Ciasto drożdżowe nocne - rewelacja!

1. Data: 2006-08-19 07:57:47

Temat: Ciasto drożdżowe nocne - rewelacja!
Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Od razu się przyznam, że to nie mój przepis. Podrzuciła mi go koleżanka
buszująca po forach kulinarnych, więc jeśli jest znany - to trudno - IMO
wart jest przypomnienia :-). Ciasto, jak na drożdżówkę, robi się
wyjątkowo prosto, a efekt jest powalający! Należy się zabrać za
przygotowanie ciasta wieczorem, najlepiej przed pójściem spać ;-).

SKLADNIKI:

Do miski wrzucamy:

1/2 szkl.oleju
1 szkl. mleka
1 szkl. cukru
3 całe jajka
szczypta soli
5 dkg drożdży

Następnego dnia dodajemy

1/2 kg mąki

Jak działamy:

Składniki wkładamy do miski (oprócz mąki) i zostawiamy na noc. Miskę
przykrywamy ściereczką. Należy pamiętać, aby miski nie ruszać i ciasta
nie mieszać!! (jajka lepiej dać w środek, żeby żółtka nie wyschły, bo
potem je trudno rozrobić).
Następnego dnia (najlepiej rano), gdy zauważymy na składnikach
pęcherzyki i pianę, dodajemy do michy mąkę i wyrabiamy (ja po prostu
solidnie miksuję). Ciasto jest płynne, nie odchodzi od ręki jak
klasyczne drożdżowe. Wlewamy ciasto do blachy i czekamy aż nieco
urośnie. Następnie wkładamy do zimnego piekarnika i pieczemy ok. godziny
w 170°.

Ciasto rośnie rewelacyjnie, dlatego trzeba dobrą blachę zastosować,
najlepiej tortownica 28cm (mniejsza była za mała) albo blachę
prostokątną 25x30cm. Można na wierzch zrobić kruszonkę albo dać owoce
(niezbyt mokre, bo ciasto jest pulchne i lekkie). Ja robiłam już z
malinami, z wiśniami, z jabłkami.

Życzę wszystkim udanych wypieków, w razie pytań służę dobrą radą :-).

Pozdrawiam
Ewa

2. Data: 2006-08-19 10:20:10

Temat: Re: Ciasto drożdżowe nocne - rewelacja!
Od: "Duży Miś" <d...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

> SKLADNIKI:
>
> Do miski wrzucamy:
>
> 1/2 szkl.oleju

A nie może być masło ? Np. 1/2 roztopionego i wystudzonego masła ?

Bo tak drożdżowe z olejem to jakoś mi nie podchodzi.

Pozdrawiam
Duży Miś

3. Data: 2006-08-19 11:56:18

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Duży Miś napisał(a):

> A nie może być masło ? Np. 1/2 roztopionego i wystudzonego masła ?

Nie robiłam z masłem. Trudno stwierdzić, jak się masło zachowa przez noc.

> Bo tak drożdżowe z olejem to jakoś mi nie podchodzi.

Dlaczego? W ogóle nie odczuwam żadnego dysonansu ;-).

Pozdrawiam
Ewa

4. Data: 2006-08-19 13:24:46

Od: misiczka - Lesława Aleksandra Ignaszewska <i...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> mieszać!! (jajka lepiej dać w środek, żeby żółtka nie wyschły, bo potem je

Czy tych składników się nie miesza?

pozdrawiam, Lesława Ignaszewska

--
Lepiej grzeszyć i żałować, niż żałować, że się nie grzeszyło
http://leslawa-ignaszewska.com

5. Data: 2006-08-19 13:32:21

Od: Tatiana <y...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 19 Aug 2006 15:24:46 +0200, Waćpanna lub waćpan misiczka -
Lesława Aleksandra Ignaszewska, w wiadomości
<news:ec73f1$cnm$1@news.onet.pl> zawarł, co następuje:

Nie. Porównaj: http://forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=777&w=44681
037
--
Pozdrawiam, Ti`Ana
"The girl loaded gun, went outside. No one has ever seen her again..."

6. Data: 2006-08-19 13:50:00

Od: "Bożenka" <b...@s...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

"medea" wrote in message news:ec6g9e$ii6$1@proxy.provider.pl...
> [...]
| wyjątkowo prosto, a efekt jest powalający! Należy się zabrać za
| przygotowanie ciasta wieczorem, najlepiej przed pójściem spać ;-).

Ciekawy patent... Przepis od razu skojarzyl mi się z podawanym coś chyba ok.
5 lat temu na grupie przepisem z książki "Szkola Pieczenia Ciast Dr.
Oetker", tylko ten jest nieco "biedniejszy" pod względem doboru składników -
tu mleko tam śmietanka 30%, tu olej tam masło... ilości są identyczne, no
może tam masła jest więcej (nie wiem, jaką objętość zajmuje stopiona kostka
masla)... konsystencja ciasta też jest identyczna - za co przy moim
lenistwie je bardzo lubię ;)
****************
BABKA DROZDZOWA Z RODZYNKAMI
1 opakowanie drozdzy suszonych
1 lyzeczka cukru
200 g letniej smietanki 30%
500 g maki pszennej
125 g cukru
1 opakowanie cukru waniliowego
6 kropli olejku do ciast o smaku cytrynowym
sol
75 g obranych i zmielonych migdalow
3 jajka
200 g stopionej i schlodzonej margaryny lub masla
150 g rodzynek
bulka tarta

Temperatura pieczenia:
piekarnik elektryczny: 170-200 C (nagrzac piekarnik)
plekarnik z nawiewem: 160-170 C (nie nagrzewac plekarnika)
piekarnik gazowy: pozycja 2 3 (me nagrzewac piekarmka)
Czas pieczenia: ok. 50 min

Drozdze starannie rozmieszac z 1 lyzeczka cukru i smietanka Rozczyn
pozostawic na ok 15 mm w temperaturze pokojowej. Make przesiac do miski do
ucierania, w srodku zrobic wglebienie. Z boku wsypac cukier, cukier
wanillowy, migdaly, dodac aromat, szczypte soli, jajka i tluszcz. Wyrosniete
drozdze wlozyc do wglebienia. Wyrabiac ciasto za pomoca rniksera z koncowka
do zagniatania, najpierw na najnizszych, potem na najwyzszych obrotach przez
ok. 5 min. Wyrobione ciasto przykryc i trzymac w cieplym miejscu tak dlugo
az wyraznie powiekszy swoja objetosc, Wtedy jeszcze raz zagniesc je mikserem
ustawionym na najwyzsze obroty. Rodzynki przebrac, dodac do ciasta i krotko
zagniesc mikserem ustawionym na srednie obroty. Przelozyc ciasto do
natluszczonej i wysypanej bulka tarta formy na babke (o
24 cm), postawic w cieplym miejscu, aby jeszcze raz wyroslo.
Źródło: Książka "Szkola Pieczenia Ciast Dr. Oetker"
******************
Robię te ciasto właśnie już od kilku lat, jest świetne. Składniki
"opcjonalne" czyli migdały, rodzynki, olejek zapachowy daje w zależności od
humoru czy posiadania na stanie, przeważnie też zmniejszam ilość cukru.
Formy babkowej nie posiadam, w tortownicy 24 cm wyrasta prawie "uciekając",
dlatego najlepiej go piec w formie prostokątnej. Ciasto dobrze się daje też
mrozić, co jest nie mniej cenną właściwością przy braku czasu ;)

Z doskoku...
Bożenka z Wilna :-)
słoneczna miodzio dziewczyna
Strona grupowa - http://kuchenna.host.sk

7. Data: 2006-08-19 19:08:26

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

misiczka - Lesława Aleksandra Ignaszewska napisał(a):

> Czy tych składników się nie miesza?

Nie miesza się, też byłam zaskoczona :-).

Ewa

8. Data: 2006-08-22 17:56:33

Temat: kruszonka..
Od: "Berta" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,

Ja w sprawie technicznej dot. wspomnianej kruszonki (uzywanej tez w tym
przepisie :) )
Nigdy nei robilam ciasta z kruszonka (dotychczasowe drozdzowce byly pieczone
jako babka wielkanocna), no i nie wiem kiedy sie ta kruszonke na ciasto
daje... :-/
Czy przed pieczeniem calosci czy gdzies w trakcie trezba wyjac ciasto i
posypac.... (nie przypali sie ta kruszonka jak tak od poczatku bedzie
siedziala w piecu?)

No i jeszcze ilosc... zalozmy, ze chce miec jej tak calkiem sporo na ciescie
w blaszce 30x25... wyczytalam gdzies ze na dobra kruszonke musi byc po tyle
samo wszystkiego (maki, cukru, masla), no i tak sie zastanawiam ile tego
wszystkiego wziac zeby bylo akurat...
Moze ktos pomoze? :)))

pozdrawiam
Berta

9. Data: 2006-08-22 19:15:21

Temat: Re: kruszonka..
Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Berta napisał(a):

> Czy przed pieczeniem calosci czy gdzies w trakcie trezba wyjac ciasto i
> posypac.... (nie przypali sie ta kruszonka jak tak od poczatku bedzie
> siedziala w piecu?)

Przed pieczeniem. Drożdżówki w trakcie nie można wyciągać z piekarnika,
ani nawet go otwierać, bo zrobi się zakalec.

> [...]
> samo wszystkiego (maki, cukru, masla), no i tak sie zastanawiam ile tego

Wszystkiego po tyle samo, myślę, że starczy pół kostki masła, po pół
szklanki mąki i cukru. Ja nie przepadam za kruszonką, więc wyjątkowo
rzadko ją robię, może ktoś inny Ci coś więcej podpowie :-).

Pozdrawiam
Ewa

10. Data: 2006-08-22 19:40:36

Od: "Berta" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

dzieki za odpowiedz :))

jutro zamierzam upiec tego drozdzowca z taka mala modyfikacja, ze bedzie
dzienny ;), tzn. rano wszystko do miski a wieczorem pieczenie... mam
nadzieje ze wyjdzie, bo maz juz ostrzy szyderczy usmieszek ;)

pozdrawiam
Berta

Pytanie o wode !!!
obudowa do okapu