Cyklamenowy "skrętek"

1. Data: 2004-11-18 13:44:50

Temat: Cyklamenowy "skrętek"
Od: "Kronopio" <c...@g...katowice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Obserwuję go sobie od pewnego czasu, a to głównie z powodu nasionek które
chciałam zebrać.
Nasiona zostaną tam gdzie są , skrętek okazuje się być sprytniejszy niż
myślałam i schował się na zimę głęboko pod liście , widać wie co robi :-)
Ciekawa jestem , czy z tych nasion coś wyrośnie ?

Zdjęcia skrętka :
http://cronopio.geocad.katowice.pl/images/DSC00800.J
PG
http://cronopio.geocad.katowice.pl/images/DSC00800.J
PG

Pozdrawiam zadziwiona sprytem roślin
Teresa

2. Data: 2004-11-18 14:00:14

Temat: Re: Cyklamenowy "skrętek"
Od: "Zbigniew Mazur" <f...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Teresa napisała:

> Zdjęcia skrętka :
> [...]

A ja podziwiam umiejętności fotografowania zbliżeń roślin.
Na zdjęciach wyraźnie widać, że roślina nie musi kwitnąć,
aby sie nią zachwycać.
Cyklameny mają przepiękne liście, a jak do tego pojawi się jeszcze taki
skrętek, to już pełnia szczęścia... :-)

> Nasiona zostaną tam gdzie są ,(...)

Może jednak zebrać je i wysiać do innej doniczki?

Pozdrawiam w zachwycie, :-)
Zbyszek

3. Data: 2004-11-18 14:28:19

Od: "Sebo999" <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbigniew Mazur" <f...@t...pl> napisał w
wiadomości news:5b3d.000001a8.419caaed@newsgate.onet.pl...

> Może jednak zebrać je i wysiać do innej doniczki?

Najlepiej je zostawic az do wyschniecia na "skretku" - beda napewno dojrzale

W zeszlym roku probowalem wychodowac z nasion male cyklameny. 99% nasion
skielkowalo i wypuscilo po jednym malym listku z malutka bulwa (kuleczka)
przy korzeniu. Niestety w ciagu kilku nastepnych tygodni wszystkie pokolei
padaly - zaden z nich nie puscil drugiego listka.
Moze ktos wie w czym tkwi problem?
pzdr
Sebo999

4. Data: 2004-11-18 15:12:33

Od: "Dirko" <d...@5...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:cnibhi$ae5$1@news.onet.pl Sebo999 <s...@o...pl>
napisał(a):

> [...]
> tygodni wszystkie pokolei padaly - zaden z nich nie puscil drugiego
> listka. Moze ktos wie w czym tkwi problem?

Hejka. Pewnie to zgorzel siewek. Może podłoże nie było sterylne.
:-(
Pozdrawiam minorowo Ja...cki

5. Data: 2004-11-18 17:17:20

Od: "Kronopio" <c...@g...katowice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Sebo999" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> przy korzeniu. Niestety w ciagu kilku nastepnych tygodni wszystkie pokolei
> padaly - zaden z nich nie puscil drugiego listka.

W książce "Uprawa roślin ozdobnych " na temat rozmnażania jest malutko.
Ale napisano , że bulwki powinny być przykryte centymetrową warstwą ziemi.
Może Ci się ta wiadomość przyda.

Pozdrawiam
Teresa

6. Data: 2004-11-18 17:28:07

Od: "Kronopio" <c...@g...katowice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zbigniew Mazur" <f...@t...pl> napisał w
wiadomości news:5b3d.000001a8.419caaed@newsgate.onet.pl...

> A ja podziwiam umiejętności fotografowania zbliżeń roślin.

:-))))

> Na zdjęciach wyraźnie widać, że roślina nie musi kwitnąć,
> aby sie nią zachwycać.
> Cyklameny mają przepiękne liście, a jak do tego pojawi się jeszcze taki
> skrętek, to już pełnia szczęścia... :-)

Ja jestem ciekawa ilu różnych szczegółów nie zauważam.
Taki skrętek zachęca do obserwacji roślin ,nie tylko wtedy kiedy są
najbardziej rzucające się w oczy.

> Może jednak zebrać je i wysiać do innej doniczki?

Okryję go na zimę i zobaczymy co będzie.
Rośnie w ciepłym kąciku , może będą małe cyklamenki :-)

Teraz będę polować na "Albę" , skoro ten rośnie drugi sezon.
Dwa razy przedtem próbowałam utrzymac cyklameny i dopiero temu miejsce się
spodobało.

Pozdrawiam
Teresa

7. Data: 2004-11-18 17:36:28

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Ale napisano , że bulwki powinny być przykryte centymetrową warstwą ziemi.

Oraz to,że z nasionka wyrasta tylko jeden liścień
powstały w rezultacie bardzo wczesnego zrośnięcia
pierwotnie rozwijających się dwóch liścieni. Jest to
tzw. jednoliścienność pozorna (pseudomonokotyledonia).
U Cyklamen'a stanowi liść asymilacyjny i jest bardziej
długowieczny niż zazwyczaj liścienie. Potrafi wytworzyć
tyle asymilatów, że już w stadium kiełkowania może
rozpocząć gromadzenie substancji zapasowych w hypokotylu,
który przekształca się w organ bulwiasty lub tarczowaty,
częściowo tylko zagłębiony w podłożu.

Pozdrawia boletus

8. Data: 2004-11-18 17:45:17

Od: "Zielka" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>       rozpocząć gromadzenie substancji zapasowych w hypokotylu,
>       który przekształca się w organ bulwiasty lub tarczowaty,

I wszystko jasne :))))

Pozdrawiam, Krystyna

9. Data: 2004-11-18 17:59:29

Od: "Katarzyna Tkaczyk" <k...@e...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Kronopio" <c...@g...katowice.pl> napisał w wiadomości

> [...]
>
> Teraz będę polować na "Albę" , skoro ten rośnie drugi sezon.
> Dwa razy przedtem próbowałam utrzymac cyklameny i dopiero temu miejsce

Ufff...ja juz chyba 5 razy podchodziłam do cyklamenów. Jeden sezon i koniec,
tylko C. coum wytrzymał u mnie dwa sezony i na trzeci wyziął ducha, ale
nasion nie zawiązał. Teraz wiem, że trzeba dawać drenaż, tylko na razie nie
mam pod co, ale z drugiej strony jak one się same sieją i tworzą łany, tak
przynajmiej wyczytałam w literaturze, to przeciez te samosiewki drenażu nie
mają więc nie wiem o co tym cyklamenom chodzi :)

Pozdrawiam
Kaśka

10. Data: 2004-11-18 19:06:03

Od: "skryba ogrodowy" <z...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Zielka" <z...@o...pl> napisał w wiadomości

> I wszystko jasne :))))
>
> Pozdrawiam, Krystyna

Jednego tylko nie wyjaśniono. Dlaczego siewki padły. A to dla Sebo999 byłaby
chyba podpowiedź najistotniejsza.

Pozdrawiam merytorycznie
skryba

Nerium oleander