Gardena - Nawodnienie

1. Data: 2007-05-14 07:00:58

Temat: Gardena - Nawodnienie
Od: "Barbapapa" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
Zamierzam zainstalować nawodnienie oparte na gardenie. Ponieważ ma to być
zupełny low-cost, to postanowiłem wykonać wszytsko sam. Mam też w związku z
tym kilka pytań.

1. Czy mogę zainstalować wszytskie zraszacze na jednej linii: wydatek wody
10l/5s, suma zapotrzebowania zraszaczy na wodę jest 84 (według wskażówek
projektowych gardeny)?

2. Czy do sterowania wystarczy sam sterownik (np C1060), czy potrzebny jest
jeszcze zawór odcinający wodę?

3. Czy wykorzystać rury 25mm czy 32mm, zakładając, że spośród wszystkich 8
zraszaczy tylko jeden jest na gwincie 3/4 cala (chodzi mi o sytuację, w
której będę musiał do pozostałych zraszaczy i tak zastosować redukcję 32 na
25mm)

4. W jaki sposób podłączyć się do instalacji wodnej, czy poprzez skrzynkę
"in", czy bezpośrednio do rury, a jeśli do rury, to czy macie jakieś pomysły
jak?

Z góry dzięki za info.

B.

2. Data: 2007-05-14 08:01:44

Temat: Re: Gardena - Nawodnienie
Od: Pidzyn <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

To ja się dołączę z pytaniem. Jak się ma nawodnienie Gardeny do warunków
zimowych. Jak przygotować takowe do przetrwania zimy?

Pozdr
Pidzyn

3. Data: 2007-05-14 09:11:35

Od: "Barbapapa" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> To ja się dołączę z pytaniem. Jak się ma nawodnienie Gardeny do warunków
> zimowych. Jak przygotować takowe do przetrwania zimy?

To akurat proste: są zawory odwadniające do zainstalowania w najniższym
punkcie rurociągu. Ponadto zawsze można przed zimą wydmuchać resztki wody
sprężarką.

4. Data: 2007-05-14 11:48:47

Od: w...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Odradzam nawodnienie z gardeny.
Tez wykonalem instalacje "low cost" oparta o ich zraszacze w przedogrodku.
Konczy sie na tym, ze w tym roku wymieniam cala instalacje.
W ogrodzie na tylach domu mam instalacje oparta na produktach jakiejs
izraelskiej firmy i dziala bezproblemowo
Co sie dzieje z gardena:
- po pewnym czasie zraszacze nie chowaja sie. Zauwazylem ze drobiny piasku latwo
dostaja sie do zraszaczy (nie przez instalacje wodna). Powoduje to zacieranie
sie zraszaczy.
- stosowane przez Gardene zaciski slabo trzymaja rury na zlaczkach. Inne
rowiazania sa bardziej wytrzymale. Zamiast zaciskow z dwiema srubami stosuja
nakrecane pierscienie zaciskowe. Trzyma jak diabli
- drogo. Naprawde zdecydowanie za drogo w stosunku do jakosci
Proponuje laczyc rozne systemy w miare mozliwosci. Nie mam specialnych
zastrzezen do lini kroplujacych czy nawadniajacych tego producenta. Jednak
odradzam zraszacze.
Pozdrawiam
Wojtek

5. Data: 2007-05-14 12:50:39

Od: Damian <d...@u...poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora

"Barbapapa" <b...@o...pl> wrote in

> Witam,

Zastrzegam, nie jestem ekspertem w temacie...

> Zamierzam zainstalować nawodnienie oparte na gardenie. Ponieważ ma to
> być zupełny low-cost, to postanowiłem wykonać wszytsko sam. Mam też w
> związku z tym kilka pytań.

Jak low-cost to chyba nie gardena. Co prawda jest ona dla amatorów, ale
cenowo nie zawsze najtańsza.
Jak chcesz obniżyć koszt to rozważ użycie nie-gardenowych rur i złączek
(np. niebieskie PE 25mm) zraszacze podłącza się na gwint 1/2" lub 3/4"
który jest raczej znormalizowany (ale lepiej sprawdź).

> 1. Czy mogę zainstalować wszytskie zraszacze na jednej linii: wydatek
> wody 10l/5s, suma zapotrzebowania zraszaczy na wodę jest 84 (według
> wskażówek projektowych gardeny)?

Uwzględniłeś 3 sekundy na sterownik i 1s na każde 25m rury?

Jest szansa że pójdzie, ale może być na granicy...

> 2. Czy do sterowania wystarczy sam sterownik (np C1060), czy potrzebny
> jest jeszcze zawór odcinający wodę?

Sterownik C1060 zakłada się na rurę, więc chyba ma jakiś zawór w środku.
Alternatywnie (ale przy większej liczbie linii) można zastosować sterownik
4040 + zawory na 24V.
Zawór ręczny przed sterownikiem może się przydać przy zmianach w instalacji
i do zamykania na zimę (lepiej jak jest w cieple).

> [...]
> wszystkich 8 zraszaczy tylko jeden jest na gwincie 3/4 cala (chodzi mi
> o sytuację, w której będę musiał do pozostałych zraszaczy i tak

Pewnie lepiej by było przeliczyć, ale 32mm to chyba nie trzeba. Poza tym 25
mm = 1 cal, a 32 mm to 5/4 cala. Jedno i drugie jest większe niż 3/4 czy
tym bardziej 1/2 cala.

> 4. W jaki sposób podłączyć się do instalacji wodnej, czy poprzez
> skrzynkę "in", czy bezpośrednio do rury, a jeśli do rury, to czy macie
> jakieś pomysły jak?

Zależy czy masz gotowy kran, czy rurę i jaką (PE, miedź, itp) oraz jak
zakończoną (np.gwint).
Napisz co masz.

Wydaje mi się że nie ma sensu bawić się w jakieś puszki, tylko normalnie
połączyć rury przez odpowiednie złączki lub redukcje.

--
Damian

6. Data: 2007-05-14 14:21:52

Od: "Barbapapa" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Uwzględniłeś 3 sekundy na sterownik i 1s na każde 25m rury?

tak. wydatek jest 100.

> Zależy czy masz gotowy kran, czy rurę i jaką (PE, miedź, itp) oraz jak
> zakończoną (np.gwint).
> Napisz co masz.

Nie mam kranu. nie mam rury. jutro przyjdzie hydraulik i mi pociągnie rurkę
od głównego zaworu na zewnątrz. i tu mamy więc pole do popisu, czyli albo
zawór, albo sama końcówka (możliwe że z gwintem). Nie wiem co wybrać.

7. Data: 2007-05-14 14:32:10

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Barbapapa wrote:

> [...]
> od głównego zaworu na zewnątrz. i tu mamy więc pole do popisu, czyli albo
> zawór, albo sama końcówka (możliwe że z gwintem). Nie wiem co wybrać.

Zawsze zawór! A oczywiście na końcu (za zaworem) gwint.

Pozdrowienia,
Michał

--
Michał Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

8. Data: 2007-05-14 14:38:26

Od: "Barbapapa" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zawsze zawór! A oczywiście na końcu (za zaworem) gwint.

Zawór jest sprawą oczywistą, ale, czy za zaworem mam mieć nagwintowaną
rurkę. I co ew. do niej podłączyć złączkę z elastyczną rurą, aby "wejść w
ziemię"?

9. Data: 2007-05-14 16:21:58

Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com> szukaj wiadomości tego autora

Barbapapa wrote:

> Zawór jest sprawą oczywistą, ale, czy za zaworem mam mieć nagwintowaną
> rurkę. I co ew. do niej podłączyć złączkę z elastyczną rurą, aby "wejść w
> ziemię"?

Jeśli jest gwint, można do niego podłączyć wiele rzeczy, a co
konkretnie, to już zależy od potrzeb.

Pozdrowienia,
Michał

10. Data: 2007-05-14 19:40:31