Re: -1D - jak się widzi?

From: "RobertSA" <u...@o...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: -1D - jak się widzi?
Date: Thu, 23 Sep 2004 17:27:00 +0200

ciuou2$fp3$...@a...news.tpi.pl,
Bee <b...@w...pl.CUT>:

> [...]
> -7,5 -3,75 8
> -7,75 -3,75 6
>
> OL -8,5 -2,25 158
> -8,25 -2,25 170
> -8,5 -2,5 170
>
> Jednak nie mam dokładnie dobranych okularów, nie wiem dlaczego, być
> może mój okulista stwierdził, że tak będzie lepiej, okulary mam:
>
> sfera cylinder Oś
> OP -6,0 -3,5 180
> OL -7,0 -2,5 0
>
> Czyli mam około 1,5 różnicy - i tu moje pytanie - czy ja w takich nie
> do końca dobranych okularach widzę tak jak człowiek z wadą -1,0,

Po pierwsze, nie wiadomo, czy sa nie do konca dobrane. Pomiar
autorefraktometrem bywa dosc zawodny. Przypuszczalnie okulista stosowal tez
inne kryteria, co najmniej czytanie z tablicy.

Po drugie, niedokorekcja o -1 w sferze generalnie odpowiada temu, co
czlowiek z wada -1 widzi bez korekcji, z ta roznica, ze silne szkla ujemne
zmniejszaja tez obraz oraz ze soczewka odsunieta przed okiem tworzy nieco
mniej korzystny uklad optyczny, czyli ten bez okularow moze analogicznie
widziec troche lepiej. Sprawe jednak komplikuje astygmatyzm.

Typowe oko z -1D widzi ok. 60-70% (casus popraw mnie jesli wypaczam, bo z
glowy pisze).

> Pytanie jest związane z wadami
> szczątkowymi jakie zostają po laserowej korekcji wzroku - bo jeśli
> nawet z tą końcową wadą widziałabym tak jak teraz przy
> niedokorygowaniu (wg mnie dosyć dobrze), to jak dla mnie warto
> zaryzykować. Dziękuję z góry za porady.

Tu sprawa jest skomplikowana. To nie tylko prosta "wada szczatkowa", ale
moze wyjsc astygmatyzm nieregularny i inne zaburzenia, np. widzenia nocnego
przy szerokiej zrenicy.

Masz dosc spory astygmatyzm, ktorego korygowanie "zzera" dosc sporo tkanki
rogowki, nie wiadomo wiec bez badania, czy mozna w pelni (lub do tylko -1D)
bezpiecznie Twoja wade skorygowac laserem.

Powinnas tez poznac i rozwazyc ryzyko zwiazane z powiklaniami innego typu
niz tylko niedokorekcja zanim zdecydujesz sie na zabieg.

--
Robert