Gruszki polecam!

1. Data: 2013-09-11 01:28:55

Temat: Gruszki polecam!
Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Sezon gruszkowy startuje. Bierzemy Klapsę, Berę, Bonkretę Williamsa lub
inne przetworowe - koniecznie w fazie twardej dojrzałości, bo te zmięknięte
się rozlecą. Obieramy, wrzucając do zakwaszonej wody żeby nie ciemniały,
kroimy na ósemki i te w poprzek na pół, zasypujemy warstwowo cukrem,
wlewając też nieco soku z cytryny, przykrywamy, wstawiamy do lodówki na 24
h. W międzyczasie kilka razy przerzucamy potrząsając garnkiem lub
delikatnie od dna delikatnie mieszamy czymś niekaleczacym, drewnianym.
Na 1 kg obranych gruszek jakieś 30-40 dag cukru. Daje "na oko", więc czasem
więcej.
Jak prawie utoną w syropie, tak jak sa pakujemy w słoiki, szybko(!)
doprowadzamy do wrzenia i pasteryzujemy jak najkrócej, góra 15 minut od
zawrzenia. Świetny przetwór na tartę i do pałaszowania wprost. Zanim pójdą
do słoików, sa tak świetne, że sporą część zjadam "do pełna" :-D

2. Data: 2013-09-11 05:07:56

Temat: Re: Gruszki polecam!
Od: Anai <a...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 11.09.2013 01:28, Ikselka pisze:

> Zanim pójdą
> do słoików, sa tak świetne, że sporą część zjadam "do pełna" :-D

Ja mam tak ze śliwkami - kupiłam w niedzielę 9kg z myślą o kompotach -
zrobiłam ciasto i zjadłam już ze 4 (kg) a kompotów nie zrobiłam :)

--
Pozdrówki
Anai

3. Data: 2013-09-11 12:08:44

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Wed, 11 Sep 2013 05:07:56 +0200, Anai napisał(a):

> Ja mam tak ze śliwkami - kupiłam w niedzielę 9kg z myślą o kompotach -
> zrobiłam ciasto i zjadłam już ze 4 (kg) a kompotów nie zrobiłam :)

Śliwki to ja uwielbiam szczególnie, och... Ale tylko węgierki i żółte,
starej odmiany ulena, której już się nie kupi, a ja mam dwa drzewka ze
starych czasów; żadne inne odmiany mi nie smakują. W sezonie mam śliwki non
stop w domu, jem na okrągło i potem całą zimę tęsknię jak za pomidorami.
Co do ww gruszkowego przetworu - naprawde warto zrobić. Swietny jest do
jedzenia także jako deser, wprost ze słoika, na to tylko bita śmietana albo
też lody. I ten gruszkowy sosik własny, gęstawy, pyszny... Pyszna sprawa.

Wracając do śliwek - zrobiłam w zeszłym roku tyle słoików, ze w tym roku na
razie sobie odpuszczam konserwowanie. Polecam śliwki w syropie z octem,
takie bez pasteryzacji? - bajka istna. Kiedy otwieram słoik, opróżniam go
zwykle od razu :-)))
Z przeznaczeniem do ciasta warto zakonserwować połówki śliwek ułożone
ciasno i w mierę porządnie skórką do góry w słoikach i króciutko (10 min.)
zapasteryzowane, bez żadnej zalewy. Powstały soczek można zimą wypić, a
same śliwki są idealne na tartę lub drożdżowy placek czy ciasto
jogurtowe... Ech :-)

PS. Paprykę słodką kiszoną robiłaś? Zrób, warto.

jak zamrozić opieńki
Masło shea.
Jakieś przepisy na dania gotowane?
Pomidory na przetwory...