Strona główna Grupy pl.sci.psychologia A poczytajcie se: cuda w NASA

Grupy

Szukaj w grupach

 

A poczytajcie se: cuda w NASA

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 2


« poprzedni wątek następny wątek »

1. Data: 2013-03-25 16:01:07

Temat: A poczytajcie se: cuda w NASA
Od: m...@g...com szukaj wiadomości tego autora

Wyścig ze światłem
20 mar, 13:48
Paweł Franczak / Wiedza i Życie

NASA zamierza zgrzeszyć. W jej laboratoriach właśnie rozpoczęto prace nad napędem do
statków kosmicznych, który ma złamać "jedenaste przykazanie w dekalogu fizyki"
brzmiące: "Nie będziesz podróżował z prędkością większą niż prędkość światła".

W pierwszym odcinku pierwszej serii serialu "Star Trek" kapitan James T. Kirk wydaje
swojemu sternikowi, Hikaru Sulu, pamiętny rozkaz: "Warp 1, panie Sulu!". Oznacza to,
że dowodzony przez Kirka USS Enterprise NCC-1701 ma osiągnąć prędkość światła, czyli
300 tys. km/s w próżni. Co prawda, gdybyśmy przyjrzeli się sprawie bliżej, to
podróżowanie przy "warp 1" nie miałoby dla załogi większego sensu. Jeśli USS
Enterprise przy okazji jakiejś misji miałby dostać się z Ziemi do centrum galaktyki,
to przy "warp 1" leciałby 30 tys. lat i z pewnością byłby to najnudniejszy odcinek w
historii telewizji. Dlatego też przeciętnie USS Enterprise osiągał prędkość "warp 8"
(szacowaną na 800 lub tysiąc razy większą niż prędkość światła). Było to możliwe
głównie za sprawą dwulitium - kryształu spotykanego na niektórych planetach.

Tyle fikcja. Niestety, w nieserialowej rzeczywistości nic nie wiadomo o kryształach
obdarzonych równie niezwykłymi właściwościami. Mimo to NASA na serio rozważa
konstrukcję napędu "warp". Po co? Cóż, może wydaje nam się, że jesteśmy zaawansowaną
cywilizacją, ale w dziedzinie podróży międzyplanetarnych nie dotarliśmy jeszcze do
przedszkola. Owszem, wysłaliśmy ludzi na Księżyc, ale ten jest od Ziemi oddalony
ledwie ponad 384 tys. kilometrów. Najszybszy zbudowany przez ludzkość pojazd,
bezzałogowa sonda kosmiczna Voyager 1, osiąga obecnie 0,006% prędkości światła -
załoga kapitana Kirka uśmiałaby się do rozpuku. Gdyby Voyager 1 miał dotrzeć do
naszego najbliższego sąsiada poza Układem Słonecznym, układu Alfa Centauri, zajęłoby
mu to 75 tys. lat.

Zresztą, nie tylko w czasie podróży tkwi problem. W latach 70. Brytyjskie Towarzystwo
Międzyplanetarne postanowiło sprawdzić, czego trzeba, by w ciągu 50 lat dostać się do
Gwiazdy Barnarda, czerwonego karła w gwiazdozbiorze Wężownika, oddalonego o około 6
lat świetlnych od Ziemi. Okazało się, że statek zdolny tego dokonać musiałby ważyć 54
tys. ton, z czego 92% stanowiłoby paliwo. Byłby tym samym stukrotnie cięższy niż
Międzynarodowa Stacja Kosmiczna.

Okazuje się jednak, że nie wszyscy naukowcy są pesymistami w sprawie dalekich
kosmicznych wędrówek. Pracujący dla specjalnego zespołu NASA dr Harold "Sonny" White
zdradził w październiku ubiegłego roku, że laboratorium Eagleworks w Centrum Lotów
Kosmicznych imienia Lyndona B. Johnsona w Houston rozpoczęło prace "nad fizyczną i
matematyczną stroną" nowej technologii, która mogłaby nam umożliwić dotarcie w
jakikolwiek punkt kosmosu w mgnieniu oka. Badacze z Eagleworks próbują rozwinąć
koncepcję napędu warp (warp w języku angielskim oznacza "wykrzywiać się, wyginać")
autorstwa Miguela Alcubierre'a z 1994 r. Taki napęd umożliwiłby podróż szybszą niż
światło, nie naruszając zasad fizyki, a sprytnie je obchodząc. A co ciekawe, wszystko
to właśnie dzięki serialowi "Star Trek".

Balonowa czasoprzestrzeń

E=mc2. Najbardziej znane równanie na świecie to odpowiednik nadruków na koszulkach z
wizerunkiem Che Guevary: widział je każdy, ale nie każdy wie, o co chodzi. A to
właśnie ten wzór ogranicza nasze marzenia o wojażach z zawrotnymi prędkościami. Ze
słynnego "wzoru Einsteina" wynika nie tylko, że energia i masa są równoważne. Jego
konsekwencją jest też matematyczny hamulec dla każdego obiektu, który chce ścigać się
z promieniami światła. Einstein dowiódł, że energia utrudnia wzrost prędkości każdego
ciała, bo wnosi wkład do jego masy. Stephen Hawking w bestsellerze "Krótka historia
czasu" tłumaczył, że przy małych prędkościach nie ma to większego znaczenia.
Podróżowanie przy prędkości równej 10% prędkości światła zwiększa masę poruszającego
się obiektu jedynie o 0,5%. Ale już przy 90% prędkości światła masa rośnie
dwukrotnie. Do samej prędkości światła nie dociągniemy nigdy: masa musiałaby być
nieskończona.

Jest jednak pewne "ale", które profesor Lawrence M. Krauss, kosmolog i fizyk, autor
książki "Fizyka podróży międzygwiezdnych. Wędrówka po świecie Star Trek" opisał
prosto: "Owszem, nie możesz poruszać się w przestrzeni z prędkością większą niż
światło, ale sama przestrzeń może robić, co się jej żywnie podoba".

Najlepszym przykładem są narodziny Wszechświata - Wielki Wybuch.

- Postulat, że prędkość światła w próżni jest maksymalną prędkością, z jaką mogą się
poruszać cząstki materialne, jest jednym z fundamentów szczególnej teorii względności
Einsteina. Nigdy nie został naruszony - wyjaśnia specjalista z dziedziny fizyki
teoretycznej dr hab. Andrzej Łukasik z Zakładu Ontologii i Teorii Poznania Instytutu
Filozofii UMCS. - Ale to dotyczy obiektów w przestrzeni. Weźmy jednak teorię
Wielkiego Wybuchu uzupełnioną o standardowy model inflacji. Okaże się, że w chwili
wybuchu wszechświat rozprzestrzeniał się miliardy razy szybciej niż prędkość światła
- dodaje.

I Lawrence M. Krauss, i Andrzej Łukasik są fanami science fiction (z tym, że ten
drugi nad "Star Trek" przedkłada Stanisława Lema). Jest nim także Miguel Alcubierre,
49-letni fizyk z Universidad Nacional Autónoma de México. Alcubierre pewnego dnia
oglądał "Star Trek" i pomyślał, że musi być jakiś sposób, by skopiować fascynującą
ideę napędu warp. Natychmiast zabrał się do obliczeń. W 1994 r. opublikował w piśmie
"Classical and Quantum Gravity" artykuł, z którego wynikało, że do podróży z
prędkością większą niż światła nie trzeba - jak sugerowano wcześniej - ani tuneli
czasoprzestrzennych, ani nieznanych kryształów. Trzeba po prostu triku.

Statek kosmiczny wyprawiający się tam, "gdzie żaden człowiek jeszcze nie dotarł",
cytując serial "Star Trek", startowałby z Ziemi klasycznie - dzięki starym, dobrym
silnikom rakietowym. W pewnej odległości od naszej planety załoga włączałaby coś, co
Alcubierre nazwał "bąblem czasoprzestrzeni", otaczającym wehikuł. Całą robotę
odwalałaby czasoprzestrzeń poza bąblem. Czasoprzestrzeń (znane z teorii względności
połączenie czasu plus trzech wymiarów fizycznych: szerokości, wysokości i głębokości)
ma bowiem zdolność zniekształcania się, np. pod wpływem wielkich mas, a
zniekształcenie to może dokonywać się z dowolną prędkością. Czasoprzestrzeń nie zna
limitów, "może robić, co się jej żywnie podoba", jak chciał Krauss. Wystarczy tak nią
manipulować, by rozepchać ją za "bąblem" i skurczyć przed nim, przemieszczając tym
samym statek. Gdy będzie się zbliżał do celu, bańka zostanie wyłączona, a samo
lądowanie odbędzie się w konwencjonalny sposób.

Taki koncept to nie lada wyzwanie dla ludzkiej wyobraźni, więc żeby zobrazować cały
proces, można wykonać w domu prosty eksperyment. Czasoprzestrzenią niech będzie
nadmuchany balon. Po jego przeciwnych stronach malujemy kilka kropek. To planety lub
układy gwiazd. Pośrodku nalepiamy jeszcze naklejkę symbolizującą nasz pojazd w bańce.
Spróbujmy teraz nacisnąć balon (byle delikatnie, nie chcemy kosmicznej katastrofy) z
jednej strony. Co się stanie? "Balonowa czasoprzestrzeń" skurczy się z jednej i
rozszerzy z drugiej strony, sprawiając, że naklejony statek zbliży się do jednego z
końców balonu. Tym samym będzie podróżował, sam się nie poruszając.

To właśnie ten pomysł chce wprowadzić w życie NASA w laboratorium Eagleworks. Główny
cel badań: zakrzywienie czasoprzestrzeni w obszarze o średnicy jednego centymetra.
Rozmiary nie brzmią może efektownie, ale przecież to na razie próby. Lepiej wyobraźmy
sobie konsekwencje. "Zgodnie z obliczeniami taki napęd pozwoliłby nam dolecieć do
Alfa Centauri w dwa tygodnie, wedle naszego ziemskiego czasu. Zegar na pokładzie
statku pokazywałby tę samą godzinę co ten umieszczony w Houston", opowiada
White.Wszystko pięknie. Tyle że diabeł tkwi w szczegółach.

Egzotyka dla fizyka

Na papierze koncepcja Alcubierre'a wygląda bez zarzutu. O jej sprawdzenie
poprosiliśmy dr. Nikodema Popławskiego z Wydziału Fizyki na Indiana University, który
zdobył światowy rozgłos po publikacji dowodzącej, że możemy żyć we Wszechświecie
znajdującym się wewnątrz czarnej dziury. Pisma "National Geographic" i "Science" w
2010 r. zaliczyły teorię Popławskiego do 10 największych odkryć roku.

- Pomysł Alcubierre'a bardzo mi się podoba. Przetestowałem obliczenia z jego artykułu
w "Classical and Quantum Gravity" i wygląda na to, że są poprawne. Dodatkowo koncept
jest prosty, co jest zaletą. Więc wygląda na to, że taki napęd warp może działać -
chwali dr Popławski, ale zauważa też, że "zbudowanie napędu nie będzie łatwe".

Delikatnie ujęte. Elegancja i prostota teorii to jedno, kryteria techniczne - drugie.
Pierwszym warunkiem do stworzenia bańki jest specyficzny kształt wehikułu. Musi on
przypominać piłkę do futbolu amerykańskiego. To akurat nie problem. Gorzej, że, jak
mówi White, "czasoprzestrzeń jest raczej sztywna". By ją zakrzywić, powinniśmy
otoczyć statek energią w kształcie, ni mniej, ni więcej, tylko pączka.

Łatwiej powiedzieć, niż zrobić. Nie możemy bowiem wykorzystać pierwszej lepszej
energii. Ta, której potrzebujemy, musiałaby mieć zadziwiającą właściwość: negatywną
masę. Krótkie wytłumaczenie: wszelka znana nam masa zachowuje się, jak Newton
przykazał. Jeśli ją popchniemy, grzecznie przyspieszy w kierunku pchnięcia. Co innego
negatywna masa. Pchniesz taką, a ta przyspieszy w twoją stronę. Stawia to prawa
fizyki na głowie, więc energia z negatywną masą jest zaliczana do kategorii "materia
egzotyczna". Egzotyczna nie bez powodu.

- Egzotyczna materia to wielka zagadka współczesnej kosmologii - komentuje dr
Łukasik. - Okazuje się, że "zawartość" Wszechświata znamy w niewielkim stopniu. Cała,
nazwijmy to, zwykła materia, z której jesteśmy zbudowani my i przedmioty wokół nas,
łącznie z gwiazdami i planetami, to jakieś 4% Wszechświata. Tak wskazują obliczenia.
Reszta to materia, o której wiemy mało, wręcz nic.

W eksperymencie dla NASA White postawił na jedną z kandydatek na egzotyczną materię -
tajemniczą energię próżniową, która rozpycha Wszechświat. Tak przynajmniej
przypuszczają naukowcy, choć nie wszyscy. Bądźmy jednak optymistami: załóżmy, że
wkrótce wszelkie enigmatyczne energie będziemy znać jak własną kieszeń. Ile będziemy
takiej energii potrzebować? Wedle pierwszych wyliczeń, żeby statek przemieszczał się
dziesięć razy szybciej niż światło, potrzeba by energii odpowiadającej masie całego
znanego nam Wszechświata, a przypuszczalnie i to byłoby za mało. Komu właśnie
zakręciło się w głowie, tego powinny uspokoić wykonane później, oszczędniejsze
wyliczenia. Najpierw mówiono, że wyprodukowanie bąbla o średnicy 10 m wymaga,
bagatela, tyle masy, ile ma Jowisz. W końcu stanęło na masie znanego nam już Voyagera
1, to jest 825 kg.

Ponieważ laboratoryjny bąbelek ma być dużo, dużo mniejszy, NASA zamierza zużyć
niewiele energii. Badacze muszą jednak jakoś ją stworzyć, w końcu coś tę nieszczęsną
"sztywną czasoprzestrzeń" musi zakrzywić. Spróbują zrobić to za pomocą
eksperymentalnego silnika plazmowego, tzw. Q-Thrustera, nad którym pracuje
laboratorium Eagleworks. Jeśli wszystko się powiedzie, zakrzywienie zostanie wykryte
za pomocą przyrządu przystosowanego do pomiaru prędkości światła, interferometru
Michelsona-Morleya (na jego bazie działają tomografy optyczne, służące np. do badania
siatkówki oka).

Nawet jeśli eksperyment zakończy się sukcesem, z pewnością nie rozwiąże wszystkich
tajemnic i wątpliwości związanych z podróżą szybszą niż światło. Ba! Wręcz pomnoży
pytania. Na przykład: jak kontrolować czasoprzestrzeń z pokładu statku? Odpowiedź:
nie wiadomo. Skoro bąble czasoprzestrzeni będą symetryczne, w którą stronę będą się
poruszać? Odpowiedź: nie wiadomo. Jak wyłączyć taki bąbel, żeby go opuścić?
Odpowiedź... tak, taka sama.

Czy to znaczy, że działania NASA nie mają większego sensu?

- W USA jest wiele finansowanych przez rząd badań, które na razie nie przyniosły
efektów. Od niemal 40 lat naukowcy badają choćby teorię strun. Idą na to duże
pieniądze, a do niczego praktycznego te badania nie doprowadziły - dowodzi dr
Popławski. - Może NASA uznała, że odkrycie egzotycznej materii jest bardziej
prawdopodobne niż np. dodatkowych wymiarów? Moim zdaniem stworzenie takiego małego
bąbla z zakrzywieniem czasoprzestrzeni byłoby równie doniosłe co stworzenie przez
naukowców małej czarnej dziury.

Wtóruje mu dr hab. Łukasik: - Jeśli marzymy o podróżach międzygwiezdnych, to sposób
podróżowania za pomocą manipulowania czasoprzestrzenią wydaje mi się jedynym
sensownym rozwiązaniem.

Trzeba jednak uczciwie przyznać, że doświadczenia z warpem mogą też sprawić nowe
kłopoty, niewystępujące w przypadku bardziej banalnych sposobów podróżowania. Żeby
nie być gołosłownym: na wieść o pracach NASA naukowcy z University of Sydney
opublikowali swoje kalkulacje, z których wynika, że w trakcie podróży w bańkę
czasoprzestrzeni mogłyby się zaplątać istniejące w kosmosie masywne cząsteczki. Po
dezaktywacji bańki musiałyby gdzieś znaleźć ujście, wystrzeliłyby więc strumieniem,
niszcząc wszystko, co napotkają na swojej drodze: planety, gwiazdy, układy gwiazd.

NASA będzie musiała rozwiązać tę drobną niedogodność, bo notoryczne obracanie w pył
celów wojaży to mało elegancki sposób podróżowania. Na pewno niegodny miłośników
przygód załogi USS Enterprise.

http://ciekawe.onet.pl/jaktodziala/wyscig-ze-swiatle
m,1,5449176,artykul.html

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


2. Data: 2013-03-30 13:55:09

Temat: Re: A poczytajcie se: cuda w NASA
Od: Flyer <f...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

In article <b5c01614-3d3c-4eb1-a867-
4007a81ef95a@googlegroups.com>, m...@g...com says...
>
> Wyścig ze światłem
> 20 mar, 13:48
> Paweł Franczak / Wiedza i Życie
>

Foton nie ma masy, co oznacza, że porusza się najszybciej jak
może jakakolwiek cząsteczka. Każda inna cząsteczka będzie
poruszała się wolniej ze względu na posiadanie masy. I szybkości
światła nigdy nie dosiężemy, nie tyle dlatego, że sa takie prawa
fizyki, ale dlatego, że każdy przedmiot wysłany z Ziemi będzie
posiadał masę.

Btw. - czas jest wymiarem abstrakcyjnym, tak samo jak szerokość,
głębokość i długość. Są to wymiary Pomocnicze potrzebne ludziom
do zrozumienia Rzeczywistości - fizyce pozaludzkiej wystarczy
jeden wymiar - szybkośc materii wobec szybkości światła
[fotonu].

PF

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : [ 1 ]


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

łaj łaj łaj!
Postępy edukacji w Polsce z poplutym Palikotem w tle
Niespotykane fobie. Niektóre mogą skończyć się tragedią
Wiosna się nie spóźnia, ona znika
Dewianci

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

Dlaczego faggoci są źli.
samotworzenie umysłu
Re: Zachód sparaliżowany
Irracjonalność
Jak z tym ubogacaniem?

zobacz wszyskie »