Deren w cieplych krajach

1. Data: 2002-10-14 14:42:10

Temat: Deren w cieplych krajach
Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

Niektorzy juz wiedza, jak zarazliwe bywa moje molestowanie dereniowe. Ot i
pewien moj kolega mieszkajacy tam gdzie kawa rosnie, zapytuje sie o ta
nieznana rosline. Poslalbym pestek - niech sobie chlop posieje - a nuz cos
wyrosnie. Pytanie do uczonych i znawcow tematu, czy to mozliwe? Czy zna ktos
z Was przypadek, ze roslina z zimnych krajow bedzie rosnac i owocowac w
cieplych? Czy tez bedzie jej zimy brakowac?

Irek kochany

2. Data: 2002-10-14 16:34:36

Temat: Re: Deren w cieplych krajach
Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> z Was przypadek, ze roslina z zimnych krajow bedzie rosnac i owocowac w
> cieplych? Czy tez bedzie jej zimy brakowac?

Deren to roslina klimatu umiarkowanego i z tego co wiem, raczej jest
zawlóczany w rejony zimne. A strefy sa takie:
1) strefa ciepla umiarkowana (oceaniczna),
2) strefa umiarkowana typowa (nemoralna),
3) strefa umiarkowana sucha (kontynentalna),
4) strefa umiarkowana chlodna (borealna);
[3 i 4 to chyba? nasze w PL]
Szkoda, ze nie piszesz gdzie ta kawa rosnie, bo sa kraje gdzie kawa rosnie
i zima tez wystepuje.
;-)
--
Pozdr. Jerzy Nowak
PS

3. Data: 2002-10-14 16:49:36

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> wrote in message

> [...]
> 2) strefa umiarkowana typowa (nemoralna),
> 3) strefa umiarkowana sucha (kontynentalna),
> 4) strefa umiarkowana chlodna (borealna);

Ciekawe, a w szkole uczą (uczyli?), że mamy klimat przejściowy między
morskim a kontynentalnym:)
Strefa 6 dla większości Polski. Poza rogiem północno-wschodnim naturalnie i
okolicami podgórskimi.

Jadłam kiedyś jabłka w tropiku i zupełnie mi nie smakowały. Ale
eksperymentować pewnie z dereniem warto (choć wymaga stratyfikacji do
kiełkowania nasion).
Pozdrawiam, Basia.

4. Data: 2002-10-14 17:01:34

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ciekawe, a w szkole uczą (uczyli?), że mamy klimat przejściowy między
> morskim a kontynentalnym:)

Ale masz dobrą pamięć ;-)
Ja czasami zaglądam do podręczników syna i no może na tym zakonczę swoją
wypowiedź.
;-)))

> Strefa 6 dla większości Polski. Poza rogiem północno-wschodnim
naturalnie i
> okolicami podgórskimi.

Jest ich troche więcej tak naprawdę.

> Jadłam kiedyś jabłka w tropiku i zupełnie mi nie smakowały. Ale
> eksperymentować pewnie z dereniem warto (choć wymaga stratyfikacji do
> kiełkowania nasion).

O i to jest najważniejsze. Ale poszukałbym tych dereni bardziej
"południowych".

5. Data: 2002-10-14 17:34:37

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Jerzy" <0...@m...pl> wrote in message

> Ale masz dobrą pamięć ;-)
> Ja czasami zaglądam do podręczników syna i no może na tym zakonczę swoją
> wypowiedź.
> ;-)))

Poważnie, uczą czegoś innego?

> naturalnie i
> Jest ich troche więcej tak naprawdę.

Oczywiście - chyba kiedyś dyskutowaliśmy już na ten temat.

> O i to jest najważniejsze. Ale poszukałbym tych dereni bardziej
> "południowych".

O! A czy poza Cornus mas któryś z tych dereni ma jadalne owoce (o dereniówce
i konfiturach nie wspominając)?

A propos, natrafiłam na przepis, jak na Ukrainie się konserwuje owoce
derenia: układa się cienką warstwą na jeden dzień, by nieco przywiędły, a
potem zalewa solanką. Smakują ponoć jak oliwki. Brzmi interesująco, ktoś
próbował?

Pozdrawiam, Basia.

6. Data: 2002-10-14 18:27:30

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"Basia Kulesz" <b...@i...pl> schrieb im Newsbeitrag

> O! A czy poza Cornus mas któryś z tych dereni ma jadalne owoce (o
dereniówce
> i konfiturach nie wspominając)?

C. kousa i C.officinalis a Indianie uzywali tez C.florida czy jakos tak.

> [...]
> potem zalewa solanką. Smakują ponoć jak oliwki. Brzmi interesująco, ktoś

Tez o tym slyszalem a raczej czytalem u Cwierczakowiczowej.

> Pozdrawiam, Basia.

Irek kochany

7. Data: 2002-10-14 18:30:33

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> [3 i 4 to chyba? nasze w PL]
> Szkoda, ze nie piszesz gdzie ta kawa rosnie, bo sa kraje gdzie kawa rosnie
To Brazylia i raczej ta cieplejsza.
> --
> Pozdr. Jerzy Nowak
> PS
> Spróbowac warto.

No to wysle z ksiazka, niech sie cieszy i tradycje podtrzymuje. Dzieki za
slowa nadziei.

Irek kochany

8. Data: 2002-10-14 19:06:52

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Basia Kulesz" <b...@i...pl> writes:

> O! A czy poza Cornus mas któryś z tych dereni ma jadalne owoce (o
> dereniówce i konfiturach nie wspominając)?

C. officinalis czyli dereń japoński, C. kousa

Nie, ale nie zawadzi kiedyś.

Pozdrawiam,
Grzesiek
--
Tak chudą była panienka z Wikliszek,
że na jej widok brał ludzi skręt kiszek.

9. Data: 2002-10-14 19:23:03

Od: Grzegorz Sapijaszko <g...@s...net> szukaj wiadomości tego autora

"Irek Zablocki" <i...@w...de> writes:

> To Brazylia i raczej ta cieplejsza.

Naturalne stanowiska występowania to w Europie środkowej i południowej
i zachodniej Azji -- więc klimat strefy umiarkowanej. Choć, może,
może, on lubi słoneczne i wilgotne stanowiska.

Pozdrawiam,
Grzesiek

PS. Dwa dla Ciebie stoją i czekają.
--
Osadnik w stanie Parana
Rżnął wśród pampasów barana.

10. Data: 2002-10-14 21:38:48

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Poważnie, uczą czegoś innego?

Masz zaległości?

> Oczywiście - chyba kiedyś dyskutowaliśmy już na ten temat.

I dlatego nie wracam do tego. Wiadomo gdzie co jest schowane.

> O! A czy poza Cornus mas któryś z tych dereni ma jadalne owoce
> (o dereniówce i konfiturach nie wspominając)?

Pewnie tak, niby czemu nie? A dlaczego Irek tak je zbiera?

> [...]
> derenia: układa się cienką warstwą na jeden dzień, by nieco przywiędły,
> potem zalewa solanką. Smakują ponoć jak oliwki. Brzmi interesująco, ktoś

[To może być ciekawe i smaczne, ale jak drylować? Lub nie?]

No tak, tyle, że powiedz którego derenia?
Może Wojtek P. coś podpowie?
--
Pozdr. Jerzy Nowak

"Learn the rules. Then break some."