczywiście nie opieram się tylko na wydruku, zresztą to nie moje
pierwsze i pewnie nie ostatnie okulary - mam 20 lat, jak na razie wada się
pogłębia, chociaż już nie tak szybko jak kilka lat temu. Sam okulista na
pytanie o rozmiar wady ocenił na ok. OP -7,0(5) i OL -8,0(5), dane z
autorefraktometru podałam tak raczej dla szerszego rozeznania się.

> [...]
>
> Powinnas tez poznac i rozwazyc ryzyko zwiazane z powiklaniami innego typu
> niz tylko niedokorekcja zanim zdecydujesz sie na zabieg.

Na dzień dzisiejszy na razie nawet nie rozważam zabiegu - nie spełniam
chyba żadnego minimum - wiek, ustabilizowana wada - może za kilka lat. Pytam
właściwie z ciekawości - po prostu nie wiem (tzn. raczej nie pamiętam) jak
wygląda świat bez okularów i w pełnej korekcji. Chciałam się hipotetycznie
dowiedzieć "jak widzę" - jeśli teraz widzę tak jak osoby bez korekcji
z -1,0D to jednak kiedyś chciałabym mieć aż taką wadę;-)) Jeśli za kilka lat
jednak będę coś z tym chciała zrobić to oczywiście rozważę wszystkie za i
przeciw, w tym ryzyko, i zapewne nie omieszkam ponownie zapytać na grupie -
mam nadzieję że Ty i casus dalej tu będziecie;-)

G.

4. Data: 2004-09-23 18:49:20

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
grupie -
> mam nadzieję że Ty i casus dalej tu będziecie;-)

Robert wlasciwie odpowiedzial na wszystko, o co sie pytalas:-)))))
Masz racje, jeszcze potrzebujesz troche czasu, aby poddac sie laserowej
korekcji. Z doswiadczenia wiem, ze ponad 3 cylindry juz sie trudno koryguje,
ale nawet "resztkowy" zapewne Cie zadowoli, podobnie, jak ewent -1,0 sph .
Tak czy siak musisz poczekac i pogadamy w przyszlosci( o ile oczywiscie
jeszcze tu bede ):-))))) Aha - spytaj sie swojego lekarza, czy dobral Ci
korekcje do pelnej mocy - jesli nie, niech za ok. 3-4 miesiace Cie skoryguje
na full.

pozdrawiam serdecznie

casus

5. Data: 2004-09-23 18:51:20

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

ciur08$rt8$...@a...news.tpi.pl,
Bee <b...@w...pl.CUT>:

> [...]
> okulista na pytanie o rozmiar wady ocenił na ok. OP -7,0(5) i OL
> -8,0(5), dane z autorefraktometru podałam tak raczej dla szerszego

W takim razie proponuje zmienic okuliste.
Wedlug najlepszej dostepnej obecnie wiedzy powinnas nosic pelna korekcje.
Istnieja przeslanki aby przypuszczac, ze niedokorekcja sprzyja szybszej
progresji krótkowzrocznosci szkolnej.

Co do reszty Twojego postu, nie mam nic do dodania :)

--
Robert

6. Data: 2004-09-23 19:50:55

Od: "Bee" <b...@w...pl.CUT> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "casus" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Tak czy siak musisz poczekac i pogadamy w przyszlosci( o ile oczywiscie

Fakt, nawet to mnie "zadowoli";-) Sferę jakoś bym przeżyła, a co do
astygmatyzmu - dowiedziałam się, że takowy posiadam przy diagnozowaniu
krótkowzroczności. Nie zauważyłam u siebie żadnych objawów, praktycznie nie
przeszkadzało mi to - może dlatego, że po pierwsze okularki jakie dostałam
to było -4,0 (trochę mniejsze niż wada wtedy). Żyłam wcześniej z taką
pogłębiającą się wadą kilka lat bez korekcji (zaczęłam nosić w wieku 15 lat)
i praktycznie wszystko było nieostre - więc z "resztkowym" astygmatyzmem
chyba jakoś bym się pogodziła;-)

>Aha - spytaj sie swojego lekarza, czy dobral Ci
> korekcje do pelnej mocy - jesli nie, niech za ok. 3-4 miesiace Cie
skoryguje
> na full.

No właśnie w tym problem, że nie dobrał do pełnej mocy, sam mówił, że
więcej nie chce mi dawać - i właśnie nie wiem dlaczego. Poza tym odnoszę
wrażenie, że okulista określił rozmiar wady po wydruku z autorefraktometru,
dopiero potem była kolej na tablicę. Poprzednie szkła też były nie do końca
korygujące (tzn. były słabsze niż określił moja wadę) chociaż ZTCP widziałam
w nich przedostatni rządek, czyli chyba dobrze (ten ostatni to
"ponadmiarowy"?). Jeśli jest gdzieś w sieci tablica z cyframi to powiem
dokładnie, bo chyba pamiętam początkowe cyferki;-) No i teraz poważnie się
zastanawiam nad moim okulistą.

G.

7. Data: 2004-09-23 20:51:05

Od: "RobertSA" <u...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

civ5rr$k91$...@i...gazeta.pl,
casus <c...@g...pl>:

> Aha - spytaj sie swojego lekarza, czy dobral Ci korekcje do pelnej
> mocy - jesli nie, niech za ok. 3-4 miesiace Cie skoryguje na full.

Wiesz co, nie kazdy ma odwage dyktowac swojemu okuliscie, co ma robic ;)

--
Robert

8. Data: 2004-09-23 21:03:48

Od: "Bee" <b...@w...pl.CUT> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "RobertSA" <u...@o...pl> napisał w
wiadomości news:civd00$fhj$1@opal.icpnet.pl...
> civ5rr$k91$...@i...gazeta.pl,

> Wiesz co, nie kazdy ma odwage dyktowac swojemu okuliscie, co ma robic ;)

I tu Robercie masz rację - postawiłeś smile ale to w gruncie rzeczy prawda
(i dotyczy nie ogólnie lekarzy) - to przecież okulista jest okulistą,
skończył studia, to jego zawód, zna się na tym. Ja należę do tych
szaraczków, co to się okuliście nie sprzeciwiają i potem zamęczają przyjazną
grupę;-)

G.

9. Data: 2004-09-23 21:04:53

Od: "Bee" <b...@w...pl.CUT> szukaj wiadomości tego autora

ERRATA:)

> I tu Robercie masz rację - postawiłeś smile ale to w gruncie rzeczy prawda
> (i dotyczy OGÓLNIE lekarzy)

włókniak jeszcze raz
Antykwariat w Wa-wie
przenosne USG