Dzdzownice kalifornijskie - podloze

1. Data: 2004-08-03 20:33:27

Temat: Dzdzownice kalifornijskie - podloze
Od: l...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Witam!

Czy wie ktos w jaki sposob przygotowac pojemnik dla dzdzownic ? Narazie
zbudowalem skrzynke drewniana o wymiarach (sz x dl x wys) 60x90x40 cm. Zamierzam
jeszcze podzielic ta skrzynke na 2 komory jakas siatka albo czyms podobnym.
Sadze ze co do samego pojemnika to jest ok ale zastanawiam sie caly czas czym
wypelnic pojemnik ? Gazetami wymieszanymi z odpadkami organicznymi ? Samymi
odpadkami org. ?
Wystarczy ze gazety beda mokre czy mam je np potrzymac w wodzie przez pare dni
zeby zaczely sie rozpadac ?

Jakies rady dla poczatkujacego hodowcy ? :)

Borys

2. Data: 2004-08-03 20:53:27

Temat: Re: Dzdzownice kalifornijskie - podloze
Od: "Dziadek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik wrote:
> [...]
> pare dni zeby zaczely sie rozpadac ?
>
> Jakies rady dla poczatkujacego hodowcy ? :)

Wymiary skrzynki, szczególnie długość zależy tylko od wielkości planowanej
hodowli. Drewno nie jest najlepszym wyjściem, wystarczyła by "skrzynka" z
siatki drucianej ocynkowanej co da dżdżownicom więcej swobody, bardziej
naturalne środowisko, możliwość podsiąkania wody z dołu, możliwość
"ucieczki" przed złym materiałem organicznym, itd itp. Na dno faktycznie
daje się gazety, mogą być suche, potem materiał organiczny i to się po
prostu podlewa a wówczas i papier zwilgotnieje. Na pewno zbyt dużo porad nie
można tu udzielić ale ukierunkuj pytania( ograniczając w ten sposób) do
interesujących Cię szczegółów. Możesz też pisać na priv.
--
Pozdrawiam ciepło
Dziadek

3. Data: 2004-08-03 20:54:00

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wystarczy ze gazety beda mokre czy mam je np potrzymac w wodzie przez pare
dni
> zeby zaczely sie rozpadac ?

Wystarczy aby gazety były mokre.Całe podłoże musi cały czas być
wilgotne,bo suchego nie jedzą.Zrób przykrywę,aby rośliny które wrzucisz
szybko zaczęły gnić,bo zielonego też nie jedzą.Papiery muszą być luźno
ułożone,przełożone roślinami.Uważaj,aby nie wszedł kret lub myszy,
bo zjedzą wszystkie robale.Przedziału narazie nie rób,dopiero jak
ich będzie bardzo dużo i zechcesz przesadzić je do innego podłoża.
Wtedy podzielisz ,a one przejdą do nowego jedzenia.
Mirzan>

4. Data: 2004-08-05 12:28:37

Od: l...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> można tu udzielić ale ukierunkuj pytania( ograniczając w ten sposób) do
> interesujących Cię szczegółów. Możesz też pisać na priv.

Zrobilem tak : na dno potargane gazety, na to zawartosc kompostownika z ogrodu
(tj. rozlozone gruszki, trawa, chwasty itp). Robaczki na ten kompost i calosc
przykrylem mokrymi gazetami. Bylo to wczoraj. Dzisiaj do nich zagladalem i wciaz
siedza w podlozu w ktorym je dostalem. Nie powinny one sie rozejsc po calym
komposcie ? Moze maja za sucho ? Jak czesto i w jakiej ilosc nelezy je podlewac?

Borys

5. Data: 2004-08-08 07:51:58

Od: l...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> interesujących Cię szczegółów. Możesz też pisać na priv.
> --
> Pozdrawiam ciepło
> Dziadek

Probowalem pisac do Ciebie na priv ale serwer odbija maila z powodu
nieprawidlowego adresu.
Mam jeszcze kilka pytan :

[...]
Trzymam je w piwnicy ale domownicy zaczynaja sie denerwowac z powodu wilgoci
ktora panuje w piwnicy, wiec chcialbym przeniesc cala hodowle do ogrodka. Jak
dobrac odpowiednie miejsce ? Jak zabezpieczyc robaczki
przed zamarznieciem zima ?

Borys

6. Data: 2004-08-08 07:54:00

Od: l...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ich będzie bardzo dużo i zechcesz przesadzić je do innego podłoża.
> Wtedy podzielisz ,a one przejdą do nowego jedzenia.

Dziekuje za odpowiedz.

7. Data: 2004-08-08 10:39:34

Od: "Miłka" <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> Probowalem pisac do Ciebie na priv ale serwer odbija maila z powodu
> nieprawidlowego adresu.
>
> Borys

Oj, ta zmora wszystkich prześladuje ...

Serdecznie Miłka

8. Data: 2004-08-08 12:26:22

Od: "mirzan" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> ktora panuje w piwnicy, wiec chcialbym przeniesc cala hodowle do ogrodka. Jak
> dobrac odpowiednie miejsce ? Jak zabezpieczyc robaczki

Skrzynię wynieś do ogrodu i postaw w cieniu.Przykryj aby nie
wysychało ,podlewaj co kilka dni.
Na zimę możesz okryć,ale nie koniecznie.Zimą one wchodzą głębiej
do ziemi,jak ociepli się wracają.nie rozłażą się tak jak krajowe.
Jak masz możliwość zdobyć obornik,możesz im dać.
Mirzan

9. Data: 2004-08-08 12:37:25

Od: "Dziadek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik wrote:
> Probowalem pisac do Ciebie na priv ale serwer odbija maila z powodu
> nieprawidlowego adresu.

A to dziwne, wszystko mam w porządku, nie mam nic do wycięcia w adresie -
wystarczy dać "odpowiedz nadawcy" i dochodzi wszystko co chcę i czego nie
chcę (tego ostatniego jest ostatnio strasznie dużo). Podam Ci teraz 2 adresy
i próbuj na oba bo jednak temat obszerny i na grupie może nie wypada. Te
adresy to:
d...@p...onet.pl
v...@b...msk.pl

> [...]
> dostalem. Nie powinny one sie rozejsc po calym komposcie ? Moze maja
> za sucho ? Jak czesto i w jakiej ilosc nelezy je podlewac?

Powinny się rozejść, skoro tego nie robią to znaczy że materiał organiczny -
ich pokarm, nie odpowiada im a być może i szkodzi. Chodzi tu zarówno o
stopień rozłożenia masy organicznej jak i o kwasowość. Zbyt kwaśny materiał
trzeba wapnować wapnem węglanowym. Materiał powinien być w zasadzie
rozłożony a nie świeży bo tylko taki mogą wykorzystywać (rozlożony).

> [...]
ktora panuje w piwnicy, wiec chcialbym przeniesc cala hodowle do
ogrodka. Jak dobrac odpowiednie miejsce ? Jak zabezpieczyc robaczki

Śmiało przenoś do ogródka pamiętając by umieścić "łoże" w cieniu, podlewać
codziennie i zabezpieczyć przed kretami .
Zimą dżdżownice radzą sobie jak pszczoły - zbijają się w kulę i to wystarcza
( to tak z grubsza o co pytałeś, wal dalej jak coś w tym temacie dalej Cię
interesuje.)

--
Pozdrawiam ciepło
Dziadek

10. Data: 2004-08-08 12:50:48

Od: Marta Góra <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Dziadek napisał:

> Zimą dżdżownice radzą sobie jak pszczoły - zbijają się w kulę i to wystarcza
> ( to tak z grubsza o co pytałeś, wal dalej jak coś w tym temacie dalej Cię
> interesuje.)

Czy to znaczy, ze kalifornijskie przeżyją naszą zimę na
zewnątrz?

Pozdrawiam
Marta

a pod ziemią...