Hodowla 'Mniszka Lekarskiego".... :) ?

1. Data: 2003-05-22 08:22:16

Temat: Hodowla 'Mniszka Lekarskiego".... :) ?
Od: j...@o...pl szukaj wiadomości tego autora

Witam Wszystkich...

Choc spodziewam sie, ze wiekszosc raczej stara sie aby 'mnisza lekarskiego'
bylo mniej... ja, ze swoja mala corka chcielibysmy sprobowac poprowadzic mala
chodowle tej slicznej rosliny...

i tu mam kilka pytan: czy Ktos wie i moglby podzielic sie
informacja/dosiadczniem jak wylada wczesny cykl rozwoju tej rosliny -
od 'nasiona ze spadochronem' do kielkowania... jakie warunki powinny byc
spelnione aby dalo sie to przeprowadzic w domowych warunkach...

pozdrawiam wszystkich
ja99

2. Data: 2003-05-22 08:50:40

Temat: Re: Hodowla 'Mniszka Lekarskiego".... :) ?
Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

j...@o...pl wrote in news:03ed.000000db.3ecc88b7@newsgate.onet.pl:

> Choc spodziewam sie, ze wiekszosc raczej stara sie aby 'mnisza
> lekarskiego' bylo mniej... ja, ze swoja mala corka chcielibysmy
> sprobowac poprowadzic mala chodowle tej slicznej rosliny...

Kazdy ma takie hobby, na jakie sobie zasluzyl :-)

> [...]
> od 'nasiona ze spadochronem' do kielkowania... jakie warunki powinny
> byc spelnione aby dalo sie to przeprowadzic w domowych warunkach...

Jeżeli przez 'warunki domowe' rozumiesz wnetrze, to bedzie pewien klopot.
Na balkonie ok., na dzialce spoko, ale w domu bedziesz mial slabe,
wybiegniete rosliny, przewaznie kiepsko kwitnace.
Cykl zyciowy jest prosty: nasiona - kielkowanie - wzrost - pierwsze
kwitnienie i owocowanie, mozliwe w tym samym roku - nasiona. Roslina jest
bylina, zimujaca w postaci ukochanego przez ogrodnikow klacza z rozetka
lisci na powierzchni gruntu. Widzialam okazy z klaczem o sr, 2.5 cm i
dlugosci ponad 70 cm :-)
W polsce jest gatunkow mnostwo albo i jeszcze wiecej, bo wiekszosc rozmnaza
sie apomiktycznie. Rosnie praktycznie w kazdym siedlisku poza zasolonymi,
najlepiej na wilgotnych, żyznych glebach.
Pozdrowienia - Ewa Sz.

3. Data: 2003-05-22 09:00:29

Temat: Odp: Hodowla 'Mniszka Lekarskiego".... :) ?
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ewa Szczę?niak <e...@b...uni.wroc.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:X...@1...17.
1.38...
> [...]

> sie apomiktycznie. Rosnie praktycznie w kazdym siedlisku poza zasolonymi,
> najlepiej na wilgotnych, żyznych glebach.

A odmiany w kolorach??? ;-)
Pozdrawiam :-)
Janusz

4. Data: 2003-05-22 09:08:39

Od: "Dirko" <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:Xns93836DBEE6DA2ewaszczbioluniwrocpl@156.17.1.3
8 Ewa
Szczęœniak <e...@b...uni.wroc.pl> napisał(a):

> Widzialam okazy z klaczem o sr, 2.5 cm i
> dlugosci ponad 70 cm :-)
> W polsce jest gatunkow mnostwo albo i jeszcze wiecej, bo wiekszosc
> rozmnaza sie apomiktycznie.

Hejka. Mając takie kłącze rozmnaza sie apomiktycznie! Leniwiec. ;-)
Pozdrawiam aktywnie Ja...cki

PS. Postep w badaniach z zakresu biologii roslin sugeruje, ze juz wkrótce
bedzie mozliwe wyprowadzenie odmian roslin uprawnych zdolnych do wytwarzania
nasion z pominieciem zaplodnienia, w procesie zwanym apomiksja. Apomiksja
jest naturalnym, aseksualnym sposobem rozmnazania, którego wynikiem jest
wytwarzanie potomstwa identycznego genetycznie z roslina mateczna. Metoda ta
moze zrewolucjonizowac hodowle roslin, gdyz oferuje system umozliwiajacy
wierne odtwarzanie dowolnych odmian, wlacznie z heterozyjnymi. Pozwoli to na
zwiekszenie efektywnosci hodowli roslin i produkcji nasiennej. Apomiksja
daje hodowcom roslin mozliwosc szybkiego wyprowadzania odmian dobrze
zaadoptowanych do warunków lokalnych, uzywajac, a tym samym zachowujac
wiecej zmiennosci genetycznej. Pozwoli równiez rolnikom o ograniczonych
zasobach materialnych siac wyprodukowane przez siebie nasiona z roku na rok,
co nie jest mozliwe w przypadku obecnie uprawianych odmian hybrydowych.

5. Data: 2003-05-22 11:39:02

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Ewa Szczęśniak" wrote:
(...)

> Rosnie praktycznie w kazdym siedlisku poza zasolonymi,
> najlepiej na wilgotnych, żyznych glebach.

:-)) Na piaszczystych, suchych i zakwaszonych też sobie doskonale
radzi, a nawet gigantyczne rozmiary osiąga.

Krycha&plantacja mniszka

6. Data: 2003-05-22 12:13:00

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz wrote:

> A propos, nie na temat, ale czy poza gajowcem masz też jasnoty?

Nie mam. Mam jeszcze dwa kolory barwinka, runiankę, jakiś cieniolubny
rozchodnik i "nowodostanięte" od Kronopio ułudkę i pragnię. Jak
na razie gajowiec rozrasta się najszybciej, chociaż miejsce ma chyba
najgorsze.

Krycha&zadarniające

7. Data: 2003-05-22 12:14:28

Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krystyna Chiger" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> radzi, a nawet gigantyczne rozmiary osiąga.

A propos, nie na temat, ale czy poza gajowcem masz też jasnoty?

Pozdrawiam, Basia.

8. Data: 2003-05-22 12:40:26

Od: "Janek" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Choc spodziewam sie, ze wiekszosc raczej stara sie aby 'mnisza
lekarskiego' > bylo mniej...
sprobowac poprowadzic mala > chodowle tej slicznej rosliny...

Hej, hej! A ja myślę, że większość właśnie prowadzi swoje hodowle "tej
ślicznej rośliny" ! :-))) Szczególnie Ci, którzy założyli trawniki... :-)))
I szczególnie w tym roku! Bardzo starannie strzyżemy mniszka, podlewamy,
nawozimy... najlepiej "Starane'm".. :-))
Dochowaliśmy się juz pięknych okazów... A już największe wzburzenie
nerwowe - pewnie z zazdrości - budzą w nas dorodne hodowle niczyje,
szczególnie te prowadzone w pobliżu naszego trawnika, najbardziej od
nawietrznej.... Aż człowieka skręca by je też trochę pohodować... tylko te
nawozy takie drogie... :-))))

Pozdrawiam spadochronowo...
Janek

9. Data: 2003-05-22 23:04:29

Od: "Piotr Siciarski" <p...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ewa Szczę?niak <

> [...]
> bylina, zimujaca w postaci ukochanego przez ogrodnikow klacza z rozetka
> lisci na powierzchni gruntu. Widzialam okazy z klaczem o sr, 2.5 cm i

Czy jeśli botanik pisze kłącze (łodyga podziemna z zmarniałymi listkami
itd.) w odniesieniu do korzenia mniszka to nie jest to mała nieścisłość?:-)
Dla mnie surowiec to Taraxacii radix:-)

:-)Pozdrawiam
p...@r...pl

10. Data: 2003-05-23 07:22:49

Temat: Re: Odp: Hodowla 'Mniszka Lekarskiego".... :) ?
Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Piotr Siciarski" <p...@r...pl> wrote in

> Czy jeśli botanik pisze kłącze (łodyga podziemna z zmarniałymi
> listkami itd.) w odniesieniu do korzenia mniszka to nie jest to mała
> nieścisłość?:-)

Jest :-)
Ale w okolicy wszyscy na to mowia 'klacze' i sie przyzwyczailam :-)
I sama mowie o nim per 'dmuchawiec' :-)
Pozdrowienia - Ewa Sz.

Slonce zabija mi juki
gdzie kupic tanio lilie wodne w okolicach warszawy ?
Do Czarnowidza
robale w doniczkach
robale w doniczkach