Choroba Edisona

1. Data: 2000-08-28 08:58:56

Temat: Choroba Edisona
Od: Bogdan Olesza <b...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Choroba Edisona - Moj lekarz postawil mi taka diagnoze, wiec ide na pare
dni do szpitala na badania.
Co to za choroba i jakie ma konsekwencje ?

Z gory dzieki.

Bogdan

2. Data: 2000-08-28 10:55:02

Temat: Re: Choroba Edisona
Od: "Oziriss" <h...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Bogdan Olesza napisał(a) w wiadomości: <3...@p...pl>...
> [...]
>dni do szpitala na badania.
>Co to za choroba i jakie ma konsekwencje ?

======================================
Masz chyba na mysli chorobe Addisona.
Ch.Addisona to bardziej po polsku przewlekla pierwotna niedoczynnosc kory
nadnerczy. Moze sie pojawiac na tle wczesniejszego urazu nadnerczy,
toczacego sie procesu autoimmunizacyjnego (wlasne p/ciala "walcza z wlasnymi
tkankami") itp.

Jako, ze kora nadnerczy nie wydziela podczas tej choroby
glikokortykosteroidow to przysadka usiluje to skompensowac wydzielajac
nadmierne ilosci hormonu ACTH. Hormon ten w warunkach fizjologicznych
pobudzilby kore nadnerczy do prawidlowego wydzielania glikokortykosteroidow.
W przypadku pierwotnej niedoczynnosci tych gruczolow (kory nadnerczy) brak
jest ujemnego sprzezenia zwrotnego pomiedzy kora nadnerczy a przysadka -
brak jest glikokortykosteroidow, ktore zahamowalyby zwrotnie wydzielanie
ACTH przez przysadke.
ACTH nie oddzialywuje na kore nadnerczy (a fizjologicznie powinien), ale
nadal jest wydzielany przez przysadke w zwiekszonych ilosciach.
ACTH jest polipeptydem i jeden koniec swojego lancucha ma podobny do
koncowki innego hormonu wydzielanego przez przysadke - MSH. Hormon MSH
(melanotropina) fizjologicznie pobudza melanocyty do magazynowania pigmentu.
Nadmiar ACTH powoduje ze zostaje on "przekierowany" oddzialywujac teraz na
melanocyty.
Ergo - objawem klinicznym ch.Addisona jest na pierwszy rzut oka
przebarwienie skory i blon sluzowych.

Przewlekla pierwotna niedoczynnosc kory nadnerczy wiaze sie ze skapym
wydzielaniem trzech grup hormonow: glikokortykosteroidow (odpowiedzalne za
gospodarke weglowodanowo-lipidowa), mineralokortykosteroidow (za bilanz Na-K
i wodny) oraz androgenow (cechy plciowe meskie).
Objawy tej choroby wiaza sie wiec z brakiem dzialania tych hormonow na
organizm. Moga wiec pojawiac sie: biegunki, wymioty, spadek cisnienia
tetniczego, oslabiona sila miesni, omdlenia, zmniejszenie masy ciala. Sa
takze inne objawy ale czysto kliniczne, ktorych szuka lekarz w wynikach
badan biochemicznych.

Nie masz co sie marwic :) chorobe ta mozna leczyc podajac pacjentowi gliko-
i mineralokortykosteroidy oraz z zewnatrz. A wiec glowa do gory. 8)

Oziriss.
UIN: 6404415
h...@p...fm

torbiel w piersi