CO w bloku

11. Data: 2010-06-30 17:21:49

Temat: Re: CO w bloku
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 30 Jun 2010 08:25:32 +0200, emarcin napisał(a):

> Mało widziałem, na wakacje dorabiałem gwintowaniem rur.
> Jakbyś od razu trzecią narzynką gwintował dwucalową rurę -
> zapamiętałbyś to do końca życia - jak ja.

Mój mąż 25 lat temu pomagał instalatorowi c.o. w naszym nowo zbudowanym
domu - gwintował wszystkie istniejące połączenia, miał dosyć, do dziś to
wspomina :-)

> Pompy obiegowe zagościły w Polsce chyba w latach 90-tych,
> a woda wcześniej jakoś krążyła w grzejnikach ;)

No nie, znacznie wcześniej - już jakieś 30-35 lat temu w duuużej szkole, w
której "rządził" mój ojciec, funkcjonowało z jego inicjatywy CO z
wymuszonym obiegiem - za duża instalacja, aby dała radę grawitacyjnie.

12. Data: 2010-06-30 17:30:09

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja sam sobie gwintowałem różne rury. Jak można gwintować trzecią narzynką,
skoro zawsze jest jedna?

13. Data: 2010-06-30 17:43:14

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 30 Jun 2010 19:30:09 +0200, Panslavista napisał(a):

> Ja sam sobie gwintowałem różne rury. Jak można gwintować trzecią narzynką,
> skoro zawsze jest jedna?

A tego to ja nie wiem - może chodziło o rozmiar :-)

14. Data: 2010-06-30 18:38:22

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A tego to ja nie wiem - może chodziło o rozmiar :-)

Zawsze jedna, chyba, że jest to gwintownica z wymiennymi nożami. Wtedy można
gwintować za trzema przejściami - zbliżając się do wymiaru. Nie da się
gwintować za jednym przejściem taka gwintownicą, gdyż po za dużymi siłami
potrzebnymi do takiego działania nie wytrzymają noże (wykruszą się) a
jaskość gwintu będzie do d...

15. Data: 2010-06-30 19:45:55

Od: "emarcin" <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> się gwintować za jednym przejściem taka gwintownicą, gdyż po za dużymi
> siłami potrzebnymi do takiego działania nie wytrzymają noże (wykruszą się)

Zgadza się gwintownica z wymiennymi nożami.
Dawało się gwintowac trzecią narzynką - tajemnica polegala na
półtorametrowej
przedłużce "rączki" gwintownicy oraz odpowiedniej technice zrywania wióra
i nie noże się wykruszały , a materiał na gwincie, co miało zaletę przy
nawijaniu pokuł ;)

Jakość gwintu przy instalacjach otwartych (poza szczelnością) nie miały
specjalnego znaczenia, a i szczelność była oceniana według kryterium
zamuli - nie zamuli.
Zresztą ja byłem tylko pomocnikiem hydraulika, a z majstrem to lepiej było
nie dyskutować - wiadomo siła fachowa.

Pozdrawiam emarcin

16. Data: 2010-06-30 20:34:51

Od: "Jackare" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "emarcin" <e...@t...pl> napisał w wiadomości

> Pompy obiegowe zagościły w Polsce chyba w latach 90-tych,
> a woda wcześniej jakoś krążyła w grzejnikach ;)

Nie.
Pompy w zależności od wielkości instalacji stosowało się już w latach 50
tych. A w dużych instalacjach, zanim zostało to zabronione stosowano
ogrzewanie parowe bezpośrednie lub parowo-wodne.
Pompy o których piszesz to pompeczki do ogrzewań etażowych lub domkowych.
--
Jackare

17. Data: 2010-07-01 01:42:54

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"emarcin" <e...@t...pl> wrote in message

> [...]
> zamuli - nie zamuli.
> Zresztą ja byłem tylko pomocnikiem hydraulika, a z majstrem to lepiej było

Partacz nie majster.

18. Data: 2010-07-01 01:47:33

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jackare" <j...@i...pl> wrote in message
> [...]
> ogrzewanie parowe bezpośrednie lub parowo-wodne.
> Pompy o których piszesz to pompeczki do ogrzewań etażowych lub domkowych.

Ogrzewanie w zasadzie jest parowe, przy odbiorcach są stosowane wymienniki
ciepła, dzięki czemu można pobierać ciepłą wodę w mieszkaniach, a nie tylko
do CO. Nie wyklucza to stosowania wody jako transportera, ale i ta jest z
wymienników. Woda z kotłów nie nadaje się do uzytku, zawiera związki
chemiczne do odkamieniania oraz inhibitory korozji.

19. Data: 2010-07-01 08:27:59

Od: "Jackare" <j...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Panslavista" <p...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> jest z wymienników. Woda z kotłów nie nadaje się do uzytku, zawiera
> związki chemiczne do odkamieniania oraz inhibitory korozji.
ale nikt nigdzie tego nie napisał że CW jest pobierana z obiegu kotła...
Z ogrzewaniem różnie bywa - rurociągu parowego zbyt daleko od ciepłowni lub
kotłowni parowej nie poprowadzisz a przy obecnych przepisach dotyczących
dozoru urządzeń wysokiegop ciśnienia może to być w ogóle mało opłacalne przy
wiekszych odległościach, także raczej wymiana ciepła para-woda następuje w
ciepłowni, magistralą transportuje się wodę i wymiana ciepła przy pdbiorcy
to woda-woda.
--
Jackare

20. Data: 2010-07-01 08:41:48

Od: "Panslavista" <p...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> para-woda następuje w ciepłowni, magistralą transportuje się wodę i
> wymiana ciepła przy pdbiorcy to woda-woda.

Ogrzewanie parowe jest mało komfortowe - temperatura grzejników w
pomieszczeniach bytowych nie może przekroczyć 60°C ze względu na przypalanie
się na ich powierzchni kurzu i związanym z tym smrodem oraz na mozliwość
poparzenia się w zetknięciu, hałas podczas pracy takiego ogrzewania. Często
jednak było stosowane tam, gdzie ogrzewanie parowe miało sens - np.
gospodarstwa ogrodnicze, pieczarkarskie i inne zakłady używające pary w
procesie produkcyjnym. W takim przypadku stosowane były bojlery - wymienniki
ciepła lokalnie np w domu rodzinnym.do co jak i cwu.

gładź na balkonie
smród ze zlewu
Filtr powietrza
Bateria z czujnikiem
kabina prysznicowa i zajawki plesni-grzyba