Feministyczna ciekawostka językowa

1. Data: 2006-04-19 07:07:07

Temat: Feministyczna ciekawostka językowa
Od: "mind_dancer" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W języku polskim nie normalnego wyrazu na określenie całości żeńskich genitaliów.
Są tylko wyrazy medyczne, fragmentaryczne, metaforyczne, poniżające albo wulgarne.
Nie ma też chyba także w łacinie odpowiednika wyrazu "penis".
Są wyrazy "clitoris", "vagina", ale nie ma w łacinie wyrazu obejmującego te oba
pojęcia.
Nie wiem, jak jest w innych językach europejskich.
W sanskrycie takie wyrazy są. Dlaczego ?

2. Data: 2006-04-19 07:29:43

Temat: Re: Feministyczna ciekawostka językowa
Od: vonBraun <interfere@o~wywal~2.pl> szukaj wiadomości tego autora

mind_dancer wrote
w news://news.ipartners.pl:119/e24jqp$c2q$1@nat0.euroc
om.olkusz.pl
> [...]
pojęcia.
> Nie wiem, jak jest w innych językach europejskich.
> W sanskrycie takie wyrazy są. Dlaczego ?

Pytanie chyba do językoznawców, ponieważ aby móc z całą pewnością
twierdzić to co twierdzisz, trzeba być pewnym iż potoczne określenia
narządów płciowych kobiet i mężczyzn były ordynarne już na dzień dobry.
Tymczasem wulgarna konotacja emocjonalna mogła być efektem rozwoju
języka, który słowom obojętnym stopniowo przypisał "wulgarność". Jak
powszechnie wiadomo terminy "idiota" czy "głuptak" były kiedyś
terminami medycznymi. Podobnie słowo "upośledzony umysłowo" - obecnie
wypierane przez "niepełnosprawny intelektualnie". Problem nie w słowach
ale w przyczynach społecznych, które czynią terminy pierwotnie "opisowe"
wyzwiskami/wulgaryzmami.
Jeśli mam rację i źródłosłów potocznych określeń
dotyczących narządów płciowych był niegdyś emocjonalnie obojętny,
to ciekawe byłoby raczej pytanie: "Dlaczego taki być przestał?"

pozdrawiam
vonBraun

3. Data: 2006-04-19 09:21:46

Od: gazebo <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

mind_dancer wrote:

> Nie ma też chyba także w łacinie odpowiednika wyrazu "penis".

a przypadkiem penis nie jest wlasnie w lacinie?

--
careful with that axe Eugene!

4. Data: 2006-04-19 10:00:55

Od: "Aicha" <b...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "gazebo" napisał:

> a przypadkiem penis nie jest wlasnie w lacinie?

Jak to mówił pewien mój znajomy - język polski jest zbyt ubogi, żeby
cośtam wyrazić. Nie pomyślawszy, że to może jego zasób słownictwa jest
zbyt ubogi :)

Pozdrawiam - Aicha

--
Dozwolone od lat 18:
http://www.opowiadania.org/autorzy/aicha/aicha.html

5. Data: 2006-04-19 13:24:35

Od: "PowerBox" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> powszechnie wiadomo terminy "idiota" czy "głuptak" były kiedyś
> terminami medycznymi.

- na marginesie kretynizm też jest jednostką chorobową: Kretynizm,
matołectwo, obecnie nieużywany termin oznaczający niedorozwój umysłowy
ciężkiego stopnia powstały w wyniku wrodzonej pierwotnej niedoczynności
tarczycy.

Ach, ci smieszni prawicowi fundamentalisci...
Handelek.com
Psychologia religii
testy psychologiczne
anoreksja - jak ja pokonac samodzielnie?