Byliny mało ekspansywne

1. Data: 2006-06-21 07:52:14

Temat: Byliny mało ekspansywne
Od: Lanfear <l...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Musze zmienic obsade swojej skarpy: macierzanki na gliniastej ziemi z
duza ilosci kompostu rosna po 30 cm na rok, co jest stanowczo za szybko,
podobnie rozchodnik kaukaski. Poczatkowo chcialam zadarnic jak
najszybciej skrpe, aby ziemia nie splywala - efekt zostal osiagniety,
ale teraz chce po kawalku usuwac macierzanki (bo zagluszaja inne
rosliny, zaczynaja rosnąć np. na trzmielinie i cyprysikach) i przenosić
je na ścieżki, a wsadzac w te miejsca byliny nie ukorzeniajace sie
rozlogami itp. - czyli cos a'la saxifraga.

Podpowiedzcie cos, pliz, bo do tego, co mowia w szkólkach stracilam
zupelnie zaufanie. Skarpa sloneczna i polsloneczna (cien za
kosodrzewina). Chodzi mi o niskie i średnie (do 50 cm) malo ekspansywne
byliny.

Z gory dziekuje.

Aga

2. Data: 2006-06-21 08:17:47

Temat: Re: Byliny mało ekspansywne
Od: "mia63" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Musze zmienic obsade swojej skarpy: macierzanki na gliniastej ziemi z
> duza ilosci kompostu rosna po 30 cm na rok, co jest stanowczo za szybko,

Z macierzanki i pachnacych ziół mozna zrobic tzw."pachnacy fotel".
Takie rozwiazanie podano mi na targach w Chorzowie :nasadzic na piasku
macierzanke (jako siedzisko) a wokół rozmaryn, lawendy, pachnące miety
itd.Podobno macierzanka znosi ugniatanie:-))

Ula mia-

3. Data: 2006-06-21 10:40:16

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Chodzi mi o niskie i średnie (do 50 cm) malo ekspansywne
> byliny.

Sadź ,siej lewizje.
Pozdrawiam.mirzan

4. Data: 2006-06-21 13:55:57

Od: j...@a...com szukaj wiadomości tego autora

> ale teraz chce po kawalku usuwac macierzanki (bo zagluszaja inne
> rosliny, zaczynaja rosnąć np. na trzmielinie i cyprysikach)

Macierzanka zaglusza trzmieline ??? No chyba ze masz bardzo malutka
sadzonke trzmieliny.

> Podpowiedzcie cos, pliz, bo do tego, co mowia w szkólkach stracilam
> zupelnie zaufanie. Skarpa sloneczna i polsloneczna (cien za
> kosodrzewina). Chodzi mi o niskie i średnie (do 50 cm) malo ekspansywne

Salvia (MayNicht, Freisland), Coreopsis(Zagreb, Moonshine). A jezeli
lubisz bardzo niskie roslinki (ja bardzo lubie po "odkryciu" wlasnie
tej) to Blue Star Creeper (Laurentia fluviatilis)

http://i10.photobucket.com/albums/a123/JanuszB/BSC.j
pg

rosnie nie wyzej jak 6cm tworzy zwarta mate zieleni i kwitnie tysiacem
malutkich jasnoniebieskich kwiatuszkow ksztaltem przypominajacych
gwiazdki w dodatku jest to podobno roslinka po ktorej mozna
umiarkowanie chodzic bez "zadeptania na smierc". Mam malutka plachetke
tej bylinki i jezeli nie przemarznie przez zime (a raczej nie powinna
wedlug mnie) to planuje dokupic jej jak najwiecej w przyszlym roku.
Ona nie zagluszy ani trzmieliny ani cyprysikow i rosnie dobrze zarowno
w pelnym jak i pol sloncu tyle ze lubi podobno wilgotna ziemie ale
jezeli jest w niej sporo kompostu to i na skarpie powinna dac sobie
rade.
Pozdrowienia,
JanuszB

5. Data: 2006-06-21 15:06:36

Od: Lanfear <l...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

j...@a...com napisał(a):

> Macierzanka zaglusza trzmieline ??? No chyba ze masz bardzo malutka
> sadzonke trzmieliny.

Macierzanka zajela cale miejsce trzmielinie i biedaczka nie ma co zrobic
z galazkami, a teraz wlazi po jej galazkach zabierajac jej swiatlo.
Normalny chwast ;-)

Dzieki, zaraz obejrze sobie.

Aga

6. Data: 2006-06-21 15:47:39

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Lanfear" <l...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
> je na ścieżki, a wsadzac w te miejsca byliny nie ukorzeniajace sie
> rozlogami itp. - czyli cos a'la saxifraga.

Posłonek, odmiany o pełnych kwiatach. Rozrasta się, ale nie jest nie do
opanowania, a nie sieje się (mam porównanie i z macierzankami, i z
rozchodnikiem sześciorzędowym). Zawciąg nadmorski - sieje się, ale nie jakoś
nadmiernie. Inne gatunki macierzanek niż piaskowa. Dziurawiec olimpijski.
Pięciornik tridentata 'Nuuk'. Niskie nachyłki (lancetowaty), ten drugi już
był wymieniony. Można próbować też z niskimi astrami krzaczastymi.Ubiorek
wieczniezielony. Poziomki. Firletka smółka (najleiej biała). Mydlnica
bazyliowata.

I więcej z mojego podwórka się już chyba nie nada:)

Pozdrawiam, Basia.

--
http://tabaza.sapijaszko.net/

7. Data: 2006-06-21 16:37:14

Od: Lanfear <l...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz napisał(a):

> [...]
> bazyliowata.
>
> I więcej z mojego podwórka się już chyba nie nada:)

Oooo, dzieki Ci, Dobra Kobieto! Tego mi było trzeba :-)

Aga

8. Data: 2006-06-21 17:41:24

Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Lanfear napisał:

> Oooo, dzieki Ci, Dobra Kobieto! Tego mi było trzeba :-)

to może jeszcze hyzop ?

Pozdrawiam, Barbara

Wszechslimaki
Ogrody botaniczne, parki itp w Polsce i Europie
eszeweria
hodowla baobabów
Szkolka lub centrum ogrodnicze w okolicach Monachium