Czy ktos zna prawne zasady grodzenia własnej posesji?

1. Data: 2007-05-15 09:43:44

Temat: Czy ktos zna prawne zasady grodzenia własnej posesji?
Od: Wąski <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam grupowiczów,

Chodzi mi o ustawowe ewentualne podparcia kto i którą stronę grodzi.
Mam po prostu sąsiada debila, który nie chce się ogrodzić mimo, że jest
to z jednej strony jego tył działki, a moja lewa strona, a z drugiej
strony tył innej jego działki, a moja prawa strona.

Może ktoś pomóc?
Prosiłbym o konstruktywne podpowiedzi.

Waskidiver.

2. Data: 2007-05-15 10:00:52

Od: "gdaMa" <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Pewnego wiosennego dnia, *Wąski* wyszczebiotał(a):
> [...]
> jest to z jednej strony jego tył działki, a moja lewa strona, a z
> drugiej strony tył innej jego działki, a moja prawa strona.

Jak nie chce nie musi.
Jak ty się chcesz ogrodzić to albo ustalasz z nim, że możesz grodzić w
granicy (na swój koszt) albo grodzisz po swojej stronie zostawiając pasek na
konserwację ogrodzenia.

--
Pozdrawiam *gdaMa* (Magda)

3. Data: 2007-05-15 10:34:38

Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Wąski <w...@p...onet.pl> writes:

> [...]
> jest to z jednej strony jego tył działki, a moja lewa strona, a z
> drugiej strony tył innej jego działki, a moja prawa strona.

Nie ma żadnego nakazu budowania ogrodzenia z żadnej strony.

Albo się dogadaj z sąsiadem i zbudujcie płot wspólny dokładnie w
linii granicy, albo zbuduj własny odsunięty 30 cm w twoją stronę.

I tyle.

MJ

4. Data: 2007-05-16 08:51:37

Od: Damian <d...@u...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

Wąski pisze:
> [...]
> to z jednej strony jego tył działki, a moja lewa strona, a z drugiej
> strony tył innej jego działki, a moja prawa strona.

To ty jesteś debilem jeżeli tak uważasz.
Nie ma obowiązku budowy ogrodzenia z żadnej strony. Jest tylko dobra wola.
Natomiast jest obowiązek wspólnego ponoszenie kosztów utrzymywania.

> Może ktoś pomóc?
> Prosiłbym o konstruktywne podpowiedzi.

Proszę, oto konkrety:

USTAWA
z dnia 7 lipca 1994 r.

Prawo budowlane

( Dz. U. Nr 106 poz.1126 z 2000 roku z późniejszymi zmianami -- w tym
zmiany wprowadzone w dniu 11.07.2003) (tekst jednolity)

Art. 30. 1. Zgłoszenia właściwemu organowi wymaga:
3) budowa ogrodzeń od strony dróg, ulic, placów, torów kolejowych i
innych miejsc publicznych oraz ogrodzeń o wysokości powyżej 2,20 m

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
usytuowanie.
(Dz. U. Nr 75, poz. 690 z póź. zm. z dnia 15 czerwca 2002 r.)
tekst jednolity - aktualizacja z dn.27.05.2004

Rozdział 9
Ogrodzenia

& 41. 1. Ogrodzenie nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa
ludzi i zwierząt.
2. Umieszczanie na ogrodzeniach, na wysokości mniejszej niż 1,8 m, ostro
zakończonych elementów, drutu kolczastego, tłuczonego szkła oraz innych
podobnych wyrobów i materiałów jest zabronione.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą ogrodzeń wewnętrznych w zakładach
karnych i aresztach śledczych.
& 42. 1. Bramy i furtki w ogrodzeniu nie mogą otwierać się na zewnątrz
działki.
2. Furtki w ogrodzeniu przy budynkach mieszkalnych wielorodzinnych i
budynkach użyteczności publicznej nie mogą utrudniać dostępu do nich
osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach inwalidzkich.
& 43. Szerokość bramy powinna wynosić w świetle co najmniej 2,4 m, a w
przypadku zastosowania furtki jej szerokość powinna być nie mniejsza niż
0,9 m, przy czym na drodze pożarowej szerokości te regulują przepisy
odrębne dotyczące ochrony przeciwpożarowej.

USTAWA z dnia 23 kwietnia 1964 r.

KODEKS CYWILNY

(Dz. U. z dnia 18 maja 1964 r.)

DZIAŁ II. TREŚĆ I WYKONYWANIE WŁASNOŚCI

Art. 144. Właściciel nieruchomości powinien przy wykonywaniu swego prawa
powstrzymywać się od działań, które by zakłócały korzystanie z
nieruchomości sąsiednich ponad przeciętną miarę, wynikającą ze
społeczno-gospodarczego przeznaczenia nieruchomości i stosunków miejscowych.

Art. 147. Właścicielowi nie wolno dokonywać robót ziemnych w taki
sposób, żeby to groziło nieruchomościom sąsiednim utratą oparcia.

Art. 151. Jeżeli przy wznoszeniu budynku lub innego urządzenia
przekroczono bez winy umyślnej granice sąsiedniego gruntu, właściciel
tego gruntu nie może żądać przywrócenia stanu poprzedniego, chyba że bez
nie uzasadnionej zwłoki sprzeciwił się przekroczeniu granicy albo że
grozi mu niewspółmiernie wielka szkoda. Może on żądać albo stosownego
wynagrodzenia w zamian za ustanowienie odpowiedniej służebności
gruntowej, albo wykupienia zajętej części gruntu, jak również tej
części, która na skutek budowy straciła dla niego znaczenie gospodarcze.

Art. 152. Właściciele gruntów sąsiadujących obowiązani są do
współdziałania przy rozgraniczeniu gruntów oraz przy utrzymywaniu
stałych znaków granicznych; koszty rozgraniczenia oraz koszty urządzenia
i utrzymywania stałych znaków granicznych ponoszą po połowie.

Art. 154. & 1. Domniemywa się, że mury, płoty, miedze, rowy i inne
urządzenia podobne, znajdujące się na granicy gruntów sąsiadujących,
służą do wspólnego użytku sąsiadów. To samo dotyczy drzew i krzewów na
granicy.
& 2. Korzystający z wymienionych urządzeń obowiązani są ponosić wspólnie
koszty ich utrzymania.
--
Damian

5. Data: 2007-05-16 08:53:44

Od: Damian <d...@u...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

Michal Jankowski pisze:
> Albo się dogadaj z sąsiadem i zbudujcie płot wspólny dokładnie w
> linii granicy, albo zbuduj własny odsunięty 30 cm w twoją stronę.

Dlaczego 30 cm? Nie ma takich przepisów, może być w ostrej granicy,
czyli 0cm (o ile jest się pewnym tej granicy). Sąsiedzi mają wspólnie
ponosić koszty konserwacji, więc muszą wpuścić na swój teren w celu
konserwacji ogrodzenia z drugiej strony.

--
Damian

6. Data: 2007-05-16 09:23:17

Od: " 666" <j...@w...eu> szukaj wiadomości tego autora

Musza to dopiero po uprawomocnionym orzeczeniu sądu, w obecności komornika i asyście
policji...
JaC

7. Data: 2007-05-16 11:46:05

Od: Wąski <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> To ty jesteś debilem jeżeli tak uważasz.

Debilem jest z racji tej że jest moim sąsiadem i stwarza szereg innych
problemów. Kwestie płotu sam wymaga ode mnie i jest to jeden z wielu
problemów jakie sobie stwarza ten osioł, wiec szukam obrony. Nie
wyciągaj zbyt daleko idących wniosków na podstawie moich stwierdzeń.

Za resztę przytoczonych artykułów bardzo dziękuję. Powiedziały mi
wszystko co mogę jemu powiedzieć.

Dzięki za pomoc

8. Data: 2007-06-12 12:39:16

Od: "Huckleberry" <n...@p...onetonet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Wąski" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> z jednej strony jego tył działki, a moja lewa strona, a z drugiej strony
> tył innej jego działki, a moja prawa strona.

Dlaczego zaraz nazywasz go debilem? Może nie ma pieniędzy? Zaproponuj, że ty
zapłacisz za 100%.

9. Data: 2007-06-12 12:42:13

Od: "ianus" <U...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Huckleberry" <n...@p...onetonet.pl> napisał w wiadomości

> Dlaczego zaraz nazywasz go debilem?

Próbował się spoufalić... Znaleźć bratnią duszę...

JS

Golarka damska, elektryczna
strona o wnetrzach
wygodna kanapa rozkladana z IKEA
BORAT - :D - OFF TOPIC TOTALNIE - DVD :) BORAT - :D - OFF TOPIC TOTALNIE
Rolety