Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?

1. Data: 2011-02-26 22:23:34

Temat: Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Od: Wojciech Skrzypinski <u...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,

Moja spoldzielnia w zwiazku z obowiazkiem (?) przegladu instalacji
elektrycznej co 5 lat wynajela firme, ktora chodzila po mieszkaniach i
dokonywala pomiarow. Wczoraj otrzymalem zalecenia pokontrolne -
koniecznosc podlaczenia bolcow uziemiajacych w gniazdkach w kuchni i
lazience.

Wszystko pieknie, ale to stary budynek z dwuzylowa instalacja
elektryczna. Rury sa plastikowe, a do gazowych nikt normalny (miejmy
nadzieje) nie uziemia. Co wiec zrobic ? Podlaczyc bolce do "zera" ? Ma
to jakis sens praktyczny ?

Pozdrawiam,
Wojtek

2. Data: 2011-02-27 09:23:23

Temat: Re: Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
Od: Damork <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Na mównicę wtargnął "Wojciech Skrzypinski", poprawił mikrofon, rozwarł
paszczę i ryknął:

> [...]
> elektryczna. Rury sa plastikowe, a do gazowych nikt normalny (miejmy
> nadzieje) nie uziemia. Co wiec zrobic ? Podlaczyc bolce do "zera" ? Ma

Mostkowanie uziemienia z "zerem" to standardowa metoda.
Tradycyjne podpinanie uziemienia pod pion wodny przy starych, metalowych
rurach daje jedno - jeśli ktoś ma przebicie, to w całym pionie masz rurę
pod napięciem i jak ktoś dotknie to go popieści.
Mnie samego kiedyś grzejnik kopnął, głupie uczucie kiedy się czegoś takiego
nie spodziewasz...

Piotr Mockałło
Jednoosobowa Armia Mordoru na XJ 600N
http://www.osiatkowania.pl

3. Data: 2011-02-27 11:57:11

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Damork" <d...@w...pl> wrote in message
> [...]
> pod napięciem i jak ktoś dotknie to go popieści.
> Mnie samego kiedyś grzejnik kopnął, głupie uczucie kiedy się czegoś

Hm, kiedyś kopała mnie wanna przy dotknięciu baterii. Było około 150V.
Poradziłem sobie mostkując oba przybory. Zjawiła się ekipa z donosu sąsiada,
nawet zaczęli kuć ściany. Zrobili dwie dziury zanim zaczęli myśleć. Poszli
do sąsiada - znaleźli mostek w bojlerze elektrycznym. To była stara
instalacja - można było zamienić miejscami przewody i wstawić bezpiecznik
automatyczny, przy załączonym licznik normalnie liczył, przy wyłączonym -
stał. Prąd płynął do instalacji normalnie, ale odpływał ziemią. Później
przebudowano linie zasilające, a w budynku wymieniono instalacje.

4. Data: 2011-02-27 12:08:30

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Wojciech Skrzypinski" <u...@g...com> wrote in message

W zasadzie nie wolno, w przypadku powstania przerwy w przewodzie zerowym
wszystkie urządzenia przed przerwą otrzymają pełne napięcie fazowe.

5. Data: 2011-02-27 13:02:40

Od: "Rycho" <r...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wojciech Skrzypinski" <u...@g...com> napisał w
wiadomości news:ikbuh4$2ou$1@news.task.gda.pl...
> [...]
> Rury sa plastikowe, a do gazowych nikt normalny (miejmy nadzieje) nie
> uziemia. Co wiec zrobic ? Podlaczyc bolce do "zera" ? Ma to jakis sens

Podłączyć "bolce" do przewodu zerowego można tylko w wypadku kiedy w budynku
występuje "zerowanie" czyli zero nie jest zabezpieczone nigdzie żadnym
bezpiecznikiem a tylko przewód fazowy w mieszkaniu łatwo to sprawdzić.

6. Data: 2011-02-27 15:03:26

Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Rycho <r...@i...pl> napisał(a):

> [...]
> występuje "zerowanie" czyli zero nie jest zabezpieczone nigdzie żadnym
> bezpiecznikiem a tylko przewód fazowy w mieszkaniu łatwo to sprawdzić.

Znajdź w gniazdku przewod " zerowy". Podłącz go do bolca i mostkiem odejdz na
zacisk " zerowy" ten od dziurki w gniazdku. Odwrotnie nie wolno robić. Nie
wazne w której dziurce w gniazdu wypadnie " zero". Nie jest to w żaden sposób
unormowane. Za to jest obowiązek tworzenia połązceń wyrownawczych. Czyli
wszystko co metalowe: wanna, umywalka, krany, wszystkie rury, powinny być
polączone razem Kopanie wanien, pralek itp wskazuje na jakąś nieprawidłowość
polączenia przewodu zera roboczego ( tego co w dziurce w gniazdku) z zerem
ochronnym ( tym na bolcu w gniazdu). Ale nie w mieszkaniu tylko dużo
wcześniej. Wszystkie metalowe instalacje, w tym i rury gazowe, są ze sobą
połączone w pewnym miejscu i to połączenie jest uziemione. Na upartego w dwu
przewodowej instalacji możesz i wylącznik rożnicowo prądowy wstawić. Nie
będzie to zgodnie z normami bo nie zachowasz warunku przekroju przewodu zera
ochronnego przy starej instalacji. W takiej sytuacji wystaczy pociągnąć trzeci
przewod tylko do wybranych urządzeń. Tak mam zabezpieczony bojler, kuchenkę
gazową, gniazdko do pralki i zmywarki. Wszystkie gniazdka było w odleglości
nie większej niż metr od siebie i bylo warto to zrobić.

7. Data: 2011-02-27 15:17:26

Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

a do gazowych nikt normalny (miejmy
> nadzieje) nie uziemia.
Z założenia wszystkie kuchenki gazowe wyposażone w żarówkę i kabel z wtyczką
są uziemione. Czyli i rury do nich podłączone też. Całkowicie błędy pogląd z
nieuziemianiem rur gazowych. Niby dlaczego maja być nie uziemione skoro na
pewnym odcinku są zakopane w ziemi o co kawalek są dodatkowo uziemiane.

8. Data: 2011-02-27 18:16:48

Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 27.02.2011 16:17, kogutek pisze:

> [...]
> pewnym odcinku są zakopane w ziemi o co kawalek są dodatkowo uziemiane.

Zakładasz, że wszędzie są metalowe, co nie musi być prawdą - koło mnie
kładli nową instalację gazową i _wszystkie_ przewody idące do skrzynek
gazowych są plastikowe.

9. Data: 2011-02-27 18:18:48

Od: "Chiron" <c...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kogutek" napisał w wiadomości grup

> [...]
pewnym odcinku są zakopane w ziemi o co kawalek są dodatkowo uziemiane.

Rury gazowe uziemiane? A od kiedy? Rury te są w plastikowych otoczkach-
przez to izolowane od ziemi. Owszem- w niektórych miejscach się stykają z
ziemią, ale NIE WOLNO do nich podłączać urządzeń elektrycznych- używać jako
części naturalnego uziomu.
--

Chiron

Prawda, Prostota, Miłość.

10. Data: 2011-02-27 21:36:59

Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Chiron <c...@o...eu> napisał(a):

> [...]
> ziemią, ale NIE WOLNO do nich podłączać urządzeń elektrycznych- używać jako

Widziałeś gdzieś plastikowa kuchenkę gazową? Oczywiście sa takie co nie ma w
nich żarówki. Kiedyś były z zarówką zasilaną z baterii plaskiej. Ale teraz
wszystkie mają w środku coś na prąd. Kuchenki są robione w klasie izolacji
wymagającej dodatkowej ochrony i dlatego wymagają gniazdka z bolcem. Czyli w
nowych instalacjach wszystko co metalowe w kuchence jest podłączone do PE.W
starych do N. Przy instalacji robionej ze stalowych rur są one przed budynkiem
uziemione i dodatkowo są uziemione przez każdą kuchenkę i piecyk. Przy
plastikowej rurze tylko idiota będzie szukał na niej uziemienia. Ale przy
stalowej skoro jest uziemiona wiele razy przez kuchenki, piecyki, piece co
dlaczego nie można zrobić jeszcze jednego? Z pralki na przykład.

Pralka Bosch Logixx 8 WAS24463PL - problem
(http://www.24hours-onli ne.com/)Paypal payment Discount Wholesale/Retail Gucci Shoes GUCCI Boots LV Shoes LV Boots D&G shoes UGG boots etc BRAND shoes
jaki sklep z akcesoriami meblowymi?
[ Chłodziarka - do Ikselki ]
kredyty