Co się składa na szczere przeprosiny (Trudne ale może ktoś wie)

1. Data: 2006-03-28 23:07:45

Temat: Co się składa na szczere przeprosiny (Trudne ale może ktoś wie)
Od: "rafal" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witajcie,

Kilka (??) lat temu, w mediach, przy okazji składania przez jakiegoś VIPa
przeprosin za kolejną aferę, usłyszałem o elementach, które powinny się złożyć
na szczere przeprosiny. Kiedy próbuję sobie przypomnieć, to jest to mniej
więcej tak:

1. przyznać się do winy,
2. żałować tego co się zrobiło,
3. przeprosić osoby, które się skrzywdziło,
4. naprawić szkody,
5. złożyć przyrzeczenie, że popełni się ponownie złego czynu.

Pytanie i prośbę mam taką, czy ktoś jest w stanie podać autora oraz źródło z
którego pochodzi ta koncepcja? (Bo kogoś wymieniano przy tamtej okazji) A po
drugie, czy wymieniłem z pamięci wszystko i we właściwej kolejności, czy
powinno być inaczej?

Pozdrawiam,
Rafał

2. Data: 2006-03-28 23:12:56

Od: Arek <a...@e...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik rafal napisał:
[..]
> drugie, czy wymieniłem z pamięci wszystko i we właściwej kolejności, czy
> powinno być inaczej?

Pytasz się o prawny aspekt czy religijny ?

1. Żal za winy (grzechy)
2. Wyznanie win (grzechów)
3. Szczera chęć poprawy.
4. Pokuta

Zadośćuczynienie jest li tylko opcją.

Natomiast w prawie jest dobrowolne poddanie się karze.
1. Przyznanie do winy.
2. Zgoda na karę.

pozdrawiam
Arek

--
www.eteria.net

3. Data: 2006-03-29 21:12:39

Temat: Re: Co się składa na szczere przeprosiny (Trudne ale może ktoś w
Od: "Rafał" <r...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Arek <a...@e...net> napisał(a):

> Pytasz się o prawny aspekt czy religijny ?
>
> 1. Żal za winy (grzechy)
> 2. Wyznanie win (grzechów)
> 3. Szczera chęć poprawy.
> 4. Pokuta
>
> Zadośćuczynienie jest li tylko opcją.
>

> Natomiast w prawie jest dobrowolne poddanie się karze.
> 1. Przyznanie do winy.
> 2. Zgoda na karę.
>
> pozdrawiam
> Arek

Dzięki, to co napisałeś jest b. interesujące i pożyteczne, ale chodzi mi o
ściślejsze ujęcie, mianowicie o autora, na którego się powoływano, a który w
punktach podobnych do wymienionych przeze mnie określił, na podstawie jakiego
postępowania przeprosiny można uznać za szczere, nie budzące wątpliwości co do
intencji tego, który przeprasza. Byłby to aspekt, powiedzmy w uproszczeniu
psychologiczny, czy może filozoficzny, ale w praktycznym sensie.

Rafał

4. Data: 2006-03-31 22:58:24

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

rafal:
> Pytanie i prośbę mam taką, czy ktoś jest w stanie podać
> autora oraz źródło z którego pochodzi ta koncepcja?

Stawialbym na Pieronka (albo Glempa). ;)

--
Czarek

5. Data: 2006-04-01 14:07:32

Od: "Rafał" <r...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

cbnet <c...@n...pl> napisał(a):

> Stawialbym na Pieronka (albo Glempa). ;)

Chodzi o kogoś innego na pewno. Źródło nie było związane z Kościołem.
Przypomnę, koncepcja pojawiła się w mediach, (TV?) przy okazji jakiegoś
polityka, przepraszającego za jakiś, hm... powiedzmy błąd. Dziennikarz
komentując i poddając szczerość przeprosin w wątpliwość powołał się na kogoś
(na pewno nie na Pieronka, ani na Glempa), tylko na psychologa? filozofa?,
który w punktach opisał jakie przeprosiny można uznać za autentyczne. To jest
w sumie zdroworozsądkowe, ale też zależy mi na powołaniu się na źródło i
sprawdzeniu czy cytuję dokładnie:
1 Czuć się winnym,
2 Przynać się do przewinienia,
3 Przeprosić skrzywdzoną osobę,
4 Naprawić wyrządzoną krzywdę,
5 Przyrzec, że ponownie się nie tego nie zrobi.
Tyle, jeśli wiernie zapamiętałem
Prośba ta sama jak na początku - autor, źródło. Proszę.
Rafał

Wielcy ludzie
Stanisław Lem
Kanon i kreatywnosc
Adam, Ewa i grzech
Chodzi o... gonienie króliczka! Było Re: O co tu chodzi?