Gdzie znalezc katalog iglakow

1. Data: 2000-07-28 12:14:44

Temat: Gdzie znalezc katalog iglakow
Od: "AndOver" <w...@b...gnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mam problem; zona kupila kilkanascie iglakow a ja musze je posadzic.
Klopot w tym, ze iglaki sa male i nie wiem jak beda wygladaly, gdy urosna
(np za 3-5 lat).
W dwoch roznych ksiazkach znalazlem rozne opisy, np:
Cyprysik Lawsona Columnaris raz rosnie szybko do 10m a raz wolno do 2
metrow, a Jodla Koreanska rosnie albo do 15m albo po 10 latach do 1,5m.
Chcialbym, zeby jednak te wyzsze byly z tylu ogrodu.
Dzieki za pomoc.
Pozdrawiam.
Krzysiek.

2. Data: 2000-07-31 08:19:57

Temat: Re: Gdzie znalezc katalog iglakow
Od: "Andrzej Opejda" <o...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Nie licz na to, ze w katalogach znajdziesz cala prawde i tylko prawde.

1. Kolory sa podrobione tak, aby lepiej wygladaly rosliny na zdjeciach i
zachecaly do kupna.
2. Wymiary roslin tez sa rozmaite. W praktyce wymiary roslin doroslych
znacznie przekraczaja podawane wymiary w katalogach i ksiazkach. Bierze sie
to z bezmyslnego przepisywania z komercyjnych katalogow do "naukowych"
ksiazek. Ludzie niechetnie kupuja rosliny osiagajace duze rozmiary, datego
cyprysiki Lawsona, tuje, Skrockety, magnolie zwykle dorastaja podobno do 2-3
m. Na te 2-3 m juz kazdy sie zgodzi. Dlatego jodla koreanska w wieku ~10 lat
ma tylko 1 m wysokosci (u mnie osiagnela ten wzrost po ok. 6 latach), a nie
pisze sie czesto o jej wzroscie w wieku pozniejszym, kiedy roczne przyrosty
przekraczaja 30 cm. Pomijam tu mozliwosc (czesta) wystapienia krzyzowki z
jodla Veitcha, kiedy wzrost takiej "koranki" jest mocno przyspieszony a
szansa na szyszeczki na 1 m drzewku oddalila sie na wysokosc 4 m lub wiecej.

Reasumujac, uwazam, ze wymiary roslin w publikacjach sa czesto zanizane.
Sprzyja temu zjawisku takze brak dostatecznej wiedzy o roslinach (zwykle
nowych) samych szkolkarzy i innych autorytetow. Np. Skyrocket zostal
sprowadzony do Polski dopiero w 1974 roku i stad jego wzrost jest podawany
coraz to inny, ale wynika z ksiazek, ze i na papierze rosnie. Zaczeto bowiem
od wymiarow "2m". Potem spotykalem 3 m, teraz czesto 4m. Zaloze sie, ze
wkrotce dorosnie do 10 m. Hm, musze w koncu zmierzyc swoje rosliny, moj
ponad 20 letni Skyrocket na oko ma juz z 6 m.

Pozdrawiam
Andrzej Opejda
http://www.iko.pl

Kurza stopa! Posty znow gina!