Bogracz-jak?

1. Data: 2001-11-13 11:59:28

Temat: Bogracz-jak?
Od: Magda Rzepka-Kosinska <m...@i...zabrze.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rybki! Panie Wladyslawie :)

Czy ktos wie jak zrobic udany bogracz.
Ktos mnie kiedys przekonywal ze to to samo co fasola po bretonsku?!
Ja sie jednak upieram, ze w jedzonym na Wegrzech bograczu byl tez
makaron ... wtedy mialam lat nascie wiec moze dobrze nie pamietam.

Prosze o pomoc.
Magda

1. Data: 2001-11-13 12:29:46

Temat: Re: Bogracz-jak?
Od: "Alex I." <a...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Magda Rzepka-Kosinska wrote:

> [...]
> Ja sie jednak upieram, ze w jedzonym na Wegrzech bograczu byl tez
> makaron ... wtedy mialam lat nascie wiec moze dobrze nie pamietam.

Z naszej grupy... ( mam nadzieje ze moge tak napisac? na razie jeszcze
wiecej czytam niz pisuje )

" Zupa gulaszowa - Bogracz

1 kg wołowiny z koscia (łopatka, rostbef)
wloszczyzna
2 cebule, 2 papryki,
łyzka słodkiej, mielonej papryki,1/2 łyzeczki do kawy kminku,
2 łyzki smalcu,
3 pomidory,
60 dkg ziemniaków,
sol
oprocz tego kluski - csipetke : 20 dkg maki, jajo,sol

Mieso oddzielic od kosci. Na kosciach ugotowac wywar z jarzynami i
kminkiem.
Mieso pokroic w kostke , zrumienic na smalcu z drobno pokrajana cebula.
Do
zrumienionego miesa dolać 2 szklanki wody, dodac slodka, zmielona
papryke,
pomidory pokrajane w cwiartki i paprykę w kostkę.
Dusic toto az będzie miękkie (na małym ogniu - dolewac wody w razie
potrzeby) .Gdy mieso bedzie miekkie włozyc ziemniaki pokrajane w
kostke. Ugotowac do miękkosci. Na koniec wlac wywar i wrzucic kluski-
csipetke.
Csipetke sa to kluski pokrajane w mała kostke lub robione podobnie do
naszej
zacierki - w formie spłaszczonych ziaren fasoli. Z 20 dkg maki, jednego
jaja
i szczypty soli zagniata się dosc sprezyste ciasto. Mozna je rozwalkowac
lub
drobc (lepiej drobic). Gotowac w wodzie, odcedzic i wrzucic do gotowej
zupy.
Idealnym dodatkiem do tego jest chrupiaca buleczka i schlodzone
piwko...

Jola L-L "

pozdr serd.
/AlexI
--
"Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark.

Professionals built the Titanic."

1. Data: 2001-11-14 07:23:51

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Magda Rzepka-Kosinska <m...@i...zabrze.pl> wrote:

> [...]
> Ja sie jednak upieram, ze w jedzonym na Wegrzech bograczu byl tez
> makaron ... wtedy mialam lat nascie wiec moze dobrze nie pamietam.

Jeszcze raz cierpliwie wytlumacze, ze bogracz na Wegrzech nie wystepuje.
Znaja tam gulasz, pasterska zupe miesna z papryka, ktorej podstawowa
odmiana jest bogracs gulyas, czyli gulasz z kociolka. Taki gulasz robi
sie od poczatku do konca w jednym garnku, nie daje sie zadnej
wloszczyzny, papryke mielona dodajemy na poczatku do podsmazonej na
smalcu cebuli, dusimy dodajac minimalna ilosc wody, kora pod koniec
duszenia odparowujemy prawie calkowicie, w tlustym sosie obsamzamy
ziemniaki i dopiero wtedy dodajemy odpowiednia ilosc wody na zupe, w
ktorej z kolei gotujemy jeszcze csipetke -- kluseczki z dosc twardego
ciasta z maki z jakiem z ktorego palcami odrywamy, szcypiac kawalecki
wielkosci malego paznokcia. Szczegolowy perzepis dawalem juz tu
kilkakrotnie.
To co w Polsce nazywa sie bogracz, to znane jest na swiecie jako zupa
gulaszowa -- nasladownictwo wegierskiego gulaszu.

Wladyslaw

1. Data: 2001-11-14 09:15:50

Od: Magda Rzepka-Kosinska <m...@i...zabrze.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los wrote:

> Jeszcze raz cierpliwie wytlumacze, ze bogracz na Wegrzech nie wystepuje. (CIACH)

I o to mi chodzilo :)))
Dzieki.

Magda

1. Data: 2001-11-14 10:27:17

Od: fghfgh <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Alex I." wrote:

> Z naszej grupy... ( mam nadzieje ze moge tak napisac? na razie > jeszcze
> wiecej czytam niz pisuje )

pozdrawiam na grupie :))
pisz czesciej :))
agi

1. Data: 2001-11-14 10:44:59

Od: "{Wilma}" <w...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magda Rzepka-Kosinska" <m...@i...zabrze.pl> napisał w wiadomości
: Wladyslaw Los wrote:
: >
: > Jeszcze raz cierpliwie wytlumacze, ze bogracz na Wegrzech nie wystepuje.
(CIACH)
:
: I o to mi chodzilo :)))
: Dzieki.
:
O cierpliwosc Wladyslawa (bo jak tak to pewnie powoli sie juz wyczerpuja Jego
zapasy), czy o przepis? ;o))

zadziornie
pozdr. Wilma ;o)

1. Data: 2001-11-14 11:06:29

Od: Magda Rzepka-Kosinska <m...@i...zabrze.pl> szukaj wiadomości tego autora

{Wilma} wrote:
> O cierpliwosc Wladyslawa (bo jak tak to pewnie powoli sie juz wyczerpuja Jego
> zapasy), czy o przepis? ;o))
>
> zadziornie
> pozdr. Wilma ;o)

Wilmeczko! ;) chodzilo o przepis!

:)))))))
M.

1. Data: 2001-11-14 13:26:26

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>Jeszcze raz cierpliwie wytlumacze, ze bogracz na Wegrzech nie wystepuje.
<ciach>
>Wladyslaw

Wladyslawie! Jak Ty z nami wytrzymujesz?...moze powinno byc "ze
mna", sama nie wiem...

Krysia
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2001-11-14 13:38:00

Od: fghfgh <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson wrote:

> Wladyslawie! Jak Ty z nami wytrzymujesz?...moze powinno byc "ze
> mna", sama nie wiem...

Hihi Krysiu jaka Ty skromna :))))))))
pzdr
agi

1. Data: 2001-11-14 14:48:54

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>Hihi Krysiu jaka Ty skromna :))))))))
>pzdr
>agi

no wiesz, tak to juz jest na moich ramionach cos tam
spoczywa...choc pod przysiega mowie, ze Cafe narodzila sie
sama!!!!!! zyje swoim zyciem i mnie wtlamsila w siebie..nie
powiem, ze mimo woli heheheheh

Krysia
K.T. - starannie opakowana

nowo-stara