Euceryna i lekobaza

1. Data: 2004-06-17 14:16:23

Temat: Euceryna i lekobaza
Od: "Bartek" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy euceryna i lekobaza są preparatami receputurowymi? Dlaczego wg
najnowszego spisu nie są. Jak w związku z tym realizujecie recepty z tymi
składnikami? Na 100%?

2. Data: 2004-06-17 14:42:00

Temat: Re: Euceryna i lekobaza
Od: "justy" <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

ja nie mam receptury, więc nie mam dylematu.
ale problem był poruszony na liście dyskusyjnej listy.pharmacy.pl
kopiuję stamtąd za mgr farm Witold Jucha czyli WuJot:

Opinia na temat kategorii dostępności produktów leczniczych.
I.

Treść art. 23 ust. 3 ustawy Prawo farmaceutyczne daje tylko delegację do
wydania rozporządzenia określającego kategorie dostępności, kryteria
zaliczania produktu leczniczego do poszczególnych kategorii, uwzględniając w
szczególności bezpieczeństwo stosowania.

Należy zatem przeczytać treść całego artykułu 23 jak również sąsiednich i
tytuł całego rozdziału w ustawie Prawo farmaceutyczne aby wysnuć odpowiednie
wnioski czego właściwie ma służyć określenie kategorii dostępności produktów
leczniczych - li tylko bezpieczeństwu stosowania a nie kwestiom odpłatności
i uprawnień do ich ewentualnej refundacji lub nie!!!!! Temu służy cała
ustawa o powszechnym ubezpieczeniu w NFZ. Ktoś chyba myli pojęcia i zakresy
uregulowań prawnych zawartych w obydwu ustawach.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia(1)

z dnia 4 grudnia 2002 r.

w sprawie kategorii dostępności

produktów leczniczych.

Rodzaj aktu
Rozporządzenie

Data uchwalenia
2002-12-04

Data ogłoszenia
2002-12-12

Data wejścia w życie
2002-12-25

Publikator
DU-2002-208-1776

Akty zmieniające

Na podstawie art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo
farmaceutyczne (Dz. U. Nr 126, poz. 1381 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr
141, poz. 1181 i Nr 152, poz. 1265) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Ustala się następujące kategorie dostępności dla produktów leczniczych:

1) produkty lecznicze wydawane na receptę przepisaną przez osobę uprawnioną
do wystawiania recept:

a) produkty lecznicze wydawane na receptę, oznaczone symbolem "Rp",

b) produkty lecznicze wydawane na recepty, o których mowa w § 12
rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie recept
lekarskich (Dz. U. Nr 51, poz. 535 i Nr 121, poz. 1317), oznaczone symbolem
"Rp.w",

c) produkty lecznicze stosowane pod ścisłym nadzorem lekarza, stosowane
wyłącznie w lecznictwie zamkniętym, oznaczone symbolem "Lz";

2) produkty lecznicze wydawane bez recepty.

§ 2.

1. Produkt leczniczy zalicza się do kategorii dostępności, o której mowa w §
1 pkt 1 lit. a, z zastrzeżeniem ust. 2, w przypadku gdy:

1) może stanowić bezpośrednie lub pośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia
ludzkiego, nawet wówczas, gdy jest stosowany prawidłowo bez nadzoru
medycznego lub

2) może być często stosowany nieprawidłowo, czego wynikiem może być
bezpośrednie lub pośrednie zagrożenie zdrowia ludzkiego, lub

3) zawiera substancje, których działanie lub niepożądane działania wymagają
dalszych badań, lub

4) jest przepisywany przez lekarzy do podawania pozajelitowego.

2. Produkt leczniczy homeopatyczny, o którym mowa w art. 21 ustawy z dnia 6
września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, zalicza się do kategorii
dostępności, o której mowa w § 1 pkt 1 lit. a, w przypadku gdy:

1) zawiera substancje silnie działające lub bardzo silnie działające, od
roztworów macierzystych do stopnia ósme rozcieńczenie dziesiętne lub czwarte
rozcieńczenie setne;

2) występuje w stopniu rozcieńczenia wyższym od stopnia rozcieńczenia
piętnaste rozcieńczenie dziesiętne lub piętnaste rozcieńczenie setne i
Korsakova;

3) występuje w stopniu rozcieńczenia pięćdziesięciotysięcznego i Korsakova.

§ 3.

Produkt lecznicy zalicza się do kategorii dostępności, o której mowa w § 1
pkt 1 lit. b, w przypadku gdy:

1) zawiera, w ilości niepodlegającej wyłączeniu, substancję zaklasyfikowaną
jako środek odurzający lub substancję psychotropową lub

2) stosowany niewłaściwe może stwarzać znaczne ryzyko wystąpienia jego
nadużywania, prowadzące do uzależnienia, albo niewłaściwego stosowania do
nielegalnych celów, lub

3) zawiera nowe substancje czynne, co do których istnieje ryzyko, że mogą
wykazywać właściwości, o których mowa w pkt 1 i 2.

§ 4.

Produkt leczniczy zalicza się do kategorii dostępności, o której mowa w § 1
pkt 1 lit. c, w przypadku gdy:

1) z uwagi na swe cechy farmaceutyczne, na nowość lub ze względu na interes
zdrowia publicznego jest zarezerwowany dla leczenia, które może być
przeprowadzone tylko w lecznictwie zamkniętym lub

2) stosuje się go do leczenia stanów, które trzeba diagnozować w lecznictwie
zamkniętym lub warunkach ambulatoryjnych, ale z uwagi na możliwość
wystąpienia ciężkich działań niepożądanych produktu leczniczego wymaga
specjalnego nadzoru lekarza, lub

3) istnieje prawdopodobieństwo, że przy prawidłowym stosowaniu tego produktu
będzie stwarzał bezpośrednie lub pośrednie zagrożenie w przypadku stosowania
bez nadzoru lekarza.

§ 5.

Produkty lecznicze niespełniające warunków określonych w § 2-4 zalicza się
do kategorii dostępności, o której mowa w § 1 pkt 2.

§ 6.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Zdrowia: M. Łapiński

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na
podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 czerwca
2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U.
Nr 93, poz. 833).

II.

Jeśli chodzi natomiast o zapisy ustawy o NFZ a zwłaszcza art. 57, który
określa co to są leki podstawowe, recepturowe oraz daje delegację dla
Ministra Zdrowia do wydania stosownych rozporządzeń rodzących określone
przywileje dla poszczególnych grup leków.

Wynika to wyraźnie z intencji ustawodawcy i samej istoty ustawy o NFZ, która
jako jedyna reguluje kwestie odpłatnościowe. W rozporządzeniu MZ z 24
kwietnia 2003 ( Dz. U. nr 90 poz. 855) wyraźnie określono sposób obliczania
kosztu sporządzenia leku recepturowego oraz co na ten koszt się składa.
Paragraf 5 tego rozporządzenia mówi:

§ 5.

Koszt sporządzenia w aptece leku recepturowego obejmuje:

1) wartość użytych surowców farmaceutycznych wpisanych do Rejestru Produktów
Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na Terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
lub zamieszczonych w Farmakopei Polskiej, w tym leków gotowych:

a) wymienionych w załączniku do rozporządzenia - w największych
zarejestrowanych opakowaniach,

b) innych leków niż określone w lit. a, pod warunkiem, że przepisana przez
lekarza dawka leku recepturowego jest mniejsza od najmniejszej
zarejestrowanej dawki leku gotowego w formie stałej stosowanej
doustnie;

2) wartość opakowań;

3) koszt wykonania leku recepturowego (taksa laborum).

Ustawodawca nie kategoryzuje tutaj surowców farmaceutycznych ze względu na
ich dostępność , która wynika jedynie z troski o bezpieczeństwo stosowania u
pacjentów (vide art. 23 ust. Prawo farm), jedynym warunkiem sine qua non
jest wpisanie do Rejestru Produktów leczniczych Dopuszczonych do obrotu na
Terytorium RP lub zamieszczenie w Farmakopei Polskiej. Dodatkowo ustawodawca
wymienia jeszcze w załączniku listę leków gotowych możliwych do
potraktowania jako surowce farmaceutyczne, ale pod warunkiem użycia ich z
największych opakowań aktualnie zarejestrowanych.

Wnioski;

Jakiekolwiek twierdzenie, że umieszczenie określenia kategorii dostępności w
rejestrze Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na trenie RP jest
równoznaczne z kwalifikacją tego preparatu do którejkolwiek z list
odpłatności jest nadużyciem płynącym po pierwsze z ogromnej niewiedzy o
zapisach i zakresach unormowań prawnych poszczególnych ustaw, a po drugie ze
zwyczajnego szukania dodatkowych dochodów dla NFZ.

mgr farm Witold Jucha

3. Data: 2004-06-17 21:00:01

Od: "Andrzej " <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Przesyłam link do dokumentu po spotkaniu OIA i NFZ na Śląsku

http://www.katowice.oia.pl/plik/slonfz_swz_vi_4530_3
697_2004.pdf

wniosek : można używać jako surowce farmaceutyczne .

4. Data: 2004-06-22 21:35:09

Od: "Bartek" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

I wszystko stało się jasne.
Pozdrawiam

Użytkownik "Andrzej " <w...@g...pl> napisał w wiadomości
> Przesyłam link do dokumentu po spotkaniu OIA i NFZ na Śląsku
>

> http://www.katowice.oia.pl/plik/slonfz_swz_vi_4530_3
697_2004.pdf

> wniosek : można używać jako surowce farmaceutyczne .

http://www.gazeta.pl/usenet/

ZIEMIA 5,15ha na Mazurach = KTO DA MNIEJ !!!
felczer - recepty refundowane
Jak wyekstrahowac kwas ursolowy z melisy?
europejskie prawo farmaceutyczne
Maść na świąd odbytu