Historyczna pralka automatyczna

11. Data: 2020-08-09 13:13:13

Temat: Re: Historyczna pralka automatyczna
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

cef napisał:

> Tatramat to na pewno nie, bo taką miałem - wprawdzie pod koniec lat
> osiemdziesiątych - i miała inne guziki ale też nie sądzę, żeby design
> się wtedy zmieniał co trzy lata.

Racja -- ta pralka ze zdjęcia, to jednak Polar Luna 385A:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Polar_Luna_385A.j
pg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pralki_Polar

Jedno się nie zgadza - piszą, że ten wynalazek produkowali
od roku 1986, a miały być "wczesne lata osiemdziesiąte".

--
Jarek

12. Data: 2020-08-09 14:28:22

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> No więc najprawdopodoniej jednak nie czeska, jeno słowacka. Tatramat.
> Obecnie STIEBEL ELTRON Slovakia, s.r.o. ul. Hlavná 1, 058 01 Poprad.
> Tutaj nieco nowsze wykonanie, Tatramat 245.2, ładowana od góry, ale
> sam przedni panel konstrukcyjnie bardzo podobny.
>
> https://www.retromania.sk/media/k2/galleries/217/tat
ramat-245.2--1982-_2.jpg

> Można poguglac po obrazkach tym tatramatem -- widzę sporo różnych fotek.
> Pralka po czesku to "pračka", jakby co.

To jednak nie ta pralka, ale Twój post naprowadził mnie na właściwą.

Jednak nie miała dwóch pokręteł i miała nazwę, ale jak tylko ją
zobaczyłam na tym filmie, to pamięć zaskoczyła. Nawet naklejka
informująca o otwieraniu drzwiczek była ta sama.

Tamat 500 bawełna 90:

https://www.youtube.com/watch?v=Xyz1Ccmn3u8

W necie wyłącznie filmiki na YT, żadnych informacji o producencie. Ale
wygląda mi to na jakąś skróconą nazwę od Tatramat, więc może i produkcja
ta sama?

Ewa

13. Data: 2020-08-09 14:48:29

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> [...]
>
> W necie wyłącznie filmiki na YT, żadnych informacji o producencie.
> Ale wygląda mi to na jakąś skróconą nazwę od Tatramat, więc może

W necie jest dużo informacji na jej temat, łącznie ze zdjęciem
tabliczki znamionowej:

https://st-lento.pl/adpics/large/12_2018/27/9149c6_d
o-pralka-beben-krzyzak-kondensator-tamat-500-tatrama
t-popra-zdjecia.jpg

Jak najbardziej Tatramat národní podnik Poprad, typ "TAMAT 500".

Da się ściągnąć nawet instrukcję obsługi w PDF.

Ja wcześniej też zasugerowałem się w poszukiwaniach tymi dwoma
pokrętłami. Ale taką pralkę to ja dobrze kojarzę -- nawet widziałem
ją niedawno u kogoś w domu letniskowym, w dobrym zdrowiu przebywała
tam na emeryturze.

--
Jarek

14. Data: 2020-08-09 15:12:48

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
t-popra-zdjecia.jpg

> Jak najbardziej Tatramat národní podnik Poprad, typ "TAMAT 500".

No, jak ktoś potrafi szukać! Dzięki. Jak u mnie wskoczył ten YT, to już
nic więcej się nie chciało wyszukiwać.

Ale roku produkcji nie umiem tam wyczytać. Może w tej instrukcji w PDF
będzie.

> [...]
> pokrętłami. Ale taką pralkę to ja dobrze kojarzę -- nawet widziałem
> ją niedawno u kogoś w domu letniskowym, w dobrym zdrowiu przebywała

Nasza też długo działała. Ale skakała po całym mieszkaniu przy
wirowaniu. Poza tym w pewnym momencie swojego żywota została oklejona
pod kolor mebli, stąd trochę zatarł mi się w pamięci jej wygląd.

Ewa

15. Data: 2020-08-09 16:01:56

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pani Ewa napisała:

> No, jak ktoś potrafi szukać! Dzięki.
[...]
> Ale roku produkcji nie umiem tam wyczytać.

Ależ proszę bardzo:

https://bombara.estranky.sk/fotoalbum/tatramat-_popr
ad_/tamat-500-_1983---1984_/

Zakres lat produkcji jest już w linku. W środku zdjęcia
kart instrukcji obsługi (polskiej, żeby było ciekawiej).

--
Jarek

16. Data: 2020-08-09 16:46:07

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> Zakres lat produkcji jest już w linku. W środku zdjęcia
> kart instrukcji obsługi (polskiej, żeby było ciekawiej).

Super! A więc dobrze pamiętałam okres, w którym pralka się w domu pojawiła.

Ewa

17. Data: 2020-08-09 20:12:39

Od: Adam <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2020-08-09 o 15:12, FEniks pisze:
> [...]
t-popra-zdjecia.jpg

> (...)
>
> Ale roku produkcji nie umiem tam wyczytać. Może w tej instrukcji w PDF

Wydaje mi się, że na fotce podesłanej przez Jarka jest rok produkcji:
84, nad napisem "kg". Jednak dość niewyraźna wytłoczka. Gdyby źródło
światła było z boku, to lepiej było by widać.

--
Pozdrawiam.

Adam

18. Data: 2020-08-09 20:25:20

Od: FEniks <x...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 09.08.2020 o 20:12, Adam pisze:
> [...]
> 84, nad napisem "kg". Jednak dość niewyraźna wytłoczka. Gdyby źródło
> światła było z boku, to lepiej było by widać.

A to możliwe, w instrukcji zalinkowanej przez Jarka jest zakres 83-84.

Ewa

19. Data: 2020-10-26 14:00:27

Od: ąćęłńóśźż <...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

Wygląda jak Polar Bio.
Byliśmy nieszczęśliwymi użytkownikami takiej pralki - w naszym egzemplarzu psuło się
wszystko bez wyjątku.
Gdy po latach kupiłem rodzinie Wiatkę, to było jak Łada po Mikrusie.
Wiatka też nie była jakaś super - obydwie pralki miały niską prędkość wirowania
(350-400 obr./min.), przez co pranie w łazience w
bloku bardzo długo schło.
Gdy zobaczyłem w sklepie Whirlpool 1100 obr/min (1200 obr./min.?) od razu na niego
zmieniłem.

Co do komuny istniała też pralka mini ładowana od góry składana z części firmy
Blomberg - trudna do kupienia, elity (dyrektorzy
itp.) się łapały a i to nie wszyscy.
W rodzinie były też dwie pralki Candy z Peweksu czy Baltony - dobre, choć po latach
zaczynał przeciekać kołnierz gumowy (fartuch) i
trzeba było stawać na głowie żeby to kupić.

-----
> Wg mnie nie był to Polar, ewentualnie był to produkt Polarowski, ale bez żadnej
nazwy na froncie.

Płyta indukcyjna- funkcja automatycznego zagotowania wody
Wybór mieszkania
Dynks w baterii prysznicowej
garaz blaszak - co na dach
Moskitiera na drzwi